Zo, topic gestart! Ik wilde deze vragen niet stellen in de andere groep, omdat het anders helemaal zo'n breed gespreksonderwerp wordt en voor anderen misschien niet meer bij te lezen is.... maar ik ben heel benieuwd naar jullie sitauatie en mogelijke tips.
Toen ik een relatie kreeg met mijn man was hij al chronisch ziek (wat zich met name uit in heel veel pijn en altijd moe zijn) Hij werktte toen nog parttime, maar dat ging toen al met moeite. Zo'n 3 jaar geleden ging het steeds slechter en belandde hij uiteindelijk in de ziektewet. Na diverse onderzoeken door het UWV, was hun conclusie: hij zou nog steeds parttime kunnen werken. En zodoende, lang verhaal kort, is de ziektewet stopgezet en ben ik alweer 2 jaar de kostwinnaar van ons samen.
En ik kan je zeggen, dat voelt zooooo anders dan wanneer je single bent en je eigen hachje moet redden. Het voelt vaak alsof ik 2x zo hard moet werken. Enerzijds omdat je alle lasten voor 2 personen moet opbrengen, anderzijds omdat ik dus ook deels mantelzorger ben. Het voelt oneerlijk dat hij geen uitkering krijgt.
Dit heeft een steds grotere impact op mij merk ik.... Mede om deze reden zit ik nu dus zelf ziek thuis. Het voelt alsof mijn batterij leeg is.
Tja.... en dan heb je een kinderwens.... en gaat je leeftijd een rol spelen...
Hoe ervaren jullie de verantwoordelijkheid voor het kostwinnaarschap? Hoe houd je het zelf vol? Hoe zorg je goed voor jezelf als je simpelweg toch moet werken om je lasten te kunnen betalen?
Hoe kijk je dan uit naar een kindje? Zien jullie dit als extra belasting? Zelf kan ik er best wel "tegenop" zien, maar anderzijds denk ik, het zou ook zo mooi kunnen zijn! Iets positiefs midden in dit alles...
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen