Kerk en voor het trouwen een kindje.Help!!!!!!

Hoi,

Ik denk dat jullie eerst maar met de dominee moet gaan praten en kijken wat hij erop te zeggen heeft...snap dat je het moeilijk heb en ik ben ook Hervormd.
Als de dominee zeg dat jullie eerst moeten trouwen en schuldbelijdenis moeten doen voor het trouwen dan zou ik dat zeker in overweging nemen!
Trouw anders in stilte en geef later een etentje met fam. en vrienden als alles weer rustig is bij je!
Is niet ideaal maar misschien toch een oplossing!?!?!?
Heel veel sterkte ermee!

gr christina

hoi,
ik wil je even een hart onder de riem steken. De eerste 12-14 weken van een zwangerschap zijn voor veel vrouwen sowieso een beetje verwarrend. Of het nu gepland is of niet. Miselijkheid, vermoeidheid, twijfels, depressieve gevoelens het hoort er allemaal bij. Dus ongeacht wat er bij jullie speelt heb je grote kans dat het over een paar weken heel anders is en dat je dan echt kunt genieten!
Komt tijd komt raad en ik zou zeker al eens met een predikant gaan praten. Of heb je dat inmiddels gedaan?

groeten Elke

Als ik jou was zal ik echt ff met de dominee gaan praten, hoe moeilijk en hoe zwaar dat ook zal zijn het zal wel alle stress wegnemen, omdat je gelijk weet waar jij/jullie aan toe zijn en hoe de dominee er tegen over staat.
Ik weet de ins en outs van je geloof niet maar, hopelijk en zoals ik denk, vermoedelijk zal de dominee toch een steun en toeverlaat voor je worden en dat kan je in deze periode ookwel gebruiken.

Daarbij wil ik je enkele praktische tips geven over hoe te handelen/ welke zaken te regelen.

Als aller eerste wordt er geadviseerd om direct te starten met het gebruik van Foliumzuur, dit is in elke  apotheek/drogist te verkrijgen en verkleind de kans op het krijgen van een kindje met een open ruggetje/hazenlip etc

Het volgende advies is toch om naar je huisarts te gaan, deze kan je doorverwijzen naar een verloskundige.

Verloskundige regelen (vaak doormiddel van een doorverwijzing door de huisarts)
daar krijg je vaak rond de 12e week een intake gesprek. De verloskundige staat je bij tijdens de zwangerschap en de verloskundige voorziet jou van informatie rondom de zwangerschap. Tevens zal de verloskundige je bijstaan tijdens de bevalling en de nodige lichamelijke controles tijdens de zwangerschap en na de bevalling. De verloskundige zal bv bloedonderzoeken, echo's, etc regelen en baarmoeder groei, kind groei monitoren voor je.
Tot circa de 30 week zal je 1x per 4 weken naar de verloskundige gaan en daarna vaker.

Kraamhulp regelen, het liefst zo vroeg als mogelijk in de zwangerschap, dit ivm met de vreselijke druktes en lange wachtlijsten die er momenteel zijn.
De kraamhulp zal je bij een thuisbevalling samen met de verloskundige ondersteunen en begeleiden. Tevens zal de kraamhulp jou en je kindje verzorgen de week naar de bevalling.

Hoe gek het ook al klinkt... en indien het nodig is...  Binnenkort kinderopvang gaan regelen voor als de kleine geboren is.

Ik wens je heel veel sterkte en liefde toe in deze (voor jou) moeilijke periode...
Maar echt vergeet niet te genieten! Het is en blijft een wonder! Dit kan je nooit meer overdoen!

Goedemorgen!

Als eerste, gefeliciteerd! Het blijft een wonder van God!
Ik zit zelf niet in jou situatie maar als jeugdouderling van onze gemeente,nu de PKN (dus hervormd en gereformeerd samen),  is  het volgens mij,  bij ons niet verplicht is om getrouwd te zijn. Wel is het verplicht dat 1 van de ouders belijdenis heeft gedaan, maar ik las dat jullie al wel naar belijdeniscatechese gaan. Het kan natuurlijk in jullie gemeente anders zijn dan bij ons, maar bespreek het met jullie voorganger, kerkelijk werker of ouderling, die kan jullie vast verder helpen!
Ik wens jullie heel veel geluk!

liefs Baukje

Hoi Helga,

Ik ben zelf niet kerkelijk, maar wil je toch een hart onder de riem steken.

Jouw zwangerschap is ontstaan uit de liefde van twee mensen die in hun hart al hadden besloten bij elkaar te blijven. Dat dit nog niet hardop voor de kerk en getuigen is uitgesproken doet daar niets aan af.

Er zal heus wel geklets worden. Maar laat je niet in de put praten door mensen die niks beters te doen hebben dan elkaar veroordelen. Praat met mensen binnen je gemeenschap die je vertrouwd. Als zij werkelijk gelovig zijn, en verder kunnen kijken dan strakke regeltjes zul je veel steun bij ze kunnen vinden.

Hoewel ik niet gelovig ben, ben ik wel katholiek opgevoed. En ik heb een groot respect voor de mens die Jezus was tijdens zijn leven. Ik weet zeker dat Hij jou zou vergeven, en dat Hij jou zou steunen.  

Verder nog wat praktische zaken... Als je liever niet naar je huisarts gaat, neem dan rechtstreeks contact op met een verloskundige in je buurt. Die hebben vaak veel ervaring met dit soort verwarrende gevoelens en je kunt daar ook over je zorgen en problemen praten. Tegelijk kan ze controleren hoe het met je kindje gaat. Ook kan ze je verder helpen met alle vragen die je hebt.

Veel geluk. Ik hoop dat je straks, ondanks alle kwaaltjes en zorgen  wel goed kunt genieten van je zwangerschap. Het is een heerlijk geschenk.

Hoi Helga
Ten eerste van harte gefeliciteerd met het grote wonder
Probeer er vooral van te genieten

Ik sta zelf ingeschreven bij de hervormde kerk. Bij ons doen ze inderdaad moeilijk als je niet getrouwd ben. Toen mijn jongste gedoopt werd was er een stel dat ook 2 kinderen wilde laten dopen, maar ze woonde samen
Ze zijn toen gewoon voor de wet getrouwd en toen was er niets meer aan de hand.
Volgens mij lag het "probleem"meer bij de ouderlingen dan bij de dominee
Wij hoeven trouwens geen belijdenis gedaan te hebben om te dopen, maar hier in de gereformeerde (lichtere kerk dan die van ons) moet dat dus weer wel.
Ikzelf zie belijdenis doen als een gebruik van de kerk en wil het dus ook niet doen. Ik geloof in God en daar hoef ik niet apart vooraan voor in de kerk te gaan staan. Ik zou mijn kind dus niet laten dopen als ik daarvoor belijdenis voor zou moeten doen.
Met onze vorige dominee die de jongens gedoopt heeft heb ik er nog wel een gesprek over gehad, ze beginnen er met de doopgesprekken over, maar hij snapte me gelukkig wel, wat er allemaal speelde
Ik ben wel benieuwd hoe dat zal gaan met de nieuwe dominee, volgens mij is hij een stuk strenger dan zijn voorganger. Ik vind het ook erg jammer dat mijn dochter niet door dezelfde dominee gedoopt zal worden. Al is de nieuwe dominee ook erg aardig
Schuldbelijdenis gaat mijn haar van overeind staan, in welke tijd leven we nu?

Ik ben zelf dus nogal een stuk vrijer: ik ben tegen sex met alles en iedereen, maar in een stabiele liefdevolle relatie heb ik er geen moeite mee of je nu getrouwd ben of niet. En van onze ene predikant sprak ik zijn zoon een tijd geleden en die vertelde dat het allemaal niet zo star en stram is in hun gezin. Zijn vriendin slaapt ook gewoon bij hem

Zo zie je maar weer wat een verschillen er zijn in kerken onderling
Zit jij in een hele zware kerk?

Terug
Bovenaan