A
Anoniem
Guest
Hallo, Ik wil ook wel even reageren op dit topic.. Ik ben katholiek opgevoed, maar niet praktiserend, ik ben wel gedoopt heb de communie gedaan etc, maar kom verder niet vaak in de kerk... Voor mij hoeft dat ook niet. Voor mij is het geloof een "strohalm", dat klinkt misschien een beetje raar, maar dat is wel wat het voor mij is. Er zijn zoveel dingen in deze wereld waar we geen grip op hebben, ziekte in de familie of bij vrienden, oorlog, leed, noem maar op.. Het is fijn dat je je op zo'n momenten kunt richten tot iets of iemand en kunt vragen "Waarom??" en eventueel kunt vragen om hulp... Ook al krijg je geen concreet antwoord, het geeft een soort van troost en verkleint een beetje het gevoel van machteloosheid. Voor mij speelt het geloof dus op moeilijke momenten, en niet zozeer op momenten dat het allemaal goed en voorspoedig gaat... Misschien een beetje egoïstisch, maar goed, iedereen zijn eigen invulling... Ik denk dat voor velen, bewust of onbewust, het geloof een strohalm-functie heeft om nog enigszins het gevoel van grip op ons jachtige, gehaaste en soms "oneerlijke" bestaan te hebben...
groetjes franka
groetjes franka