kind krijgen zonder getrouwd zijn

hey

Mijn vriend en ik zijn ook niet getrouwd en gaan voor de erkenning voor de geboorte, we weten nog niet wanneer we het gaan doen, want we staan nogal in dubio over de achternaam van het kind, hij wilt die van hem en ik wil die van mij. Tot we dat opgelost hebben gaan we niet naar de gemeente, maar ik ben wel blij met dit topic het heeft extra info verschaft!

Groetjes Claudia

Hoi,

Er is al veel over gezegd.. Heb t niet allemaal gelezen dus kan zijn dat het al ergens staat.

Maar mocht je Geregistreerd Partenreschap overwegen.. Je moet ook bij een GP naar de rechter om je vriend wettelijk voogd te laten worden, erkennen is niet genoeg!
Als je dit niet doet valt je kind bijv. niet onder het erfrecht en als er wat met je gebeurt is het een hoop romslomp als je vriend niet bij het Kanton geregeld heeft dat hij de vader is!

Succes!

Anne

Ik begrijp uit verschillende verhalen hierboven, dat men overweegt te trouwen na de geboorte van het kind, en dat dan het gezag geregeled zou zijn. Is dat wel zo?

Krijg je als vader het gezag als je NA de geboorte met de moeder trouwt?

Wij zijn destijds voor vruchterkenning gegaan, en zijn in een later stadium alsnog getrouwd. Dan lijkt de vruchterkenning misschien overbodig, maar dat was het niet. Want als mijn man was komen te overlijden voor het huwelijk en er was geen vruchterkenning gedaan dan had ons kindje geen officiële vader gehad, en was ons kindje ook niet de erfegenaam geweest.

Maar ook al zijn we getrouwd, wij hebben toch nog een testament op laten stellen. Dit om er voor te zorgen dat ook mijn twee kinderen uit een vorig huwelijk erfgenaam zouden worden van mijn huidige man. Bij ons is nu alles zo geregeld dat alledrie de kinderen als gelijke worden behandeld.

Miep

Hallo allemaal,

Ik ben moeder van een zoon van 21 maanden en zwanger van de tweede. Wij hadden deze vraag ook.
Maar nou bleek bij navraag gedaan te hebben bij een notaris dat bij erkenning en een aanvraag bij de rechtbank de vader toch niet dezelfde rechten blijkt te  hebben als de moeder. Met name als het gaat over voogdij en bepaalde beslissingen (bijvoorbeeld in het ziekenhuis). Dit word op het gemeentehuis niet altijd even duidelijk gezegd.

Wij zijn toen alsnog voor geregistreerd partnerschap (dezelfde regels en rechten en plichten als trouwen)  gegaan, waardoor de rechten en plichten precies hetzelfde zijn voor de vader en moeder.

Dus zeker iets om toch even goed na te kijken/vragen.

Groetjes,

Sandra

Hallo allemaal,

Ben ik nog een keer.

Wanneer je geregistreerd partner bent hoef je voor de voogdij niet naar de rechtbank zoals iemand eerder aangaf. Wel als je een samenlevingscontract hebt.

Geregistreerd partnerschap is precies hetzelfde als getrouwd zijn! Voor de kinderen geld hetzelfde. Ook dit gaat in gemeenschap van goederen e.d.

Je hebt hier ook getuigen voor nodig, krijgt een trouwboekje en jullie zijn  bij alle overheidsinstanties in een keer bekend als getrouwd stel (ook al heb je GP).

Groetjes,

Sandra

Terug
Bovenaan