Kinderwens maar carrière

[quote quote=10224089]Hoi! Ik ben ook 28 en inmiddels bijna 38 weken zwanger van mijn eerste kindje. Ik herken mezelf wel in veel van jouw verhaal. Na een vrij lange tijd soort van zoekende te zijn geweest (eerst welke studie nou echt het beste bij mij paste, en vooral daarna: wat wil ik ermee? niks was leuk / goed / interessant genoeg), heb ik uiteindelijk ruim twee jaar geleden mijn draai gevonden bij een leuk bedrijf en een leuke functie. Ook ik heb altijd de lat vrij hoog voor mezelf gelegd, ik wilde eerst wel alles voor elkaar hebben voor ik aan kinderen zou beginnen – en dan bedoelde ik wel een aantal jaar werkervaring, groeimogelijkheden, een leuke relatie & mooi huis. Maar inderdaad, op een gegeven moment begon mijn kinderwens toch ook wel te knagen. Mijn vriend is redelijk wat ouder dan ik en het leek mij ook heel leuk om wel kinderen te krijgen vóór hij 45 was. Hij was eigenlijk degene die vorig jaar begon over stoppen met anticonceptie. Ik had er ook wel over nagedacht, maar het was allemaal zo “wat als ..” in mijn hoofd dat het dus totaal niet concreet was. Toen heb ik het er met hem veel over gehad, en heel goed bij mezelf gekeken waar precies mijn twijfel nou in zat. Want eerlijk: als je twijfel eigenlijk alleen is dat het ‘hoort’ om langer te wachten en eerst je carrière ‘op orde’ te hebben, is de kans groot dat je daar voor je gevoel nooit zal komen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat dit voor mij inderdaad gold en dat, als ik puur naar mijn eigen gevoel luisterde, ik eigenlijk er best wel klaar voor was. We hebben toen dus besloten ervoor te gaan. Het was heel snel raak, waar wij allebei ook wel nog aan moesten wennen (we hadden allebei verwacht dat het wel een paar maanden langer zou duren). Ik had voor mezelf een groeiplan voor dit jaar op carrièregebied en ik heb dat gewoon een jaartje opgeschoven – naar 2020 dus. Verder woonden wij nog niet samen (dat vonden we nooit zo nodig), maar dit doen we inmiddels wel. En ik kan je zeggen dat ik totaal geen spijt heb van mijn keuze en ontzettend veel zin heb in dat de kleine er is. Het is niet per se zo dat carrière maken altijd vóór het krijgen van kinderen zou moeten – waarom zou je niet ná het krijgen van een kind nog kunnen groeien? Dit merk ik ook in de reacties die ik kreeg op mijn werk. En ik merk juist dat ik, op een bepaalde manier, een stuk rustiger geworden ben door deze zwangerschap. Wil niet zeggen dat ‘zwanger zijn’ en ‘moeder worden’ mijn roeping is (moet er niet aan denken om huismoeder te zijn, respect voor vrouwen die dit wel kunnen!), maar ik voel me wel meer alsof ik weet welke kant ik op ga ofzo (weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven). En daarnaast: mocht je bang zijn je eigen ruiten in te gooien door ‘jong’, of beter gezegd vroeg in je carrière, zwanger te worden: dat is niet zo hoor. Werkgevers weten, hoe seksistisch dit ook klinkt, dat een kinderwens en zwangerschap altijd mogelijk onderdeel zijn van het leven van een vrouw. Dus vroeg of laat zit het er, bij de meeste vrouwen althans, wel aan te komen. Heel verhaal…. maar mijn advies zou dus zijn: kijk bij jezelf waar je gevoel van er nog niet klaar voor zijn precies vandaan komt. Is dit alleen vanwege een bepaald plaatje dat je je voorhoudt, maar zou je het eigenlijk graag willen? Bedenk dan of dat plaatje ooit zo ver gaat zijn dat je er wél klaar voor bent. Is er iets heel concreets dat je nog wil doen / bereiken voor je aan kinderen begint (een mooie reis, een bepaalde opleiding of cursus oid): probeer dat dan concreter te maken en zo de twijfels bij jezelf weg te nemen. Succes!![/quote]
Wat een helder en nuttig advies, dankjewel. Had jij heel mensen in je omgeving die al kinderen hadden/hebben? En heb je het gevoel dat je genoeg gereisd had bijvoorbeeld? Ik heb inderdaad dat ik nog wel een paar mooie reizen wil maken.
Waar het gevoel vandaan komt is inderdaad het plaatje dat ik mezelf voor houd. Ergens vind ik dan toch dat als ik hoogopgeleide vrouw eerst carriere moet maken, omdat dat de norm is. Maar het klopt natuurlijk wat je zegt dat je ook gewoon nog carriere kan maken nadat je kids hebt gekregen. 

Hoi! Ook voor mij herkenbaar. Ik ben bijna 25, en HBO opgeleid. Momenteel een baan van 24 uur op een HBO functie. Ik wil heel graag een master gaan doen, maar zijn op dit moment ook bezig om zwanger te worden van ons eerste kindje. Wij zijn 5 jr. samen, hebben een prachtig koophuis en gaan in september trouwen! Vriend is overigens 31. Mijn werkgever geeft aan dat ze voor mij een 2 jarige masteropleiding willen betalen. Maar toch heb ik deze kans op dit moment afgeslagen, i.v.m. onze kinderwens. Ik ben bang dat ik het niet kan combineren. Aan de ene kant baal ik enorm dat ik mezelf deze kans op carriere maken ontneem.. Maar aan de andere kant wil ik nog veeeeeel liever moeder worden!! Keuzes, keuzes, keuzes....
Liefs Rosan

Als je kinderwens zo groot zou zijn dan had je geen twijfels maar zou je er gewoon voor gaan. Net zoals met zoveel andere dingen.

Begrijp je heel goed. Ik werk al jaren bij een van de grootste ministeries van het land maar mij lukte het niet zwanger te raken terwijl ik het al jaren wil (ben nu net 30) 

Zwanger raken is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. 

Je gaat wellicht na de komst van je kind vanuit een ander standpunt naar de dingen in het leven kijken, inclusief werk. 

Mijn carrière is zeker belangrijk, wat ik doe is een van mijn passies. Echter staat mijn kind altijd op nummer 1. Altijd.

[quote quote=10224351]Hoi! Ook voor mij herkenbaar. Ik ben bijna 25, en HBO opgeleid. Momenteel een baan van 24 uur op een HBO functie. Ik wil heel graag een master gaan doen, maar zijn op dit moment ook bezig om zwanger te worden van ons eerste kindje. Wij zijn 5 jr. samen, hebben een prachtig koophuis en gaan in september trouwen! Vriend is overigens 31. Mijn werkgever geeft aan dat ze voor mij een 2 jarige masteropleiding willen betalen. Maar toch heb ik deze kans op dit moment afgeslagen, i.v.m. onze kinderwens. Ik ben bang dat ik het niet kan combineren. Aan de ene kant baal ik enorm dat ik mezelf deze kans op carriere maken ontneem.. Maar aan de andere kant wil ik nog veeeeeel liever moeder worden!! Keuzes, keuzes, keuzes…. Liefs Rosan

[/quote]
Oh wauw wat knap dat je nee zegt. Persoonlijk en op jouw leeftijd zou ik die kans met beide handen aanpakken aangezien je toch niet weet hoe lang het gaat duren om zwanger te worden. En een master duurt normaal gesproken maar 1 (soms 2) jaar, terwijl je er de rest van je loopbaan profijt van hebt.
Maar goed, stoer van je dat je je eigen pad volgt!

Ik ben zelf HBO opgeleid en mijn man WO. Toen we een relatie kregen, kwamen we er allebei achter dat we vrij jong kinderen wilden. Ik ben zelf nu ruim 4 jaar geleden afgestudeerd als logopedist en ben na een half jaar in het werkveld terechtgekomen (omstandigheden lieten het niet eerder toe). Toen ik iets meer dan een jaar werkte, hebben we besloten met de pil te stoppen, mijn man was op dat moment nog aan het studeren. Uiteindelijk was ik 8 weken zwanger toen mijn man zijn diploma in ontvangst mocht nemen, haha. Gelukkig werkt hij in de techniek en had hij al praktisch een baanaanbod liggen, dus vandaar dat wij het aandurfden om wel al aan kinderen te beginnen. Helaas is mijn baan weggevallen tijdens mijn zwangerschap, dus ik kwam werkeloos te staan net voor ik moest bevallen. Maar niet bij de pakken neer gaan zitten en met 36 weken nog gesolliciteerd én aangenomen; een plek waar ik na mijn bevallingsverlof mocht gaan beginnen! Mijn man is ondertussen al gewisseld van baan, omdat hij in zijn eerste baan niet de groeikansen zag die hij wel wilde. Het was een klein risico, hij is namelijk van een groot bedrijf met veel stabiliteit naar een start-up overgestapt, een klein bedrijf dat groeiende is, maar natuurlijk wel meer risico met zich meebrengt - want wat als dat bedrijf over de kop gaat? 
Ik was nét 3 maanden 26 (mijn man 27 jaar) toen onze eerste zoon geboren werd (oktober 2017) en ik ben ondertussen zwanger van ons tweede kindje. Ik word morgen 28 en ben over een maandje uitgerekend ongeveer. Mijn man zal nog 28 zijn als onze tweede geboren wordt, maar wordt dan in oktober 29 jaar. Onze afwegingen zijn voor ons vrij makkelijk geweest: in mijn werkveld valt niet echt carrière te maken, behalve dan dat ik uiteindelijk ooit nog mijn eigen praktijk zou willen opzetten. Maar daar wil ik eerst meer werkervaring voor opdoen en een eigen praktijk opzetten kan ook nog makkelijk als de kinderen wat ouder zijn. Mijn man twijfelde over de overstap naar het andere bedrijf, maar ook daar waren we snel over uit: nu is onze zoon nog klein en is een financiële tegenvaller nog niet zo erg. Nu kunnen we het risico nog lopen! In zijn werkveld is zo ontzettend veel goed aanbod, dat hij snel aan een nieuwe baan zou kunnen komen, mocht het bij de huidige misgaan. Daarnaast kan hij makkelijk carrière maken met kinderen, omdat mijn baan op het moment stabiel is (heb ondertussen een vast contract gekregen) en ik dus ook wat makkelijker thuis kan zitten bij de kinderen mocht hij over moeten werken of naar het buitenland moeten voor zijn baan. Daarnaast hebben we een hele fijne ondersteunende omgeving (ouders, broers en zussen) die altijd willen bijspringen mochten we oppas nodig hebben. Ik werk overigens bewust 2,5 dag en mijn man werkt fulltime. 
Wij hebben de keuze gemaakt om wel verstandig met onze carrière en het vooruitzicht daarin om te gaan, maar ons er niet in te laten tegenhouden. Zoals ik al zei: nu in het begin kunnen we tegenslagen nog aan; mochten die er komen. We kunnen ons allebei nog genoeg ontwikkelen, worden daar niet in tegengehouden ondanks dat we kinderen hebben. En onze kinderwens was zó ontzettend groot! Mijn man krijgt wel eens verrassende blikken wanneer hij vertelt dat hij al vader is en er een tweede onderweg is (hij is de enige binnen zijn team), omdat hij nog jong is voor zijn werkveld om aan kinderen te beginnen, maar bij mij kijken ze al minder raar. Wij weten ook dat we in de ogen van de huidige maatschappij 'vrij jong' zijn, maar eigenlijk valt dat reuze mee ;) En wij vinden het belangrijk dat onze kinderen straks jonge ouders hebben, die alles met ze mee kunnen doen en nog allerlei mogelijkheden hebben. Je weet niet hoe lang het duurt om zwanger te worden, wie weet duurt het nog een jaar? En dan? Dan heb je het al die tijd uitgesteld... Jullie moeten kijken naar wat voor jullie belangrijk is, alle voors en tegens tegen elkaar afwegen en kijken waar mogelijkheden liggen ipv waar koeien op de weg staan. Dat heeft ons geholpen om er realistisch tegenaan te kijken en de kans te durven nemen.

[quote quote=10224309] Wat een helder en nuttig advies, dankjewel. Had jij heel mensen in je omgeving die al kinderen hadden/hebben? En heb je het gevoel dat je genoeg gereisd had bijvoorbeeld? Ik heb inderdaad dat ik nog wel een paar mooie reizen wil maken. Waar het gevoel vandaan komt is inderdaad het plaatje dat ik mezelf voor houd. Ergens vind ik dan toch dat als ik hoogopgeleide vrouw eerst carriere moet maken, omdat dat de norm is. Maar het klopt natuurlijk wat je zegt dat je ook gewoon nog carriere kan maken nadat je kids hebt gekregen.[/quote]
In mijn eigen vriendenkring ben ik de eerste. Ik heb ook een vriendenkring met voornamelijk hoogopgeleiden en daar is toch inderdaad het heersende beeld ‘eerst carrière, dan baby’. Maar het grappige is dat ik dus wel merk dat door mijn zwangerschap er voor sommige vrienden iets aan het veranderen is. Ze vinden het zoo leuk en kijken er allemaal, met mij, heel erg naar uit - zijn ook benieuwd hoe het gaat. Dus eerlijk gezegd zou het wel kunnen zijn dat ‘door’ mij (natuurlijk niet letterlijk door, maar wel doordat ze zien dat het goed gaat bij ons bijv) vrienden ook de stap gaan zetten over niet al te lange tijd. Omdat mijn vriend natuurlijk een stuk ouders is dan de partners van mijn vrienden, is het makkelijk voor hen de keuze nu aan kinderen te beginnen daar op af te schuiven (dat hoor ik ook wel eens om me heen). Klopt natuurlijk deels, maar het was natuurlijk niet gebeurd als ik er niet ook voor wilde gaan.
In de vriendenkring van mijn vriend leeft het overigens (uiteraard) wel veel meer. Dus misschien was de keuze om die reden voor mij ook iets ‘makkelijker’ (je ziet daardoor toch met regelmaat mensen om je heen die carrière met kinderen combineren). 
Reizen hebben wij wel gemaakt de afgelopen jaren, zijn nu 6 jaar samen. Die drang had / heb ik dus niet zo meer (hoewel de drang naar avontuurlijke vakanties wel blijft maar dit kan óók mét kind). En verder stuit ik dus vooral op veel respect van mensen om me heen dat ik ‘nu al’ deze keuze durf te maken en niet bang ben dat het m’n carrière in de weg zit (ze moesten eens weten hoeveel ik daarover nagedacht heb ?). En de reacties van mijn baas, andere (oudere) collega’s en eigenlijk iedereen op werk vielen me zoooo mee! Er is echt niemand die denkt ‘zonde dat je dit nu al doet’, ook omdat men er tegenwoordig gewoon vanuit gaat dat je na de geboorte door blijft werken als vrouw. Dat gevoel komt echt uit jezelf!
Succes! Hoe staat jouw vriend erin eigenlijk?

Lieve Noëlle Elle,
Wat vervelend dat je zo'n blokkade voelt. Ik ben nog geen moeder dus kan je in dat stukje geen advies geven. Ik kan wel zeggen: doe wat jij diep van binnen het liefste wilt! Als je moet voldoen aan de verwachtingen van anderen word je er zelf niet gelukkig van. Mensen hebben toch altijd hun mening klaar, zelfs al denk je dat jouw gedrag in hun straatje past. Bij mij is het een beetje andersom gegaan. Heb na het HBO in 2 jaar WO gedaan en had gelijk een baan. 5 maanden later kochten mijn vriend en ik een huis en van alle kanten werd er 'gepusht' en 'gevraagd' of en wanneer er kinderen kwamen. Ook hele vervelende opmerkingen als 'ben je niet bang dat je later eenzaam zal worden'. Alsof ik vanuit egoistisch oogpunt maar kinderen moest 'nemen'.
Ik was daar totaal niet klaar voor en werd gek en onrustig door alle vragen. Maar, ik heb er geen moment over nagedacht om 'er maar voor te gaan' door al het gepush van anderen.
Inmiddels zijn we meer dan 10 jaar samen (3 jaar getrouwd) en zijn de meeste vragen en vervelende opmerkingen opgehouden. Nu had ik in alle rust de tijd om er zélf over na te denken. Mijn man en ik hebben besproken hoe we onze toekomst voor ons zagen en welke dingen we nog graag willen doen. We wilden nog graag een bepaalde reis maken en dat hebben we gedaan.
Alleen mijn beste vriendin weet van onze kinderwens en die heeft me heel erg geholpen in mijn zoektocht hierin. Nu zit ik iedere maand hoopvol te wachten op een positieve test ;-) Ik heb een leuke uitdagende baan en die ga en hoef ik ook niet op te geven als ik straks moeder word. Misschien dat ik minder uren ga werken, maar het blijft een leuke baan.
Mijn verhaal is dus iets anders dan dat van jou, maar ik heb me nooit laten meeslepen door mijn omgeving. Ik was juist de 'buitenstaander' die niét aan kinderen begon. Als ik bijv. 5 jaar geleden toch aan kinderen was begonnen was dat meer geweest om anderen tevreden te stellen dan dat ik het zelf echt had gewild. Nu kan ik tenmniste zeggen dat het écht mijn eigen keuze is en gaan we er voor de volle 100% voor! Praat er met je vriend over en luister naar wat jullie beiden echt willen. Dat is het allerbelangrijkste. Met die baan komt het uiteindelijk ook goed, dat weet ik zeker. Veel bedrijven doen er helemaal niet zo moeilijk over (ze weten echt wel dat bij een vrouw in een bepaalde leeftijdscategorie kan gebeuren) en wie weet is de helft van jouw vrouwelijke collega's ook wel binnen nu en 5 jaar zwanger ;-)

Hier ook een psycholoog! Ik raakte met 25 jaar onverwachts zwanger. Het is het beste wat me is overkomen. Ik was ook erg carriereminded en dat was ook de norm in onze randstadvriendengroep. We waren de eerste. Ik heb mijn carrière op een lager pitje gezet en hier absoluut geen spijt van. Inmiddels heb ik een andere baan en ben ik wederom zwanger. Dat heeft mijn huidige werkgever niet als obstakel om in mij te investeren te zien. Hierna ben je ook nog jong en kan je dus alsnog carrière maken.
Overigens is onze complete vriendengroep ons achterna gegaan en heeft iedereen wel een kind of zijn ze in verwachting. Gewoon een trendsetter worden dus ;)
Een vriendin van me die ook psycholoog is heeft een leidinggevende functie en opleiding tijdens de zwangerschap aangeboden gekregen in een competitieve sector. Ze heeft ervoor gekozen om het te combineren. Dat kan dus ook! Het één sluit het ander niet uit. 

Terug
Bovenaan