Als ik jou was zal ik echt ff met de dominee gaan praten, hoe moeilijk en hoe zwaar dat ook zal zijn het zal wel alle stress wegnemen, omdat je gelijk weet waar jij/jullie aan toe zijn en hoe de dominee er tegen over staat.
Ik weet de ins en outs van je geloof niet maar, hopelijk en zoals ik denk, vermoedelijk zal de dominee toch een steun en toeverlaat voor je worden en dat kan je in deze periode ookwel gebruiken.
Daarbij wil ik je enkele praktische tips geven over hoe te handelen/ welke zaken te regelen.
Als aller eerste wordt er geadviseerd om direct te starten met het gebruik van Foliumzuur, dit is in elke apotheek/drogist te verkrijgen en verkleind de kans op het krijgen van een kindje met een open ruggetje/hazenlip etc
Het volgende advies is toch om naar je huisarts te gaan, deze kan je doorverwijzen naar een verloskundige.
Verloskundige regelen (vaak doormiddel van een doorverwijzing door de huisarts)
daar krijg je vaak rond de 12e week een intake gesprek. De verloskundige staat je bij tijdens de zwangerschap en de verloskundige voorziet jou van informatie rondom de zwangerschap. Tevens zal de verloskundige je bijstaan tijdens de bevalling en de nodige lichamelijke controles tijdens de zwangerschap en na de bevalling. De verloskundige zal bv bloedonderzoeken, echo's, etc regelen en baarmoeder groei, kind groei monitoren voor je.
Tot circa de 30 week zal je 1x per 4 weken naar de verloskundige gaan en daarna vaker.
Kraamhulp regelen, het liefst zo vroeg als mogelijk in de zwangerschap, dit ivm met de vreselijke druktes en lange wachtlijsten die er momenteel zijn.
De kraamhulp zal je bij een thuisbevalling samen met de verloskundige ondersteunen en begeleiden. Tevens zal de kraamhulp jou en je kindje verzorgen de week naar de bevalling.
Hoe gek het ook al klinkt... en indien het nodig is... Binnenkort kinderopvang gaan regelen voor als de kleine geboren is.
Ik wens je heel veel sterkte en liefde toe in deze (voor jou) moeilijke periode...
Maar echt vergeet niet te genieten! Het is en blijft een wonder! Dit kan je nooit meer overdoen!