Kinderdagverblijf versus gastouderopvang

Hebben jullie al kindjes op de kinderdagverblijf en/of bij een gastouder?

Ik zit enorm te twijfelen. Onze buurvrouw een aantal huizen verderop doet gastouderopvang, een heel lieve moeder. Dat is voor ons een heel goede optie.
Aan de andere kant is er een leuk kinderdagverblijf, ongeveer 4 straten van ons huis vandaan.

Voordelen gastouder; dichterbij, flexibeler, voordeliger.
Nadelen gastouder; weinig andere kindjes, steeds één en dezelfde verzorger.

Voordelen dagverblijf; veel andere kinderen, leuke jonge begeleiders, dichtbij huis.
Nadelen dagverblijf; duurder, minder persoonlijk, minder flexibel.

Wat zijn jullie ervaringen?
Het zal gaan om ongeveer 2 dagen per week!

Ik heb zelf voor een kinderdagverblijf gekozen. Voor mijn werk ben ik bij gastouders geweest, maar ik vind het daar toch wat onprofessioneler en chaotischer overkomen dan bij een kinderdagverblijf. Ik heb gewoon zelf een goed gevoel bij een kinderdagverblijf, maar dat is voor iedereen verschillend.
Succes met de keuze...

Hoi Suzanne

Ja ik vond het ook een moeilijk keuze, maar na een aantal telefoontje was mijn keuze gemaakt.
Kinderdagverblijf is voor mij geen optie,omdat ik wisselend werk.
Bij ons in Alkmaar is het of verlengde opvang of flexibele.
Dus niet beide.
Want ik heb beide nodig, ik heb me voor gastouderopvang ingeschreven.
Via de zelfde stichting waar de meeste kdv bij aangesloten zijn.
Dus ga er van uit dat het dan goed geregeld is allemaal.
Aan gezien me ouders de weekende nemen komt het voor mij ook op 2 a 3 dagen per week.
Ik zou kiezen waar jij je zelf prettig bij voelt.
Je kan ook je kindje naast de gastouder op de dagen dat je vrij bent en het heeft de leeftijd ervoor naar een peuterspeelzaal doen.
Dan went je kind aan grote groepen kinderen.

Sterkte met je keuze.

Gr Marielle

bij een gastouder nemen ze het vaak minder moeilijk met regeltjes zoals veiligheid op stopcontacten enzovoort.. bij kdv komt paar keer per jaar de ggd langs en checkt alles!!!!

Hi,

Wij hadden opa en oma als gastouder, maar daar zijn we binnen een jaar van afgestapt. Oma werd ziek en opa vond dat hij belangrijkere dingen te doen had (terwijl hij degene was die wilde oppassen) en toen zaten we ineens zonder! Dat vind ik het grootste nadeel van gastouders. Als ze weg vallen, wat dan?

Onze zoon gaat 3 dagen per week naar het kdv en dat gaat in ons geval erg goed. Ook de tweede gaat straks gelijk naar het kdv.

Gr. Tamara.

Inderdaad, wat als een gastouder ziek of op vakantie is! Daar had ik nog niet eens over nagedacht eigenlijk...

Uiteraard zijn ze bij een kdv nauwkeuriger met regels en veiligheid dan bij een gastouder thuis, zij zijn immers de 'profs'.

Heel vervelend lijkt me dat, wanneer opa en oma oppassen, maar het opeens niet meer zien zitten! Daarom wil ik ook een andere oplossing, incidenteel oppassen door familie is prima, maar voor vast; nee bedankt!

Mijn vader past inmiddels al 4 jaar 1 dag in de week op. Maar dat vind ik geen gastouder, als in een gastouder die je eigenlijk niet kent. Het is gewoon opa.
Daarnaast gaat onze jongste dochter sindskort, ik ben net begonnen met een nieuwe baan, 1 dag in de week naar het kdv.
We hebben gekozen voor het kdv omdat het professioneler is dan een gastouder.

Bij ons gaan ze naar het kdv en naar opa en oma.
Bij het kdv ben je verzekert van opvang en bij gastouder niet. Zie bij een collega dat ie nog al eens vrij moet nemen omdat gastouder verhindert is. Maar hierin is niet elke gastouder gelijk natuurlijk. Vind voor het eerste jaar een gastouder toch ook wel weer een groot voordeel. Er is toch meer aandacht en meer mogelijk wat betreft ritme van het kind. Maar wanneer ze gaan lopen en meer bewust de kinderen om zich heen ervaren en er mee spelen is het kdv weer in het voordeel.
Blijft een lastige keuze, je moet jezelf er goed bij voelen. Overigens moeten tegenwoordig met de nieuwe regels de gastouders ook cursussen doen en worden ze ook gecontroleerd op veiligheid ed. dus ook daar wordt het professioneler.
Succes met de keuze!

Terug
Bovenaan