Keizersnede op verzoek

Inmiddels ben ik 21 weken zwanger van mijn 2e kindje. Mijn oudste is geboren na een zwangerschap van 42 weken en 5 dagen. Ondanks extra weeënopwekkers had ik na 17 uur 5 cm ontsluiting en toen een spoedsectio omdat dit beter voor mij en mijn zoontje was. Nu ben ik onder controle bij de gyn en sta ik voor de keuze om een geplande ks te doen of weer te blijven lopen totdat het vanzelf op gang komt en dan heel waarschijnlijk weer een spoedsectio te krijgen. Ik wilde bij mijn zoontje heel erg graag bevallen op natuurlijke wijze maar dat is me helaas niet gelukt. Ik kan mezelf dus heel erg goed voorstellen dat je dus graag een ks wilt. Informeer jezelf goed en vraag anders eens aan een  vlk of gyn na wat de mogelijkheden zijn. Veel succes.

Babette

Het lijkt me juist geen pretje om een keizersnede te krijgen! Waarom zou je er een op verzoek willen?

Ik ben geen a.s. mama die maar vind dat vrouwen pijn moeten lijden. Mocht mijn kindje op tijd draaien (het ligt nu in een stuit, 33 weken zwanger), dan zal ik niet snel om pijnbestrijding vragen omdat ik het wellicht veel naarder vindt om geprikt te worden. Heb een hekel aan naalden en alles wat daar bij komt. Wel vind ik dat pijnbestrijding beter besproken moet worden, in mijn vk praktijk hebben we het daar nog helemaal niet over gehad: er wordt simpelweg maar aangenomen dat je het wel zonder kunt. Daarbij is pijnbestrijding ook niet altijd de oplossing. Ik heb wat boeken gelezen over de voor- en nadelen, maar ik wil het liever niet omdat ik dus anti-prik ben (ja,ben een watje).

Nu mijn zwangerschap richting het einde gaat en ons kindje nog veel te graag met zijn hoofd tegen mijn maag aan zit, moeten we ook gaan denken aan een keizersnede. En ik moet zeggen: het lijkt me totaal niks. Oké, bevallen doet pijn. Je kunt een dag last hebben van weeen. De laatste uren zijn zwaar. Heel vaak wordt er geknipt en gehecht en daar kan je ook goed last van hebben. Maar 3-4 dagen in het ziekenhuis herstellen van een operatie (want dat is een keizersnede) met de nodig slangen in je lijf (urinecatheter, infuus, de nodige prikken) lijkt mij helemaal niks!

Succes met je keuze.

Groetjes Tamara.

hallo
ik heb ook een keizersneel gehad van mij dochter en dat is perfekt verlopen
2 dagen erna was ik alweer op de been.
ik denk dat je alleen op medice reden een keizersnee kan krijgen en niet zomaar

Een keizersnede is geen luxe oplossing!
En brengt veel risico's met zich mee.
Kijk eens op scholar.google.nl (cesarean section risks) en laat je goed voorlichten!

Ik snap niet dat iemand ooit zou kiezen voor een keizersnede......

Ik zal je uitleggen waarom ik de volgende keer (als het er ooit van mag komen) voor een keizersnee wil kiezen. Ik ben 4,5 maand geleden bevallen van een zoontje. Ik was bijna 2 weken over tijd en doordat het een enorme knul was, heeft de bevalling bijna 3 dagen (ja, serieus) geduurd. Het eindigde vervolgens ook in een knip, die uitscheurde tot een totaalruptuur. Ik lag dus helemaal open van vagina tot anus. Kon 2 weken m'n bed niet uit en naar het toilet gaan was een ramp. Ik heb het het thuis nog dagenlang uitgegild van de pijn (ondanks de liters laxeermiddel die ik slikte). Nu, bijna 5 maanden later, heb ik nog steeds moeite met naar het toilet gaan. M'n hele onderkantje doet nog pijn. Dan kan iedereen zeggen dat een keizersnede 'niet niks is', maar ik neem aan dat jullie nu kunnen voorstellen waarom iemand vrijwillig voor een keizersnee wil kiezen!!!

Groetjes,
Kipling26

Even een reactie op Kipling: helaas is de realiteit dat pijn bij het naar de wc gaan ook kan gebeuren na een ks! (ik weet niet of dit bij iedereen het geval is, maar weet wel dat ik zelf nog vrij lang enorm veel pijn had na de ks, zowel bij plassen als bij ontlasting; ik ging door de grond!). Dus als je deze pijn wilt voorkomen kun je beter helemaal niet meer zwanger worden vrees ik. Een keizersnee is in ieder geval geen garantie (integendeel eerder, zou ik zeggen) dat je daarna pijnloos naar het toilet kunt.....
Verder kan ik het niet vergelijken want ik heb 1 bevalling meegemaakt, die begon met weeen tot aan 3 cm ontsluiting en vervolgens een spoedsectio. Dus ik wil absoluut niet zeggen dat een gewone bevalling een eitje is ofzo, maar wel dat (bij de meesten althans) een ks gewoon een vrij zware operatie is.

Ben het met de vroige schrijfster eens. Ik kan wel vergelijken )ok heb geen totaal rupture gehad dus dat kan ik niet beoordelen.

Door de ks is bij mij destijds het darmstelsel helemaal stil komen te liggen en kwam niet meer op gang (ilias) zoals ze dat noemden. Nou dat is geen pretje en ze hebben op het punt gestaan me weer op te snijden omdat mijn darm op kanppen stond, gelukkig is dat me bespaard gebleven.

Een keizersnede is een zware buikoperatie, waarbij ook complciaties op kunne treden. Ik snap wel dat iemand voor een keizersnede wil kiezen naar een negatieve ervaring, maar ik snap niet dat iemand bij voorbaat voor een keizersnede kiest als die persoon nog nooit bevallen is.

Miep

Terug
Bovenaan