Kinkhoestvaccinatie tijdens zwangerschap.

<p>Momenteel 28 week zwanger, en bij controle VK begon ze over de kinkhoestvaccinatie die tegenwoordig verkrijgbaar is voor zwangere vrouwen. Ik vind het persoonlijk nog iets te “nieuws” dus weet niet of ik het wel wil. Maar twijfel toch een beetje, en ben benieuwd naar wat de meesten hebben gedaan of gaan doen. </p><p>Mocht ik het niet doen, dan krijgt de baby de vaccinatie met 6 week... </p><p>Al die keuzes ? </p>

Hoi, ik heb hem wel gehaald toen ik 32 weken zwanger was, heb er toen zelfs zelf voor betaald. Tot 6 weken vind ik het risico gewoon te groot en geen spijt van. 
Ik had alleen wat spierpijn in de arm. 

Ik heb de vaccinatie ook gehaald toen ik 31 weken zwanger was en zelf voor betaald. Van te voren veel over opgezocht en zag eigenlijk geen reden om het niet te doen. ?

Ik heb het ook gedaan in mijn 3e trimester, en er zelf voor betaald. Ik had ook nergens last van daarna! 
Ik heb van dichtbij gezien hoe ziek zulke kleine kindjes kunnen zijn als ze kinkhoest krijgen. Het meisje heeft weken in het ziekenhuis gelegen en zelfs bijna overleden. Daarom was er voor mij geen twijfel.
In het buitenland geven ze deze vaccinatie ook al jaren aan zwangeren. 
Als je twijfelt zou ik je adviseren er goed met je verloskundige en/of huisarts over te praten. Zij kunnen je het beste helpen met je twijfels. 

Waarom twijfel je?
Er is niks ‘nieuws’ aan de vaccinatie. Hij wordt enkel pas sinds korte tijd actief aangeboden aan zwangeren in NL. Goed initiatief in mijn ogen. En indd in het buitenland al jaren. Bekijk ook eens de website van het RIVM, hier is veel info te vinden.

vind zulke keuzes altijd lastig, net zoalsdie baarmoederhalskankvaccinatie waar achteraf nogal gedoe om is, en of het wel echt goed is etc.
Ik ben met de kinkhoestvaccinatie niet bekend en mijn omgeving ook niet, en misschien is mijn naalden angst ook wel de twijfel veroorzaker. Was net blij dat ik het icsi & bloedprikken achter de rug heb, heb ik weer een keuze voor een injectie ?? maar alles voor de baby natuurlijk.?

* Ik ben trouwens zowiezo wel voor het vaccineren hoor, mocht ik hem niet krijgen, krijgt de baby vanaf 6 week gewoon haar inentingen. 

Terug
Bovenaan