Keizersnede op verzoek

Hallo dames,

Wie heeft er al eens een keizersnede gehad op eigen verzoek, zonder medische indicatie? Gewoon omdat je liever een keizersnede wilt...?

Ik vraag dit omdat er niet of nauwelijks over gesproken wordt en er  ook vrijwel niets over te vinden is op Internet.

Er heerst volgens mij nog een groot taboe op dit onderwerp. Net als pijnbestrijding zijn wij in Nederland nog heel ouderwets ingesteld.

Ik hoor graag jullie reacties.

Gr. Marieke

Hoi Marieke,

Zelf heb ik geen ervaring met een keizersnede op verzoek, maar ik denk wel dat het goed is dat in Nederland een terughoudend beleid gevoerd wordt op het gebied van keizersnedes. Het gaat immers om een operatie waar ook een heleboel nadelen kleven. Zeker wanneer het de eerste bevalling betreft en er in de toekomst misschien nog meer zawngerschappen gaan volgen. Tijdens opvolgende zwangerschappen heb je meer kans op bepaalde complicaties wanneer je al een keizersnede hebt gehad.

Ook het herstel van de moeder gaat vaak moeizamer en gecompliceerder dan bij een vaginale bevalling. En wat ook belangrijk is, de start van de baby is over het algemeen het beste wanneer hij gelijk na de geboorte bij zijn moeder op de borst rustig kan bijkomen van de bevalling en kennis kan maken met de borst. Na een keizersnede zit hier over het algemeen geruime tijd tussen. Veel onderzoeken hebben al aangegeven dat het voor moeder en kind het beste is om samen rustig bij te komen.

Gelukkig dat we in Nederland op een veilige manier keizersnedes kunnen verrichten en de kans op complicaties zo klein zijn, maar een vaginale bevalling zal voor het overgrote deel van de moeders en kinderen de beste starten garanderen.

Hoi,
Ik snap best dat er niet bij voorbaat een keizersnede word aangeboden.
Maar ik vind wel dat er niet al te moeilijk over gedaan moet worden.
Ook bij pijnbestrijding, er word wel gezegd dat de band beter is als je je bevalling zonder hebt gedaan.
Na mijn bevalling heb ik mijn zoontje pas na 6 dagen echt kunnen vasthouden.
Het was een vaginale bevalling, alleen ging dat helemaal niet goed.
Het kind kreeg ik er niet uit.
Wel thuis bevallen, ziekenhuis in, en toen naar ander ziekenhuis overgeplaatst.
Het ging met de kleine helemaal niet goed.
Hij werd op ic gelegd in een soort coma.
Na 6 dagen weer teruggeplaatst naar vorig ziekenhuis.
En daar kon ik hem voor het eerst echt verzorgen.

Dus is het niet altijd  zo dat je na een vaginale bevalling lekker je kunt leren kennen.
Ik snap wel wat je bedoelt, ik heb echt moeten  wennen dat dat mijn kind is.
Voor mijn gevoel had het ook een kindje van een vriendin kunnen zijn waar ik voor zorgde.
Dat is nu wel helemaal weg,hoor, dat gevoel.
Maarja, hij word dan ook volgende  maand alweer 3!!!!  

Ik heb heel lang gezegd, dat als er een volgende zou komen dat ik dan sowieso een keizersnede wil.
Nu is dat gevoel al wel afgezwakt.
We zien wel hoe het loopt, mocht er een tweede komen.

Groeten

Een keizersnede is geen luxe oplossing!
En brengt veel risico's met zich mee.
Kijk eens op scholar.google.nl (cesarean section risks) en laat je goed voorlichten!

Ik snap niet dat iemand ooit zou kiezen voor een keizersnede......

Simonsmama (bevallen via spoedkeizersnede op 04-06-06)

Hallo!
Ook ik ben 14 weken geleden bavallen via een (spoed-)keizersnede.
Dit was absoluut geen pretje. Vooral lichamelijk een hele ingreep. Het is een zware buik-operatie. En het herstel duurt vrij lang.
Maar ook geestelijk is het niet niks. Vooral als je had gehoopt op een 'natuurlijke' bevalling.
Het is voor mij persoonlijk best moelijk als ik vrouwen er over hoor dat zij graag een keizersnede willen ipv een 'normale' bevalling. Ik had nl niets liever gewild dan een gewone bevalling.
Maar goed ieder z'n mening.
Gr. Bloem

Ik kan me ook niets voorstellen bij een keizersnede op verzoek. Nu de bevalling zo langzaam aan wat dichterbij begint te komen, hoop ik juist dat het niet hoeft. Maar ik denk dat veel van dit soort gedachten komen omdat het er al van jongs af aan ingeprent is dat bijna iedereen hier in Nederland op de 'natuurlijke manier' bevalt.

Pijnbestrijding vind ik tot daar aan toe. Ik weet dat ze in Leiderdorp tegenwoordig een infuus hebben waarbij je zelf pijnstilling kan toedienen op het moment dat je een wee voelt aankomen. Ik vind daar niks mis mee. Maar ik weet wel dat, zoals in Amerika, het helemaal niet goed is om 'zomaar'   een ruggeprik toe te dienen. De bevallingen daar schijnen veel zwaarder te verlopen omdat de moeder niks meer voelt.

In mijn eigen omgeving heb ik laatst iets heel engs gehoord (moeders die al een keizersnede hebben gehad, even niet meelezen misschien...). Een vrouw was in de laatste drie maanden van haar 2e zwangerschap, de 1e was met een keizersnede geboren. Haar baarmoeder scheurde op de plek van het litteken. Gevolg: baby overleden, moeder in een zware coma. Keizersnede op verzoek? Ik pas...

Groetjes, Marisa

mijn eerste kund is geboren via een keizersnee
ik had geluk: de volgende dag op, binnen 3 dagen uit het ziekenhuis, heel snel hersteld, heen greintje last
dat ik niet meteen met mijn kind heb kunnen bijkomen oid, vind ik je reinste flauwekul, maar ieder voor zich
de tweede spruit is onderweg en ik heb vrijwillig gekozen voor een keizersnee
en dat heeft één voornaamste reden en dat is dat ik een natuurlijke bevalling absoluut niet zie zitten
vorige keer ging ik nl. wel voor een natuurlijke bevalling maar na een dag weeën (die volgens meting echt heel heftig waren) + opwekkers met als resultaat 2 cm ontsluiting en nog wat factoren was de keizersnee toen dus noodzaak
het hele gedoe en onnodige pijn heeft mij erg bang gemaakt voor een natuurlijke bevalling en daarbij komt dat ik sowieso vrijwliige pijn nonsens vind (tegen hoofdpijn neem ik een aspirientje en de meeste mensen worden verdoofd als er een gat in hun kies wordt geboord)

ik heb dit heel goed kunnen bespreken met verschillende artsen
mocht je dus redenen hebben om te kiezen voor een keizersnee, schroom in ieder geval niet deze met een gyneacoloog te bespreken

kom maar op met de reacties, ik zal er niet op reageren, deze e-mail is bedoeld voor Marieke

Terug
Bovenaan