kind krijgen zonder getrouwd zijn

weet iemand de kosten van een geregistreert partnerschap?

en van het erkennen en het gezag??

kan t bij mijn gemeente site niet terug vinden

groetjes renata

Even een paar dingen:
1.   Erkennen is slim om te doen, zo erkend  je partner dat hij de officiele vader is, hiermee heeft hij nog geen rechten (enkel plichten), het is verstandig om dit niet te laat in de zwangerschap te doen omdat jij er ook fysiek bij aanwezig moet zijn (dat kan een beetje moeilijk zijn als je net bevallen bent).  Dit stelt niks voor is gratis en binnen 5 minuten geregeld op het gemeentehuis
2.  Een geregistreerd partnerschap met twee testamenten (voor ieder  1)  is zeer aan te raden, omdat anders je kind je erfgenaam is en niet je partner. Concreet:  Als jij overleid dan erft je kind al jouw eigendomen (spaarrekeningen, eventueel huis, erfstukken, auto, goederen, etc). Omgekeerd geldt hetzelfde als je partner overlijdt, kun jij naar zijn eventuele geld/huis/auto/spullen/etc  fluiten.
Als  je partner de officiele vader is (zie derde punt) dan erft je kind, bij zijn overlijden, alles. Als je partner niet de officiele vader is dan erven zijn erfgenamen alles. Echter ook als je geen kind hebt geldt dit, want ook dan ben je niet elkaars erfgenamen.  Zijn  ouders, zijn broers en zijn zussen, zijn namelijk zijn  erfgenamen en erven alles.
Om dit te voorkomen moet je testamenten op laten maken! Dit moet je via een notaris regelen (offerte kun je opvragen bij een notaris, maar reken op 400 a 500 euro) en dit kost redelijk wat uitgezoek en waarschijnlijk enkele gesprekken met de notaris, maar is als je niet wil trouwen wel zeer aan te raden. Trouwen is goedkoper (kan in alle gemeenten 1 dag in de week op enkele tijdstippen zelfs gratis), maar dat moet je wel allebei willen. (zie www.notaris.nl voor meer info). Bij trouwen heb je trouwens tevens het eerste en derde punten automatisch regeld.
3.   Daarnaast  kun je  partner officiele rechten geven, ik weet niet meer precies hoe dit heet. Je moet een formulier invullen en dit inleveren bij het rechtskantoor (na de bevalling), hiermee regel je dat de vader bij eventuele problemen (scheiding, overlijden) het officiele zeggenschap krijgt over het kind. Als je niks regelt gaat dit zeggenschap automatisch naar jouw ouders. Dit is iets meer werk dan het eerste punt, maar het stelt niet heel veel voor.

Dit zijn belangrijke dingen om van te voren goed over na te denken! En kan je achteraf een hoop elende besparen, dus regel het goed.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes met de rest van je zwangerschap.

Groeten
Anne

Hallo ik ben ook niet getrouwd met de vader van mijn kindje en ben nu zwanger van de tweede ( zelfde vader ) ik heb wel mijn kindje laten erkennen door hem mijn zoontje heeft dus ook de achternaam van mijn vriend maar ik heb hem geen ouderlijk gezag gegeven dit heb ik niet gedaan omdat het allemaal zo'n gedoe was en ik dacht als we ooit trouwen is het ook goed. Bij mijn tweede gaat dit precies zo. Je kunt ook al voor de geboorte je kindje laten erkennen door je partner dan ga je samen naar het gemeentehuis.
groetjes,

hai

wij zijn ook niet getrouwd maar hebben een samenlevingscontract en allebei een testament. we gaan ook voor erkenning en voogdij aanvragen want ik wil absoluut niet trouwen. 11 juli gaan we voor erkenning van de ongeboren vrucht zoals ze dta zo mooi noemen en keuze voor achternaam. dan mag mn vriend het gewoon aangeven en na de bevalling moeten we via het kantongerecht allebei voogdij aanvragen. dit is kostenloos wel moet je de formulieren die erbij horen bij het gemeentehuis aanvragen zoals uittreksel geboorteregister van ons die moeten wel betaald worden dus het komt neer op ong 30 euro bij ons. het formulier is gewoon te downloaden op de site van het kantongerecht dus thuis invullen en de boel opsturen.klaar

hallo,

wij hebben een geregistreerd partnerschap, omdat we de notaris een
oplichter vinden (grapje, maar wel te duur) en trouwen samen niet uit
kwamen.

bij geregistreerd partnerschap moet de vader alsnog met jou naar de
gemeente om het te erkennen, en na de geboorte zijn kind aangeven.

Voor de rest is bijna alles hetzelfde. Wil je het goed geregeld hebben,
dan moet je een testament maken voor de kleine bij overlijden van een
of bij beiden van jullie.

Want dan kan daar namelijk gelijk de voogd in vastgesteld worden.

heb je dat niet, word heel stom gezegd je kind eigenlijk wees, en moet
het bij een van de familieleden opgevangen worden, maar is er weinig
tot niets geregeld.

dus zowiezo voor je kind naar de notaris na de geboorte is het beste.

succes en groetjes Dees

hi

wij hebben een geregistreerd partnerschap, omdat we gingen samenwonen en alles goed geregeld wilde hebben met alles dus ook kinderen etc. en het is goedkoper dan trouwen en een samenlevings contract.

groetjes angela (7wk)

Bij mijn eerste zwangerschap wist ik niet hoe het werkte met erkenning e.d. Toen ik net bevallen was, dacht ik: mijn vriend geeft mijn dochtertje aan en geeft meteen door dat ze zijn achternaam krijgt. Nee dus. Ook niet een makkelijk formuliertje dat ik in kon vullen en aan hem kon meegeven, nee, ik MOEST zelf mee naar het gemeentehuis. Hij is wel 3x heen en weer geweest, omdat ze steeds iets anders zeiden.... Toen heb ik zelf (jankend) naar het gemeentehuis gebeld, wat een botte mensen werken daar af en toe. Uiteindelijk heeft mijn dochter een week mijn achternaam gehad (was mijn vader erg blij mee), toen ben ik naar het gemeentehuis gegaan voor de erkenning.

Als iemand me dat van te voren had kunnen vertellen....

Nu gaan we het dus gewoon in 1 x goed doen, tenminste: de erkenning. Want daarmee heeft hij nog geen gezag. Daar maak ik soms gebruik van om hem te pesten: hij krijgt geen gezag, dan moet hij me maar ten huwelijk vragen

bij mijn eerste kindje hebben we gewoon eerst het kindje erkend van te voren en toen ze geboren was hebben we ook nog het voogdijschap geregeld kan je allemaal bij het gemeentehuis regelen en is bets simpel en snel

Terug
Bovenaan