Kinderopvang versus gastouder

Hoi allemaal,
Onze dochter van 21 maanden ging tot nu toe vanaf dat ze 6 maanden is naar een gastouder, helaas gaat zij stoppen en zijn we dus opzoek naar iets anders. Nu hebben we een gesprek gehad met een andere gastouder, opzich prima, maar had niet hetzelde gevoel als bij onze huidige gastouder. Toch hadden we ja gezegd en kregen we een berichtje terug dat ze ook nog een gesprek had met een ander gezin, dit vonden we een beetje gek, dat het achteraf gezegd werd, maar ok, ze zou er na het weekend op terugkomen. Nj zijn we dus vanochtend bij de kinderopvang in ons dorp geweest, en ook dat heeft wel wat, meer kindjes waar ze mee kan spelen en misschien is de overgang naar psz/basischool straks makkelijker, geen idee. Kreeg ik zojuist een berichtje dat ze dus wel bij de gastouder kan komen waar we een gesprek mee hadden gehad. Nu twijfel ik dus ENORM. Mijn twijfel zit in dat het bij een gastouder huiselijker, gemoedelijker is (naar mijn idee) en bij de kdv is het toch meer een mini schooltje oid. Maarja ze word in Juli 2, is ze die geborgenheid echt nog nodig, ik weet het niet vind het lastig. Wat zijn jullie ervaringen? Oja de gastouder waar ze dan eventueel heen zou gaan heeft maar 2 andere kindjes waarvan 1 een baby.
 
Wat ik het grote voordeel vindt van de opvang is dat onze dochter eigenlijk altijd kan gaan. Als er een leidster ziek is, dan is er een vervanger. Bij een gastouder is ziek natuurlijk ziek. Ook is de opvang in de vakanties gewoon open. We hoeven dus geen rekening te houden met vakanties van een ander. Daarbij wil ik wel zeggen dat de ene opvang de andere niet is. Wij zijn overgestapt en de huidige opvang is super! Ze gaan veel naar buiten, hebben diertjes bij de opvang en ze werken met leuke thema's. Wij hebben ook gekeken naar een gastouder. Dat is gewoon wat kleinschaliger. Nu dus blij voor de opvang te hebben gekozen
 
Ik lees eigenlijk dat je eigenlijk geen 100% top gevoel hebt bij deze nieuwe gastouder.. dus je zou misschien ook nog een andere gastouder kunnen proberen. Ik heb hele goede ervaringen met kdv inderdaad, maar ook daar een keer gewisseld door geen goed gevoel (meer). Nooit spijt van gehad!
 
Wij hebben ook erg getwijfeld, maar uiteindelijk gekozen voor een kleinschalig kdv omdat wij geen gastouder vonden waar we echt het Yes gevoel bij hadden. En nu zo blij met de keuze van het kdv. Alles is heel persoonlijk, altijd bekende gezichten en geen wild vreemde invallers.
Ze is dol op alle kindjes en gaat er altijd met heeel veel plezier heen!

Volg je gevoel! Dat is belangrijk!
 
Tja, ieder moet hier zijn eigen keuze in maken!

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en ja, een kinderdagverblijf is hectisch en druk en er is helaas weinig individuele aandacht voor het kind, zo ist helaas gewoon. Maar t is wel gezellig en leuk voor je kindje om leeftijdsgenoten te hebben. Zeker vanaf 1.5 a 2 jaar wordt dat waardevol.

Mijn oudste dochter ging als baby naar het kinderdagverblijf, maar het ging niet zo goed. In de avond huilde ze heel veel, ze was erg onrustig en teveel prikkels. Ze sliep er ook slecht. Toen ze 1.5 was, besloten haar naar de gastouder te doen en dat ging direct perfect. Ze is nu 3.5 en gaat nog met veel plezier naar de gastouder. Haar zusje van 20 maanden heeft het daar ook al vanaf dag 1 naar haar zin. Voor baby's is een gastouder een super fijne en rustige plek! Ze gaan overigens maar 1 dag per week.

Gelukkig gaat mn oudste dochter nog altijd met plezier erheen. Er is nog 1 kindje van haar leeftijd en dat is voldoende voor haar. Ze houdt van de rust en de aandacht en zou verdrinken in de drukte van een kinderdagverblijf. Ze gaat wél 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal en dat is een enorme verrijking. Daar leert ze toch echt al omgaan met drukte en het 'schoolritme', wat op deze leeftijd toch belangrijk is als voorbereiding op de klas van 25 kinderen waar ze volgend jaar in zit, in groep 1. Het is wel belangrijk dat ze daar enigszins op voorbereid zijn en hun plekje kunnen veroveren in een grote groep.

Volg je gevoel! Er is geen goed of fout, kijk vooral wat bij jou en bij je kind past. Zelf werk ik dus op een kinderdagverblijf, maae mn eigen kinderen gaan heel bewust naar een gastouder! Op een kinderdagverblijf slapen ze vaak ook met minimaal 10 op 1 kamer tussen de middag en dat vind ik gewoon een afknapper. Iedereen is na een uur weer wakker en niet uitgeslapen, terwijl ik slapen voor mn kinderen heel belangrijk vind. Bij de gastouder slapen ze heerlijk 2 a 3 uur, net als thuis!

En mocht je kiezen voor de gastouder, kijk dan of je misschien 1 ochtend peuterspeelzaal erbij kan doen zodat ze zich toch voorbereidt op de basisschool!
 
Hier een kdv waar ik heel happy mee ben, veel kids om mee te spelen, veel ruimte, veel speelgoed, maar vooral ook leren ze bepaalde vaardigheden omdat mijn opvang een bepaald format volgt. Zo moeten peuters mee naar de wc voor potjestraining, leren ze vormen en kleuren en behandelen ze thema's zoals seizoenen of kleding.. iedere dag heeft in ieder geval 2 activiteiten (een ketting maken van pasta/sneeuwpop versieren/hoedje vouwen) waar ze bijna schools bezig zijn. Ik vind het super om te zien wat ze er opsteekt. Maargoed geen gastouder-ervaring! Is natuurlijk minder prikkels en vaak goedkoper. Volg je gevoel!
 
Wij hebben kleinschalige opvang in een huis dus huiselijke sfeer max 12 kindjes geen grote masale groepen zoals junis daarin ook veel nare ervaringen zelf gehad en gezien
 
Ik wilde in eerste instantie voor een gastouder kiezen, maar hadden bij geen een de échte klik. Toen toch maar bij twee kdv’s gekeken en bij de grootste uiteindelijk het gevoel: dit is hem. Terwijl ik daarvoor juist zo kleinschalig mogelijk wilde. Super blij met onze keuze, want wat leert ze er veel! Mijn oudste is ook vrij heftig om in een klein groepje te hebben denk ik. Die is eerder de verzuiper dan dat ze verzuipt.
Mocht onze tweede wel verzuipen in zo’n grote groep zou ik toch weer gaan kijken voor een gastouder.

Het is vooral een gevoel wat je moet hebben ergens. Je laat er toch je kind achter. Voelt het niet (helemaal) goed? Niet doen dan!
 
Terug
Bovenaan