Kinderdagverblijf versus gastouderopvang

Ik lees vaak dat de gastouders niet vervangen worden in jullie verhalen.
Maar als je het via een buro doet zijn ze verplicht vervanging te zoeken bij vakantie in ieder geval.Bij ziekte weet ik dat niet zeker.
Hopelijk kom je uit je keuze, als je via een gast ouder buro gaat.
Heb je ook keuze want je heb proefdagen en je kan je wensen neerleggen.

Gr Marielle

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!

Helaas kan mijn moeder niet structureel oppassen, de enige goede oplossing. Zij werkt namelijk onregelmatig... :(

Volgende week gaan wij een kijkje nemen bij het kinderdagverblijf hier in de wijk, ik ben erg benieuwd hoe het er daar aan toe gaat en of het een fijne indruk maakt op ons.

Gastouderschap is toch veel minder vast, op zich voor mij niet onoverkomelijk, ik moet namelijk oppas hebben voor de college-uren die ik heb. Wanneer het een keer niet kan, is het geen ramp wanneer ik niet ga.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk... net als vele andere dingen die je nu moet regelen :(

Ik vind een gastouder die een cursus heeft gevolgd nog steeds niet te vergelijken met een leidster met een mbo opleiding en een leidinggevende die daar boven staat.
En sommige gastouders vangen 5 kinderen op naast hun eigen kinderen, dus zo rustig is dat ook niet voor een baby. En dan moet je baby ook mee met naar school brengen en halen van school gaande kinderen.

Mijn dochter gaat nu alweer bijna een jaar naar een gastouder. Eerst was ze bij een gastouder die alleen mijn dochter opving. Nu sinds twee dagen bij een gastouder die elke dag wel 4 a 5 kindjes opvangt. Haar eigen kindjes en haar BSO kindjes blijven over op school, en worden 's-ochtends en 's-middags door vaders gehaald, dus in ons geval hoeft ze niet de kindjes steeds op te halen. Maar omdat er ook meerdere kindjes de hele dag aanwezig zijn, leert ze toch spelen en delen. Tzt kan ze natuurlijk ook nog naar de peuterspeelzaal.... Het bevalt ons prima.

Als onze dochter verkouden is, mag ze gewoon komen, en hoef ik geen vrije dag te nemen (tenzij ze natuurlijk echt niet lekker is, dan wil ik haar zelf gewoon niet wegbrengen). Bij een kdv is dat vaak toch een stuk strenger, en een kindje is in de eerste levensjaren gewoon vaak ziekig.... Dat was voor ons wel een heel groot voordeel....

En een opleiding heeft ze inderdaad niet gevolgd, maar ja, ik ook niet..... De meeste moeders niet, en toch worden al die kindjes gewoon groot. Ik vind het persoonlijk belangrijker dat een oppas gek is op mijn kind en andersom. Of dat nu opa, oma, een gastouder of een kdv leidster is......

O ja, met die nieuwe regels betreffende gastouderopvang volgend jaar, komt de GGD ook bij de gastouder kijken of het huis veilig is......

xxx
Pauline

er komen meer regels voor gastouders, ze moeten ook diploma's gaan halen en het maximum aantal kinderen is verandert.

je eigen buurvrouw of je moeder kan gastouder zijn, dan krijg jij nl vergoeding voor hun.

wij zijn ook aan het kijken wat mogelijkheden zijn en wat wij willen.

ivm mijn onregelmatige werk zit je aan flexibele plekken en die zijn alleen aan de andere kant van de stad en mijn vriend heeft geen rijbewijs.

en wat als je kindje koorts heeft? dan mag die niet naar het kinderdagverblijf, maar hoe gaat een gastouder daar mee om?

lastig hoor.

Ik ben helemaal weg van de gastouderopvang! Beter als wat ik mijn 1ste zoon kon bieden was en is er werkelijk niet. Je kunt zoveel meer met een gastouder dan met een kinderdagverblijf.

Je kunt onderling zulke goede afspraken maken waar ze zich dan ook aan houden. En zeker als ze nog zo klein zijn. Je kunt ze later alsnog naar een kdv brengen als ze bijvoorbeeld 2 jaar zijn en echt met andere kinderen gaan spelen. En onveilig is het echt niet zeker als ze aangesloten zijn bij een buro want dan staan ze onder strenge regels die zelf erger zijn dan een kdv.

Helaas door die stomme regels moet ik mijn 2de zoon, die vandaag eigenlijk moet komen, naar een kdv brengen omdat het door die regels niet meer haalbaar is een gastouder te vinden. Het buro waar ik bij zit heeft zeker tot maart volgend jaar een intake stop. Had voor beeb alles voor elkaar maar menneertje zou nummer 6 op de lijst worden en per 2010 mogen er nog maar 5 onder 1 begelijder staan.

Jammer want een kdv heeft er wel gewoon 6 en als ik dat bekijk hadden ze daar wat mogen snijden wat een chaos heerst daar. Mijn beeb gaat dus helaas naar een kdv en daar heb ik totaal geen goed gevoel over maar ik heb geen keus. En wat je zegt het kan zo onpersoonlijk zijn. Gelukkig komt mijn beeb dan wel bij mijn goede vriendin/buurvrouw op het kdv maar het is en blijft een kdv.

Veel sterkte met de keus! En denk er ff overna om de eerste jaren, zeg 2 jaar naar een gastouder te doen en pas daarna kdv.

Inderdaad zit ik te denken om het kindje de eerste periode bij een gastouder onder te brengen. Dit geeft mij een fijner gevoel, omdat zij dichterbij staan.

Inschrijven voor een kdv moet je hier echt belachelijk ver van te voren doen, wij wonen in een nogal kinderrijke wijk (8 basisscholen...).

Wat zijn normale tarieven voor een gastouder per uur, voor overdag? Iemand daar ervaringen mee?

wij betalen gemiddeld 5 euro per uur! Dit hangt een beetje af van hoe de maand loopt.
Je betaalt namelijk bij de meeste gastouderbureau's een vaste maandelijkse bemiddelingsfactuur, en dan nog een uurprijs per uur opvang die je afneemt.
Als je per maand maar 10 uur afneemt, zijn de bemiddelingskosten in verhouding natuurlijk veel hoger per maand dan als je 100 uur per maand afneemt.
Onze dochter gaat ongeveer 120 uur per maand naar de gastouder, en dan komen we dus op die 5 euro per uur. (dat is trouwens ook het maximum wat je aan kinderopvangtoeslag terug kan krijgen). Voor de tweede (wordt over 3,5 week verwacht) gaan we iets minder betalen, want daar hoeven we minder bemiddelingskosten voor te betalen.

Terug
Bovenaan