Kinderzitje voorop zonder mammafiets

Ik ben toevallig vanmorgen dus serieus bij de fietsenwinkel geeweest (op afspraak) om proef te fietsen met twee verschillende elektrische fietsen. Die verkoopster zei vorige week dat dat met een kinderzitje ook wel op een gewone fiets kon en ze stonden vandaag met zitje voor me klaar.
De grap was, dat ik dus niet meer tussen het fietszitje en het zadel paste, en ik ben en niet lang, en niet lenig en wel vrij fors, dus over de bagagedrager met mijn been was geen optie..

ze hebben nu een family fiets voor me besteld, zodat ik die kan proberen. Een vriendin met een vergelijkbaar postuur en 10 cm langer heeft zelfs daar nog een moederstuur op nodig, dus ik bereid me vast voor dat dat voor mij ook geldt. We zullen zien!

Ik heb een Cortina transportfiets, met krat en Yepp kinderzitje voorop. Zadel op z’n laagst, stuur hoog, kan met m’n tenen op de grond. Ben niet echt groot en echt slank zou ik mezelf niet noemen. Onze zoon is bijna twee, weegt net geen 13 kilo en denk zo’n 90 cm lang. 
Ik fiets echt overal naar toe, bepakt en bezakt met kind voorop. In het begin een beetje gestuntel met opstappen, maar oefening baart kunst. Naast de Cortina staat een prachtig mooie bakfiets... ik vind het een hel!! 

Je kunt inderdaad kijken naar een moederstuur, maar er bestaat ook een andere oplossing. Ik heb op mijn fiets een soort verlengstuk laten zetten. Daarmee zetten ze het stuur 10 cm naar voren zodat je de ruimte tussen zadel en stuur vergroot. Was geloof ik 70,- van de Sparta (maar past op bijna alle fietsen). Hiermee hoef je je gewone stuur dus niet te vervangen. Ik vind het ideaal. Zelfs hoogzwanger paste ik nog op de fiets met zitje. 

Ik ben zelf ook erg klein (1.50) en kan met voorzitje alleen opstappen met 2 benen aan 1 kant zeg maar. Opstappen met aan allebei de kanten 1 been lukt echt niet, ook niet met een mamafiets. Als ik eenmaal zit gaat het prima dus ik heb gewoon mijn manier van opstappen aangepast.
Achterop kan vrij snel, maar wellicht minder gezellig. En bij de 2e voor mij geen optie omdat er al iemand anders voor zat. Ik heb nu dus het probleem dat ik niet meer over de jongste heen kan kijken, dus gelukkig kan de oudste steeds meer zelf fietsen.

Terug
Bovenaan