Hallo allemaal,
Ben een hele tijd weggeweest hier (druk druk druk met een tweeling van anderhalf...) maar zag dit onderwerp en moest hier toch even op reageren.
Onze dochter (helft van een tweeling, zoon heeft geen last van eczeem) heeft sinds ze 3 mnd. is veel last van eczeem. Polsen, knieholtes, wreven en wangen zijn de plekken waar het zit. Sinds ze in staat was om te krabben, heeft ze alles kapot gekrabt van de jeuk. Op een gegeven moment heb je alles gehad, huisarts, dermatoloog, acupunctuur.... hormoonzalf, cetomacrogol creme, zemelen, noem maar op, je kunt het niet bedenken of we hebben het wel geprobeerd, maar zoals bij zovelen: het hielp allemaal maar even of helemaal niet. Ik ben toen zelf van sokjes een soort handschoentjes gaan maken (tenen eraf knippen en een gaatje maken voor de duim) waardoor ze haar polsen niet meer kon openkrabben en toch haar vingers kon gebruiken. Ook ben ik zelf een soort legging/broekje gaan naaien met voetjes eraan, zodat ze ook niet meer bij haar knieholtes en wreven kon. Deze waren in de winkel namelijk maar tot een kleine maat te koop en een maillot in de zomer was te warm. Met deze dingen heb ik de huid redelijk rustig kunnen houden, maar op een gegeven moment worden ze zo wijs dat ze de "handschoentjes" uit kunnen trekken. Een eczeempak via de huisarts hadden we ook maar dat was in 'no-time' kapot, dus had ik ook niet veel aan. Nu hebben we voor het slapen een dikker pak met handen en voeten eraan en kan ze niet krabben.
Sinds een maand hoorde ik van iemand die hetzelfde had meegemaakt met haar dochtertje en zei was destijds weer door iemand getipt om naar een iriscopist te gaan. Dus ik dacht: baat het niet dan schaadt het niet, dus ook op zoek gegaan. Hier zijn we nu een paar keer geweest (hij is ook natuurgeneeskundige) en hij heeft haar ontlasting onderzocht en diverse testen gedaan en daar is een hele lijst met voedingsmiddelen en andere middelen uitgekomen waar ze dus niet tegenkan. We laten deze dingen nu weg uit haar eten (o.a. ei, waarvan we al wisten dat ze allergisch was door een allergietest met 6 mnd., suiker, melk, broccoli, spinazie, andijvie, rijst, en nog wat dingen die je minder vaak gebruikt) en wonder boven wonder, haar benen zijn schoon, haar polsen bijna (door de waterpokken toch weer wat opengekrabt) en ze heeft nagenoeg geen jeuk meer (terwijl ze voorheen op 3 x 10 druppels fenistyl zat via de huisarts tegen de jeuk).
We zijn er nog niet hoor, we hebben nog een paar behandelingen voor de boeg maar tot nu toe ben ik zeer verrast !! Het is knap lastig om voor haar eten te maken of iets eetbaars te kopen, doordat er in bijna alles suiker, melk of ei zit.... maar ja, als het nu straks helemaal weg is, kun je langzaam maar zeker weer wat produkten gaan toevoegen en kijken of ze erop reageert. Hopelijk wordt haar lichaam zo "gestuurd" dat het geen allergische reactie meer zal vertonen op bepaalde produkten.
Ik zou iedereen kunnen aanraden om zoiets te proberen, vaak wordt er door de ziektekosten verzekering iets of alles vergoed, kijk dit even na anders. Een kindje zonder jeuk is namelijk een verademing !! (voor jezelf ook hoor !)
Mocht iemand nog iets willen weten, mail gerust: onze-tweeling@hotmail.com
Groetjes Marasje
mv Lauryn en Kayden (11-07-06)