Kiezen voor een tweede

<p>Hoi, ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen. Toen ik zwanger was van mijn eerste had ik in mijn hoofd zitten dat zodra mijn dochter 8 maanden is, ik de anticonceptie de deur uit zou doen en dan zou wachten wat er ging gebeuren. Bij het zwanger worden van de eerste waren we er heel erg mee bezig. Dat wilde ik niet meer. Dus beginnen voordat je echt weer klapperende eierstokken hebt, leek mij ideaal (en zo vaak seks hebben we echt niet, dus waarschijnlijk duurt het nog even). </p><p>Nu is mijn dochter 7,5 maand en moet ik er nog niet aan denken om weer zwanger te worden ! Ik hou heel veel van mijn dochter, maar vind het best pittig (en kijk niet echt uit naar opnieuw zwanger zijn en al helemaal niet naar een bevalling...). Ik geef trouwens ook nog bv en ben nog niet ingesteld geworden. Maar ik wil wel graag 2 kindjes die goed met elkaar kunnen opschieten en niet al te veel schelen. Mijn man wil weer gaan proberen als ons dochtertje 1 is. </p><p>Hoe lang hebben jullie gewacht, met wat als reden? En wat ervaren jullieals een 'fijn' leeftijdsverschil? </p>

Mijn kindje is net twee geworden en ik ben nu 24 weken zwanger van de tweede. Ik had altijd al een beetje het idee om er toch wel twee jaar tussen te laten. Maar toen mijn zoontje een maand of negen was dacht ik dat ik ongepland weer zwanger was (bleek niet zo te zijn) en ik was toen echt volledig in paniek bij t idee nog een zwangerschap en bevalling door te moeten. Voor mij bevestiging dat ik er echt nog niet aan toe was. Met anderhalf jaar was de wens er ineens weer sterk en de angst ook verdwenen. Toen voor een tweede gegaan en dat was vrijwel meteen raak. Ik denk dus dat je er wel echt emotioneel en lichamelijk aan toe moet zijn. Als het nog niet goed voelt zou ik nog even wachten. Een paar maanden extra leeftijdsverschil is denk ik beter dan een moeder die zich rot voelt ?

Ik ben gestopt toen mijn zoontje een jaar was. Ook met het idee dat ik ongeveer 2 jaar er tussen mooi zou vinden. Echter is mijn zoontje nu in april 3 geworden en ben ik nu 17 weken zwanger.
Bij ons heeft het een poos geduurd en hoewel ik daar tijdens het zwanger worden zelf moeite mee had, vind ik het nu een heerlijk idee om straks maar 1 kindje in de luiers te hebben en wetende dat mijn zoontje echt al lekker zelfstandig is als de baby komt.
Ik begin nu steeds meer voordelen te zien van het grotere leeftijdsverschil

Op de 2e verjaardag van onze dochter een positieve test in mijn handen. En dat was voor ons een prima timing. Inmiddels is de jongste 6 weken en de oudste wordt eind augustus 3. Vind het ideaal dat de oudste met dingen kan helpen en al behoorlijk veel begrijpt. Ze is heel lief voor dr zusje. 
Daarnaast vind ik het fijn dat de oudste over een jaar naar school gaat. Dan heb ik ook weer meer 1 op 1 tijd met de jongste. Overigens denk ik dat een ideaal verschil niet echt bestaat. Wij vonden dit voor ons persoonlijk ideaal. Maar zodra de 2e er is rol je er ook weer makkelijk in qua ritme

@ Bezig bijtje, ik snap het wel hoor dat je er nog niet aan moet denken. Ik wou ook nooit een groot leeftijdsverschil tussen mijn kinderen en dat wil ik nog steeds niet, maar het lijkt me wel heel erg pittig. Ik wou sowieso dat ze kon lopen als ik zwanger zou worden. Het lijkt me namelijk erg pittig om altijd maar te moeten tillen als je zwanger bent. Ze loopt al vanaf 11 maanden, maar toen was ik er nog niet aan toe. Onze dochter is nu ruim 16 maanden en ik heb eind april de pil weg gedaan. Ik merk dat ik het veel spannender vind als bij de eerste. Dat komt vooral omdat ik nu weet wat me te wachten staat. Alleen dan nog met een peuter erbij.... (die er bij de eerst dus niet was haha). 

Ik denk dat je het niet van tevoren kunt voorspellen hoe je een (eerste) zwangerschap, bevalling en opvoeding van je kindje ervaart. Leek ons het beste om te ervaren hoe alles verloopt en dan te beslissen. Een te groot leeftijdsverschil wilde ik ook liever niet maar het was geen moet voor ons. 
Onze eerste dochter is erg gemakkelijk. We genieten enormvan haar. Toen ze ruim 1 jaar was ben ik over een tweede bij mijn partner begonnen. We waren er allebei over eens om geen anticonceptie te gaan en het op zijn beloop te laten. Binnen 2 maanden was ik zwanger. Nu ben ik 18 weken en verwachten we onze tweede 2 dagen voor de 2e verjaardag van onze dochter. Spannend maar wel leuk. 
Succes met de keuze en laat je ideaalbeeld los maar kijk wat daadwerkelijk bij jullie drieën goed voelt. 

Voordat mijn zoontje geboren was leek een klein leeftijdsverschil (tussen de anderhalf en twee en een half jaar) mij ook ideaal. Ergens leek het me ook handig "want dan ben je ervan af" en ik dacht ook dat een klein leeftijdsverschil leuk was, zodat ze samen kunnen spelen.
Nu is mijn zoontje 10 maanden en ik moet er echt niet aan denken. Krijg al rillingen bijna als ik eraan denk, dus wij gaan het voorlopig ook nog niet doen. Wel weet ik zeker dat (als het ons gegeven is) ik nog wel een keer voor een tweede wil gaan. Maar ik wil nu even een gezin zijn met zijn drieën en het lijkt me super als mijn zoontje straks iets groter is, misschien (hopelijk) al wel zindelijk en ook beter begrijpt wat er gebeurt als er een baby komt.
Er is volgens mij geen goed of fout hierin, maar je moet je er wel prettig bij voelen. En ik zou zeker niet nu al beginnen voor een tweede alleen vanwege het samen spelen (niet dat je dat zegt, maar mocht dat de 'main reason' zijn voor de wens van een klein leeftijdsverschil). Ik heb twee broertjes, met één scheel ik 16 maanden en met de ander bijna vier jaar. En ik kan het met hen allebei heel goed vinden, altijd al zo geweest ook. De geboorte van de jongste herinner ik me nog (soortvan), herinner me in ieder geval het beeld van een baby in de wieg en hoe spannend dat was. En het helpen van mijn moeder ("helpen"). Van mijn oudste broertje herinner ik me niet meer dat hij er niet was, maar herinner me ook niets van de babytijd. Het heeft beide zo z'n voordelen, maar mijn jongste broertje en ik lijken meer op elkaar qua interesses en kan ik dus feitelijk beter mee opschieten/naar een feestje gaan. Leeftijdsverschil zegt dus niet zoveel over de band.

Ik zou lekker nog even wachten met zwanger worden als ik jou was. Wij zijn werr begonnen toen onze zoon 22 maanden was maar dat was meer omdat we mbv icsi zwanger worden en dis op tijd wilde beginnen. Werd gelukkig snel zwanger! Elk leeftijdsverschil heeft weer zn voor en nadelen 

Terug
Bovenaan