Kerk en voor het trouwen een kindje.Help!!!!!!

hallo

Ik ben 19 jaar en weet sins eind vorige week dat ik 7 weken zwanger ben.
Het was niet geplant maar wel erg welkom.
We ziten alleen met 1 heel groot probleem we zijn niet getrouwt en we zijn bang dat het ons erg moeilijk gemaakt zal worden door de kerk+gemeente.
We weten ons geen raad meer.
We willen dat ons kindje gewoon gedoopt  word maar zijn bang dat het niet kan.
De hele zwangerschap is voor mij al erg veel en verwarrent ik ben steets misselijk,moe en heel onrustig.
Bij alles wat ik doe eet of drink ben ik bang dat het niet goed is voor mijn kindje en die stres vanwegen dat met de kerk doet me ook geen goed.

Wat moet ik hier nou mee.
Heeft iemand advies of het zelfde mee gemaakt.
Al het advies is van harte welkom

Groetjes H

Hoi hoi,

Wij zijn niet getrouwd en laten de kleine straks ook dopen.
Dit is hier geen probleem in de gemeente/ kerk.

Tegenwoordig hoef je toch niet getrouwd te zijn om kinderen te krijgen. (of bestaan er nog gemeenten/ kerken die daar anders over denken zoals vroeger). Ben erg benieuwd of dat dat zo is waar jij vandaan komt.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar hier in de omgeving (noord brabant) trouwt niet iedereen meer voordat er kinderen komen.
Wij hebben ervoor gekozen om eerst aan kinderen te beginnen en daarna willen we gaan trouwen als de kids lopen.
Vind ik gezelliger en leuker bruidsjongens en bruidsmeisjes erbij.
Wij hebben gewoon gekozen  voor erkenning door de vader.

Succes  en probeer toch te genieten van je zwangerschap.

Groetjes Fanny

hey helga,

als eerst: Gefeliciteerd!!!

maar waar maak je je druk om meid?
(bedoel het niet verkeerd hoor) als jullie gelukkig zijn en in blije verwachting zijn van een kindje dan maak het toch niet uit of je nou getrouwd bent of niet? en het dopen van een kindje betekend toch dat je belooft dat je je kindje zal opvoeden en beschermen met  het geloof in god? zo veel mensen zijn niet getrouwd en hebben kinderen die zijn dan toch ook niet verkeerd bezig dan?
ik zelf geloof niet dus mss zie ik het wel verkeerd maar ik persoonlijk vind dat je niet jullie geluk moet laten afhangen van wat anderen er van vinden en hoe ze zouden   kunnen reageeren ook een kerk zou blij voor jullie moeten zijn dan, omdat een kindje mogen krijgen niet iets is wat iedereen kan en het echt een wonder is als als het wel mag en het is een geschenk toch??

vat me niet verkeerd op hoor wand ik bedoel het niet verkeerd!

groetjes sam.

Bedankt voor de reacties ze zijn  erg geruststellend.
Mijn vriend en ik zijn allebij erg blij met ons kindje maar zijn ergens gewoon heel erg bang dat het niet gedoopt kan worden.
We weten niet hoe dat allemaal gaat in de hervormde gemeenschap/kerk.
Is er iemand die dat wel weet?

Gr.H

Hoi Helga,

Kan me voorstellen dat je bang bent voor reacties.

Wij hebben 9 jaar geleden hetzelfde gehad. Wij zijn ook Hervormd. Ook wij werden ongepland zwanger. Ik was toen 20 en m'n man was toen 19.

We zijn getrouwd toen ik 4,5 maanden zwanger was. We moesten wel op gesprek komen bij de dominee, en toen werd er zondags in de kerk afgelezen dat we schuldbelijdenis hadden afgelegd wegens overtreding van het 7e gebod.
Ons kindje kon wel gewoon gedoopt worden hoor.

We wonen op een dorp waar ook erg geroddeld wordt, dus kan me voorstellen dat je bang bent voor reacties van de mensen.

Maar dan moet je maar bedenken dat ze vandaag over jou praten en morgen weer over een ander.

Heel veel sterkte meid!!

Liefs Annemarie

Hoi Helga,

Ik kan me voorstellen dat dit heel moeilijk voor je is.
Bij ons in de kerk is sex voor het huwelijk   ook niet geaccepteerd.
Na een schuldbelijdenis kunnen kindjes die voor het huwelijk zijn verwekt gewoon worden gediiot bij ons.
Ik denk dat je het beste zo snel mogelijk open kaart kunt spelen tegen de predikant. Weet je ook meteen hoe het zit. En als je zo open mogelijk bent voorkom je het geklets en geroddel zoveel mogelijk (mensen blijven natuurlijk kletsen!)

Heel veel geluk met jullie baby en sterkte de komende tijd!

Groetjes

Hoi Helga,

Gefeliciteerd met je zwangerschap, dat als eerste. Ik weet niet in welke gemeente je kerkt, want binnen de Hervormde Kerk zijn veel verschillende opvattingen over dit soort dingen.

Ik ben blij te lezen dat jullie het kindje willen houden, want helaas hoor je ook wel eens dat in deze situatie andere keuzes gemaakt worden, zodat niemand er van af weet... Dat is mijns inziens veel erger.

Je mag weten dat God dit kindje gemaakt heeft en wil! Ook al is de volgorde misschien niet helemaal zoals bedoeld vanuit Bijbels perspectief gezien. Hij houdt nu al van jullie kleintje en ook van jullie als ouders.

De regels die in de Bijbel staan en die waarschijnlijk nageleefd worden in jullie kerk, tenminste dat denk ik te lezen in je berichtje, zijn niet bedoeld om mensen bang te maken in deze situaties. God heeft dit zo bedacht, omdat dit de veiligste situatie is voor jullie en voor jullie kindje. Maar het is niet zo, doordat dit jullie overkomt, dat jullie kind niet bij Hem hoort.

Het zou kunnen dat de dominee jullie vraagt om 'schuldbelijdenis' te doen. Dit klinkt zwaar en het is zeker iets om goed over na te denken. Het gaat niet om het feit dat je in verwachting bent, maar dat je als man en vrouw samenleeft (gemeenschap hebt), terwijl je niet getrouwd bent.

Als jullie hier eigenlijk ook zo over denken, kun je dit vertellen aan de dominee en zal hij jullie verder de weg wijzen.
Ik denk echter niet dat het goed is om dit te doen, terwijl je er eigenlijk niet zo over denkt. Bespreek het gewoon in alle eerlijkheid met jullie dominee.

Ikzelf heb ik een soortgelijke situatie gezeten. Ik was niet in verwachting, maar woonde wel samen zonder getrouwd te zijn. We hebben dit besproken, omdat we bang waren dat we wellicht niet in de kerk mochten trouwen, terwijl dit onze grootste wens was, aangezien het geloof in God en Zijn Zoon heel erg belangrijk is voor ons.

We hebben een fijn gesprek gehad en de dominee zei dat hij blij was dat we de keuze hadden gemaakt om te trouwen en als man en vrouw verder te willen.

Toch, ondanks dat het zeg maar oké was voor de kerk, begon ikzelf te twijfelen aan mijn beslissing om samen te wonen. Ik heb toen besloten om tot aan ons trouwen niet meer met mijn vriend naar bed te gaan (was nog zo'n drie maanden geloof ik) en vergeving te vragen. Niet aan de kerk, maar aan God. Dit was voor mij erg belangrijk, omdat ik geloof dat dit de juiste manier is om met sexualiteit om te gaan.

Natuurlijk denken heel veel mensen er anders over en dat respecteer ik, maar ik ben christen en wil daarom ook de juiste keuzes (proberen te) maken, naar de richtlijnen uit de Bijbel.

Ik schreef eerder dat God die regels gegeven heeft, omdat dat de veiligste situatie is voor ons. Dat wil niet zeggen dat het dan altijd goed gaat. Daar kan ik helaas ook over mee praten... Maar dat is een heel ander onderwerp.
Inmiddels ben ik de trotse moeder van een prachtige dochter. En jullie zullen ook trotse ouders worden van jullie kindje! Probeer te ontspannen en te genieten van je zwangerschap en ga in gesprek met iemand die er ècht verstand van heeft...

Ik wil graag nog het gedichtje van het geboortekaartje van onze dochter laten lezen, God wil jullie kindje! Daar mag je vanuit gaan. Sterkte!

Liefs, Hindi.

Als je er zijn mag
zomaar er zijn mag
gewoon
omdat God dat graag wil.

Als je mag kijken
mag lachen
genieten
gewoon
omdat God dat graag wil.

Ben jij die ene
bijzondere ene
ontroerd staat God stil.

Hoi Hoi

Bedankt voor julie berichtjes.
Het gaf me een heel goed gevoel dat we niet de enige zijn.
Mijn vriend is nu 20 (zit nog op school)  en ik ben 19,we zijn bezig met belijdenis catechesatie.
Uit eindelijk willen we wel trouwen maar we wilden eerst genoeg gespaart hebben.Ik weet niet of het lukt om voor de geboorte te trouwen maar als het kan lijkt het me wel beter.
Het geloof is erg belangrijk voor ons dus wilen ook voor de kerk trouwen.
Ons kindje komt in mei pas maar maak me nu   al zorgen over al het mogelijke.
Ik ben erg gerust gestelt dat jullie me vertelt hebben dat me kindje gewoon gedoopt kan want ik wil niks liefer dan mijn kindje in onse kerk laaten doopen.
Ik wil dat ons kindje net als wij via de bijbel gaat leven.
Ik voel me erg stom dat ik wel met me vriend naar bed ga maar ik had het nooit gedaan als we niet wouden trouwen.
Hindi dat gedichtje is schiterent.
Ik voel me erg schuldig naar god en naar mijn vriend over dat dit gebeurt is.
Ergens weet ik dat het niet mijn schult is maar aan de anderekant,ik nam hem te laat in.
1x de pil telaat inneemen en het was raak.

Ik zou graag van ons kindje genieten maar maak me zorgen om allees.
(finaseel,schoonouders,ouders,kerk gemeente,kunnen me vriend en  ik het wel aan en ik ben bang voor de bevalling)met ander woorden ik maak me over alles te veel zorgen.
Hoopelijk heeft er iemand daar een foefje voor want volgens mij is dat stressen ook niet goed voor het kindje.

Gr.H    

Terug
Bovenaan