Keizersnede op verzoek

Hoi, ik heb zelf geen ervaring met een keizersnede op verzoek, maar ik ken wel iemand die nu zwanger is en die tzt op eigen verzoek een keizersnee zal krijgen. Zij heeft (net als jij) een hele nare 1e bevalling gehad, die bij haar uiteindelijk toch is geeindigd in een spoedkeizersnede. Zij ziet nu zo op tegen de 2e bevalling dat ze nu graag direct een ks wil. Het eerste ziekenhuis waar ze dit besprak wilde hier niet aan meewerken dus toen heeft ze een ander ziekenhuis gezocht dat wel akkoord ging. Het kan dus wel, maar waarschijnlijk willen niet alle ziekenhuizen meewerken. En ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van de reden van het verzoek.

Groet, Marijke

Waarom denken sommige mensen toch dat een keizersnede het utopia is?
Ik snap dat niet.
Bij mijn eerste ben ik spontaan zelf begonnen. Heb 2 weken af en aan weeen gehad en op haar geboortedag zette het door. Fijn dacht ik. Na een uur persen kwam de gyn erbij. Die heeft met volle kracht aan de vacuum getrokken en 2 verloskundigen op mijn buik geduwd, maar helaas, ze paste er niet doorheen, dus spoedkeizersnede.
Ik heb veel pijn gehad en het heeft lang geduurd voor ik weer een beetje op de been was.

Bij mijn tweede heb ik een geplande KS gehad, omdat mijn zoontje er zeker niet doorkon.
Door complicaties is dit een keizersnede from hell geworden!
Ik heb echt gedacht dat ik dood zou gaan. Ik zou nog 10 keer liever de bevalling van mijn dochter hebben overgedaan!
Ik zal niet in detail treden, maar het was beslist geen feest!

Mijn zusje is bevallen 5 maanden voor mijn zoontje geboren werd. Zij is via de natuurlijke weg bevallen (met vacuum). Toen ik zag hoe snel zij weer op de been was en alles kon. De bortsvoeding liep meteen zoals het moest, was ik een beetje jaloers en erg verdrietig. Ik zou wensen dat ik op de natuurlijke manier zou kunnen bevallen!

Ik kan best snappen dat je tegen een natuurlijke bevalling opziet, maar voor hetzelfde geld heb je een bevalling volgens het boekje. Dat is even afzien, maar daarna ben je weer snel ter been en kun je zelf voor je kindje zorgen. En tuurlijk zijn er bij een natuurlijke bevalling ook wel complicaties, maar de kans is groter dat het zonder grote problemen verloopt!

Beste Marieke,

Wat een reacties! Ik zelf ben 2 keer bevallen via een KZ. De eerste keer vanwege een stuitligging (en een zware baby) en de tweede keer min of meer op verzoek vanwege een nog zwaardere baby. Achteraf  werd dat verzoek een moetje want er gebeurde helemaal niets. Geen weeen, geen indalen etc.  Natuurlijk zitten er nadelen aan een KZ, maar die zitten er ook aan een natuurlijke bevalling. Ik heb er geen spijt van, heb nog nooit een wee gevoeld (behalve dan de naweeen)  Het herstel is bij alle keren prima gegaan en als ik mag kiezen? Dan doe ik weer zo. Ik  ben nu zwanger van nr drie. De artsen adviseren een KZ omdat de risico's bij een natuurlijke bevalling na twee KZ groter is. Soms denk ik had ik ook die ervaring dan kan ik mee praten met al die andere moeders. Maar het aller belangrijkste blijft toch een gezonde moeder en kind, wat maakt het dan uit hoe je bevalt? Succes

Mijn vrouw was bevallen 3 dagen. Soms samentrekking was 45min durrend. Zij was op dat bevalstoel 30min zitten in plaats van maximalle 15min(toen wist ik dat niet). Zij had 13 naden gekregen prik in de rug zij was niet slappen bijna 60 Uuren. Ik was echt bang dat zij overleden. Later Zij kon geen kontact met kindje bouwen door psychische klacht. Haar bekken was bijna gebroken. Als ik lees dat keizersnejden zo serious is Ik den slaan jezelf in de kop en probeer soorgelijke bevaling te hebben. In dit gevaal i kzal altijd keizersnejden kiezen zo als mijn vrouw nu wil.  Het is altijd over geld niks anders zorgverzekerars willen niet bettalen voor en dat was het. Nu wij verwachten 2 kind. Vrouw heeft serolotogischt conflict, Hoge bloeddruk, Suikerziekte, Instabiliteit van bekken, haar schaambeen Symphysis maakte zichzelf los volgends 2 fysioterapeuten. Ginegolog en wil in dit gevaal geen simpele EKG maken om dit te nakijken. Allen horen wij U moet hast houden en ales zelf meten en paracetamoltje nemen. Dramma en 250€ p maand zorg kosten voor wat vraag ik??????????

Natuurlijk gezien is het de bedoeling dat ons vrouwelijk lichaam een kind op de wereld kan zetten zonder hulpmiddelen, maar wij mensen hebben van alles ontworpen zodat er wel degelijk hulpmiddelen zijn en het makkelijker moet zijn om een kindje op de wereld te zetten. Maar op welke manier je ook bevalt, er zijn nog altijd positieve en negatieve verhalen en die zullen er ook altijd blijven. Ik heb mezelf bij de eerste zwangerschap niet echt ingelezen over de bevalling, ik zou wel zien hoe het zou lopen en ik vertrouwde er op dat de genen die mij begeleiden verstand van zaken zouden hebben... Helaas concludeerde de vk bij 35 weken dat ons dochtertje nog altijd in stuit lag en dat ze mij over wilde dragen aan de gynecoloog. Hun adviseerde mij haar te laten draaien of toch te proberen om natuurlijk te bevallen. Nu mogen ze verstand van zaken hebben, maar ook mijn moedergevoel had al een belangrijke rol en ondanks mijn verdriet leek een geplande keizersnee mij in dit geval het veiligste! Ik heb haar geboren zien worden en terwijl ze mij aan het hechten waren lag ze al in mijn armen en op de uitslaapkamer aan mijn borst! Inmiddels ben ik 20 weken in verwachting van ons tweede kindje en heb ik nog nergens last van. Ook nu wacht ik maar gewoon af hoe het gaat lopen... Ik zou je adviseren om goed met de artsen te overleggen, daar zijn hun voor, wij vrouwen hebben toch allemaal een andere mening. En luister ook vooral naar je eigen gevoel! Heel veel succes met het maken van de voor jou juiste keuze!

Ik heb zelf geen ervaring met een keizersnede op verzoek, maar ik zou het zelf wel willen als de risico inschatting voor mijn kindje groter is bij een bevalling dan bij een keizersnede. Ik heb namelijk diabetes, voor de zwangerschap geen medicatie en genoodzaakt om met 11 weken insuline te gaan spuiten en sinds 18 weken een hoge /schommelende bloeddruk. Daarnaast ben ik ook nog te zwaar.  Bovenstaande zorgt er al voor dat het kindje uiterlijk bij 38 weken gehaald zal worden, en dat de kans op risico's en complicaties verder toenemen.
Ik ben nu 25 weken zwanger en bij week 21 heb ik het gesprek gevoerd over een geplande keizersnede net de gynaecoloog. Nou ja gesprek, eigenlijk discussie. Zoals eerder benoemd is Nederland terughoudend in keizersnedes, zo ook mijn gynaecoloog . Al mijn argumenten voor een geplande keizersnede werden niet serieus genomen en het gesprek eindigde met dat ik de wetenschappelijke artikelen mbt de risico's voor mijn baby bij een bevalling vs een keizersnede dan maar mee moest nemen.
De keer erop heb ik inderdaad de artikelen meegenomen. Achteraf bleek dat ik de gynaecoloog had overvallen en ook nog vroeg in mijn zwangerschap. We zijn nu overeen gekomen dat naarmate ik verder in de zwangerschap ben, we een risico analyse maken wat als eerste het beste is voor mijn kindje en dan pas voor mij.
Ik ben van mening dat iedere vrouw een keuze zo moeten mogen maken over de manier van bevallen inclusief keizersnede. Wel vind ik dat het gesprek gevoerd moet zijn wat de risico's en complicaties voor moeder en kind zijn bij een bevalling en een keizersnede. Want de risico's en complicaties van een keizersnede worden vaak onderschat. Maar een weloverwogen beslissing zou gehonoreerd moeten worden, mijn inziens. 
Er zijn trouwens een aantal hoogleraren /artsen in Nederland die van mening zijn dat een vrouw degene is die beslist en dus ook welwillend zijn als een vrouw een geplande keizersnede wilt. Als je interesse hebt, kan ik eens in mijn papieren terug zoeken of ik namen heb van die artsen.

Waarom zou je een geplande keizersnede willen?

Hallo!
Ik wil hier ook graag even op reageren. Ik snap heel erg goed dat er mama's zijn die vinden dat een geboorte via de gewone weg het beste is. Maar besef jullie wel dat er ook (aanstaande) mama's zijn die geen keus hebben of hadden. Het kan mij enorm raken moeders die het zelf niet mee hebben gemaakt en hun oordeel al klaar hebben. Ik ben op en top VOOR een keizersnede. Ik heb weleens horen vallen als je niet natuurlijk bevalt hoef je er ook niet zoveel voor te doen dan zal ik nooit het gevoel hebben gehad dat ik het zelf heb moeten doen. Dikke bullshit, hier gewoon de hele dag weeën gehad en dat de bevalling dan uiteindelijk niet wil vorderen daar kiest niemand zelf voor. En idd dat je je kindje niet meteen op je borst krijgt voelt als een hel. Ik heb mijn dochter een paar uur na de bevalling pas aan kunnen raken. En zonder de keizersnede was de kans klein dat ze het uberhaupt had gered, als ik thuis was bevallen sowieso niet. Ze was erg ziek en dat wisten niemand van te voren. De keizersnede heeft mijn dochter haar leven gered en daar ben ik enorm blij mee en trots op. Nogmaals je hebt in die zin geen keus. Mijn gynaecoloog vertelde me toen we het over een volgende keizersnede hadden (want die komt er)! Dat elke bevalling een risico is en je nooit kan weten wat je te wachten staat. Ik zal never nooit meer voor een natuurlijke bevalling gaan, het was een hel. Dus ik denk dat ieder voor zich dit moet bepalen en alleen jij zelf moet doen waar je je goed bij voelt. Groetjes!

Terug
Bovenaan