Kinkhoestvaccinatie tijdens zwangerschap

Ik ben zelf gevaccineerd tegen kinkhoest. Uiteindelijk nog gekregen..
Als je jezelf wilt onderhouden mbt vaccinaties zul je jezelf ook om de aantal jaar opnieuw moeten vaccineren. Ipv er vanuit gaan dat je als kind of in je jeugd al gevaccineerd  bent. 
Ik zelf laat het nu niet doen tijdens mijn zwangerschap.
Het kindje van mijn vriendin is hieraan overleden en heb daardoor  de bijsluiters gelezen (en ook van de andere vaccinaties meteen meegepakt) en sloeg stijl achterover.
Hierdoor ben ik in gesprek gegaan met diverse artsen. Een lachertje eerlijk waar. de mensen die ons "adviseren" hebben geen enkel idee hebben wat erin zit.. En konden geen antwoord geven op mijn vragen. belachelijk als je het mij vraagt! 

Ik ga het ook doen binnenkort. Er worden jaarlijks heel wat pasgeborenen ziek door kinkhoest en ik wil dat voorkomen. Nee het geeft geen 100% bescherming, maar wel heel veel. Het moet ergens tussen 28 en 32e week dacht ik, voor het beste resultaat. Uiteindelijk is aan jou de keuze, lees je vooral goed in ald je twijfelt.

@wilhelmientje: bedankt voor de tip. Mijn vlk heeft er nog niet over gesproken, zal het eens vragen wat ze bij ons adviseren. Ik ga erover nadenken.

Klopt oumbaby. Mijn huisarts wilde me vorige keer een preek geven over het feit dat ik niet vaccineerde... ze haalde alles door elkaar ? bijwerking vd bof, wat bijwerkingen van de rode hond waren echt lachwekkend en vreselijk eigenlijk! Ik heb zelf rode hond gehad vroeger, mijn man de bof. Zelfs prinses Beatrix heeft mazelen gehad. 
Kinkhoest kan hele nare gevolgen hebben en ben me er echt bewust van met straks weer een kleintje. Maar een vaccin is hiervoor voor mij niet de oplossing. Het klinkt zo mooi, spuit er een vaccin in en al het gevaar is geweken. Er wordt hierboven ergens geschreven dat het geen kwaad kan. Helaas zijn er bewijzen genoeg dat het wel degelijk kwaad kan, maar veel geld voor onderzoek zal er nooit vrijkomen. Ik kan er nog wel uren over vertellen ?
Mijn advies, lees je goed in! Op het nvkp, vaccin vrij, RIVM etc. Maar vertrouw niet blindelings op artsen, verpleegkundigen etc. omdat ze er voor gestudeerd hebben. En van de zin ‘het is wetenschappelijk bewezen’ krijg ik inmiddels heel veel jeuk ?? 

@Wila : Het wordt vernamelijk gedaan in het derde trimester. Er wordt wel gesproken over het vaccineren in het tweede trimester, maar er zijn nog niet genoeg resultaten die kunnen bewijzen dat dit ook daadwerkelijk beter is.
Fijn dat er zoveel gereageerd wordt. Helaas maakt dat het natuurlijk niet makkelijker.
@Ielse : Bedankt voor het doorgeven van die site. Ik had er nog nooit van gehoord namelijk. Ga zeker even kijken!
Zelf twijfel ik ontzettend, omdat (en dat klinkt misschien wat psychisch gestoord) ik niet weet wie ik kan vertrouwen. 
Het RIVM zal natuurlijk zoveel mogelijk de vaccinaties promoten(zo ook deze) en de nadelen niet noemen, de tegenstanders zullen natuurlijk alleen de nadelen benoemen en proberen mensen meestal heel veel angst in te praten over hoe slecht de vaccinaties zijn en hoe slecht je eigenlijk bent als ouder wanneer je je kind wel laat vaccineren. Ook aangaande deze vaccinatie.
En ik sta er nu maar een beetje tussenin, vooral aangaande dit topic,want zoals ik zei : ik vind het nog zo kort dat het gegeven wordt. Ook als ik kijk naar de andere landen. 
Maar natuurlijk wil ik niet dat mijn baby kinkhoest krijgt, maar het is bekend dat de vaccinatie geen immuniteit geeft, maar misschien wel een verlaging van risico. 
@Lady's mom : Jouw voorbeeld over de VS. Wie kan bewijzen dat die ongeboren baby's overleden zijn door die vaccinatie en niet ergens anders door? Het is zo'n 2 kanten verhaal. De voorstanders zullen benadrukken hoeveel baby's er dood zijn gegaan van ongevaccineerde moeders en daar de schuld aan geven en de tegenstanders zullen elke dode baby van een gevaccineerde moeder benadrukken en daar de schuld aan geven.
Snappen jullie mijn twijfel? Je moet er bijna voor gestudeerd hebben omdat alle partijen je hun eigen mening op proberen te dringen. En voor beide kanten valt wat te zeggen, maar ik heb niet genoeg wetenschappelijke kennis om de ''bewijzen'' van beide kanten te kunnen bevestigen noch ontkrachtigen. Zie daar.. mijn dilemma...

@Ielse uit ervaring zijn de mensen die net als jou nu zo hard roepen degene die het hardste roepen als er iets uitbreekt. En dus als eerste in de rij staan bij de ha voor een vaccinatie?. Erg grappig dit nu ook via deze weg terug te zien.

@Kimmoe : Dit topic is niet voor die discussie, maar voor de beargumentatie voor het wel of niet kinkhoest vaccineren tijdens de zwangerschap. Ik maak hier wel uit op dat jij het wel hebt gedaan/zou doen? Wat is jouw argument hiervoor? Alles wat ik mee kan nemen in mijn overweging is natuurlijk mooi meegenomen ^^ :) 

@lxxx. Het is ook moeilijk om dit soort beslissingen te nemen. Uiteindelijk wil iedereen het beste voor zijn/haar kind. 
Discussies over vaccineren verzanden daarom ook altijd in een wel/niet verhaal. Beide kanten zijn overtuigd van hun argumenten. Ik kan zelf heel boos worden als ik sommige argumenten lees tegen vaccineren, omdat ze regelmatig op achterhaalde feiten zijn gebaseerd of op onvolledige informatie. Maar ik weet ook dat het zinloos is om die discussie aan te gaan. 
Ik denk dat veel te wijten is aan het gebrek aan informatie over de vaccinatieprogramma’s. Ik snap dan ook goed waar de twijfel vandaan komt. Als er meer openheid zou zijn en betere voorlichting, dan zou bij veel mensen de twijfel niet bestaan. 
Wat ik als moeder heb geleerd is om altijd op je eigen intuïtie te vertrouwen. Doe wat goed voelt.

Terug
Bovenaan