Kinkhoest vaccinatie

Hier ook bij huisarts.. ik wilde het omdat mijn dochter dan direct beschermd zou zijn. De eerste vaccinatie hoeft dan ook pas een maand later! Alleen maar voordelen vind ik!

Bel in eerste instantie even met je huisarts om te vragen of zij ‘m voor je kunnen bestellen en zetten. Bij mij ging dat prima, huisarts bestelde vaccinatie. Zelf opgehaald bij apotheek en betaald, afspraak gemaakt bij assistent huisarts om ‘m even te zetten, klaar ;)

Ik heb hem zelf destijds bij de huisarts laten zetten. Was goedkoper omdat de GGD naast de kosten van de vaccinatie ook nog kosten voor het zetten rekent. 
Maar wat raar dat ze je er niet over informeert. Alles wat ze zegt zou haar mening in door kunnen schemeren, wel of geen pijnstilling, thuis of in het ziekenhuis bevallen, wel of geen vaccinaties. Ik vind juist dat een zorgverlener je neutraal moet informeren en best vanuit zijn of haar ervaring een mening mag geven, maar alleen niet opleggen. 
Na de geboorte wel het reguliere vaccinatie programma gevolgd omdat het een combinatie prik is. 

Ik heb deze vaccinatie ook laten zetten. Ik vind het belangrijk dat mijn baby straks de eerste maanden ook goed beschermd is. Op de website van het RIVM kun je er veel over lezen. Overigens zetten ze de vaccinatie tot 38 weken, alleen raden ze het aan om deze te geven tussen de 28 en 32 weken omdat dan veel afweerstoffen naar het kindje gaan geloof ik. Ik heb hem zelf opgehaald bij de apotheek en laten zetten door de gynaecoloog,  aangezien ik elke 2 weken in het ziekenhuis zit en een extra consult bij de GGD dus een beetje zonde vond. 

Ik heb de vaccinatie tijdens mijn zwangerschap in 2018 ook gehaald. Om de simpele reden dat kinkhoest voor pasgeboren dodelijk kan zijn en het op deze manier het risico erop te verkleinen is. En dat voor een aantal tientjes. Ik zelf kon leven met de gedachten dat de kleine dadelijk kinkhoest zou krijgen en hieraan zou overlijden terwijl ik dit met een vaccinatie had kunnen voorkomen?

Hier in Belgie wordt hij al jaren standaard gezet in een zwangerschap. Ze gaan hier wel nog een stapje verder door ook te adviseren om je partner en de grootouders ook te laten vaccineren. Wordt hier voor iedereen dan ook volledig vergoed.
Omdat ik zelf van NL ben, heb ik ook gelezen wat het RIVM erover zegt. Vind het zelf een belangrijke vaccinatie gezien mijn werk. 
Wel stom dat hij in NL pas later vergoed gaat worden terwijl het belang zo duidelijk door het RIVM beschreven wordt. 

Ander vraagje hierover.. werden jullie ziek(ig) op die dag of na het prikken? Ik heb namelijk wat (leuke) dingen staan rond die weken dus als ik ga vaccineren wil ik het even handig inplannen :)
zo ja, hoe lang en hoe veel last had je ervan? 

Terug
Bovenaan