Kinkhoestvaccinatie tijdens zwangerschap

Ik wist tot 2 weken geleden niet dat het mogelijk was. Maar ik wil mij ook laten vaccineren tegen die tijd, ik ben nu bijna 16 weken. Bij hoeveel weken word het aangeraden? 
De reden dat ik het wel wil laten doen is omdat ons kindje al kans maakt op astma bronchitis waardoor het mogelijk al verzwakte longen zal hebben. Ik heb zelf namelijk astma en je kindje heeft dan 25% kans vanwege erfelijkheid. Daarnaast werk ik in een winkel waarbij er veel contact is met klanten, het is soms net koehandel zoveel handen schud ik op een dag ? dus het risico dat ik vlak voor verlof nog besmet raak is wel wat meer aanwezig dan met een kantoorbaan bijvoorbeeld. 
Het geld zou voor mij geen rol spelen, wij hebben ook de nip test gedaan en een pret echo zit er aan te komen dus het kindje kost nou ook al geld ;-) 

Ik moet alleen wel navragen bij mijn huisarts of er voor mij als (ex) longpatient nog risico's aan verbonden zijn en of zij het zou aanraden. Gelukkig is mijn huisarts nog jong en vrij ' open minder ' dus ze zal vast goed met mij mee kunnen denken over deze vaccinatie. 

Ik heb het ook laten doen. Dit omdat ik in een dorp woon waar men erg gelovig is en dus niet open staat voor vaccinaties ook niet als de kleine daadwerkelijk geboren is. Hierdoor is het risico in de omgeving en kinderdag verblijf hoger. Tevens heb ik op internet gelezen dat het vanaf volgend jaar de bedoeling is dat het wel geadviseerd gaat worden vanuit ha en vk.. 
Mijn vk zei me.niet geschoten is altijd mis. Als er aangeduid kan worden dat het schadelijke gevolgen kan hebben op het ongeboren kindje had ik het uiteraard niet gedaan. Maar dit is niet het geval.
Tegen  mij werd ook gezegd (door apotheek )dat het niet vergoed zou worden. Toch heb ik het opgegeven bij de verzekering om te kijken wat ermee gedaan werd hierbij duidelijk genoemd dat het ten behoeve van de kleine in de buik is. Ik heb het toch terug gekregen..

Ik ben op dit moment niet zwanger maar toch even reactie. Mijn dochters (1en 3) en ik hebben kortgeleden kinkhoest gehad. Daar ben zowel ik als mijn dochter van 3 erg ziek van geweest. Dochter van 1 minder ziek, geef nog bv dus misschien door antistoffen van mij? 
Dochter van 3 had s nachts hoestbuien van een kwartier en spuugde door de hoest minimaal twee keer per nacht. Ik heb er gekneusde ribben aan overgehouden en moest kreeg van alles wat ik at een hoestbui waardoor ik twee weken 5 kilo ben afgevallen. Nu drie maanden later hebben we nog steeds regelmatig een vervelende hoestbui maar veel minder extreem.
Ik zou kinkhoest dus zeker niet onderschatten.

Ik heb mij toevallig vorige week laten vaccineren. Voor mij was het een hele simpele keuze. Mijn dochter heeft een aantal maanden in het ziekenhuis gelegen. Daar kwam een baby doodziek binnen die kinkhoest had gekregen, die nog te jong was om gevaccineerd te worden zelf. Weken lang heeft zij letterlijk moeten vechten voor haar leven. Als ik door mezelf te laten vaccineren mogelijk kán voorkomen dat dit bij mijn kindje ook gebeurd.... 
Ook ik heb het wel met zowel mijn verloskundige als huisarts besproken. Ze gaven beiden geen advies, maar zeiden inderdaad dat er gedegen onderzoek naar is gedaan, het geen kwaad kan voor moeder en kind, en dat het een kwestie van tijd is voordat het standaard zal worden aangeboden. 

Het gevaar ligt juist bij de mensen die niet vaccineren maar dat is ieders zn vrije keuze. Juist door niet vaccineren steken sommige ziektes de kop weer op, die eerder niet meer voorkwamen. Denk aan mazelen, kinkhoest en ook weer rode hond. 
Zelf word ik iedere 10jr gevaccineerd met de DKPT ivm mijn werk bij de ambulance dienst. Ik ben beschermd en mn kleintje dus ook. Ik denk juist door vaccineren dat je beter af bent maar dat komt misschien wel door mijn werk en de werkgroep CBRN waar ik inzit.

Het gevaar ligt juist bij de mensen die niet vaccineren maar dat is ieders zn vrije keuze. Juist door niet vaccineren steken sommige ziektes de kop weer op, die eerder niet meer voorkwamen. Denk aan mazelen, kinkhoest en ook weer rode hond. 
Zelf word ik iedere 10jr gevaccineerd met de DKPT ivm mijn werk bij de ambulance dienst. Ik ben beschermd en mn kleintje dus ook. Ik denk juist door vaccineren dat je beter af bent maar dat komt misschien wel door mijn werk en de werkgroep CBRN waar ik inzit.

@Mammaloetje. Je baby is alleen beschermd door jouw vaccin als het rond 30-32 weken zwangerschap aan jou is toegediend. Op dat moment maak je namelijk actief antistoffen aan die over de placenta naar de baby gaan. Een dktp van 5 jaar daarvoor beschermd jouw baby dus niet....
bedoeling van zwangeren vaccineren is dat het kindje beschermd zal zijn tegen kinkhoest tot aan leeftijd van 2-3 maanden wanneer hij/zij het rijksvaccinatieprogramma ingaan. 
Ik zelf ben arts en heb een baby van 4 weken dood zien gaan aan kinkhoest op de IC. In belgie vaccineren ze zwangeren ook al standaard en ik ga het zeker ook doen! 

Ik heb me ook laten inenten voor kink hoest met 30 weken. 
Mijn verloskundige gaf aan dat er geen nadelen aanzitten, alleen maar voordelen.
En ik zou het mij zelf nooit vergeven als de baby ziek zou worden en ik wist van de enting af.
Succes met het beslissen!

Terug
Bovenaan