Kinderopvang versus gastouder

Wij hadden eerst gastouder en zijn met 15 maanden naar het KDV gegaan.. 
Zoontje had het veel meer naar zijn zin op het kdv dan de bij de gastouder!
Wel een kleinschalig kdv ?
 
Wij zitten bij een kleinschalige opvang. Er zijn maar 2 groepjes. Baby en dreumes, en de peuters. Het is fijn in het groen, omringd met parken, bos en kinderboerderij. Ze gaan dus ook regelmatig naar buiten en hebben zelf ook een fijne tuin. Ook zijn er zelfs voor de jongste groep themaweken, die elke 2 weken wisselen. Ze leren dan binnen een bepaald thema. Bijvoorbeeld laatst weer kleuren, hoe het eruit ziet, hoe het heet, welke objecten die kleur hebben, een liedje over kleuren, een banaal geel vingerverven. Dat laatste deed mijn 6 mnd oude baby lekker op schoot ook al aan mee. Vond ze reuze interessant. 
Elke dag zijn er 2 activiteiten. En als ik er ben zie ik geen kind dat aan zn lot overgelaten wordt. Ik krijg ook regelmatig foto's van uitstapjes, lekker een paar kindjes op schoot voor een voorleessessie, groeoje bij de juf voor liedjes met acties. Heel leuk hoor! En mijn dochter gaat er met heel veel plezier heen. Ze is er altijd vrolijk, en ze vindt de kindjes leuk. Ze leert er ook echt andere dingen dan thuis. 
10 kindjes op 1 slaapzaal is hier niet. Maar wel vaak een paar tegelijk. Maar ze laten hier kindjes niet in slaap huilen. En proberen vaak een beetje groepjes wat tijden betreft te matchen. Lukt het niet dan proberen ze later nog eens. Jonge babies slapen ook wel op een rustige plek in de groep als ze daar behoefte aan hebben. Ze kijken echt naar wat je kindje nodig heeft om te slapen. Voor mijn dochter liepen ze in het begin gewoon heen en weer voor de speen. Zij slaapt daar net als thuis. Soms zelfs langer omdat ze moe is geworden van alle indrukken. 
Evengoed komt ze bek af thuis, en moeten we haar wat eerder op bed leggen dan op thuis-dagen. Wat lastig is met avondeten. We geven op die dagen vaak een ingevroren maaltijdje van leftovers of een potje van Spruit. Zodat ze snel kan eten en naar bed.
Er zijn wel meerdere leidsters die we allemaal wel eens zien. Maar niet zoveel dat je de mensen niet kent. Misschien 4 of 5. De ene week deze 3 en de andere week die 2. Zo gaat dat. Levert geen problemen op. 
Mijn dochter is erg gericht op haar omgeving, moet gewoon echt wat te doen en te zien hebben. Tijdens de lockdown zag je dat ze echt wel wat actie kon gebruiken. Dus ik ben blij dat de opvang weer open is. Ze wordt er gewoon heel blij van. 
Met een gastouder moet je trouwens wel rekening houden dat er wat minder sociale controle op richtlijnen navolgen is, en dat als de gastouder ziek of op vakantie is, dat jij dan een probleem hebt. Dat was voor ons de reden om een kleinschalig kdv te zoeken. Wij hebben namelijk geen vangnet van familie in de buurt.
 
 
 
Terug
Bovenaan