Hoi,
ik behoor tot het 'kamp' dat niet zomaar laat vaccineren. Ik ben niet volledig tegen vaccineren, maar wel voor heel bewust hier naar kijken en mee omgaan. Ik onderzoek ook de andere kant en lees onderzoeken naar de effecten van vaccinaties. Een familielid dat scheikundige is (en moeder) kijkt hier ook kritisch naar (daarmee kan ik uitwisselen), en een bevriende huisarts heeft getipt om te kijken naar de mogelijkheden van homeopathisch vaccineren (heb ik me nog niet in verdiept).
Het feit dat artsen zeggen dat het kan, heeft soms meer met protocol te maken dan dat zij zich altijd zelf werkelijk verdiepen in de meerdere invalshoeken rondom vaccinatie. Er zijn namelijk ook genoeg geluiden, ook binnen de medische wereld, waar twijfels zijn. Maar omdat het artsen zijn, gaan we er altijd gelijk vanuit 'dat het dan klopt'. Als leek is het soms gewoon heel lastig om door de bomen het bos te zien..
Mijn jongste dochter is heel ziek geworden met 11 dagen oud van een virus waarvoor je niet gevaccineerd wordt (verwant aan een enterovirus). Ik gaf volledig borstvoeding en toen zij beter was gaf de arts op het consultatiebureau aan dat ze rustig gevaccineerd kon worden, terwijl haar leverwaarden nog niet normaal waren. In overleg met de kinderarts is besloten om inentingen juist uit te stellen, mede omdat ik ook borstvoeding gaf, en te wachten tot haar leverwaarden weer goed waren. Ze heeft daarop pas bij 6 maanden haar eerste vaccinaties gehad. Dus verschil van mening binnen reguliere medische wereld over wat te doen.
Ik heb zowiezo besloten dat mijn ongeboren kind uitgestelde vaccinaties krijgt (dus pas veel later dan de 2 maanden). In de natuur komt het nooit voor dat je tegelijkertijd geinfecteerd bent met 6-7 verschillende ziekteverwekkers (virussen of bacterieën) en toch geven wij met 2 maanden dit aan onze baby's met een onrijp immuunsysteem. De effecten op langere termijn komen misschien pas op latere leeftijd naar voren.
Ik ben ervoor dat iedereen zijn eigen pad kiest, maar doordat ik ook de andere kant heb onderzocht kijk ik persoonlijk inmiddels genuanceerder dan eerst naar het hele vaccinatieverhaal.
Over kinkhoest: ik denk op dit moment dat ik me niet laat vaccineren. Er heerst veel angst hieromtrent en ja, je kind kan heel ziek worden. Maar wist je dat een baby ook ontzettend ziek kan worden van 'gewone' virussen zoals influenza (griep) of een enterovirus (buikvirus)? Dat heb ik zelf meegemaakt met mijn babydochter die met hoge koorts a la minute opgenomen werd in het ziekenhuis. Over 20 jaar enten we mogelijk tegen nog 10 andere virussen in.., maar ik mis in dit alles ook de nadruk op de goede behandelmethoden die er óók zijn, het optimaal stimuleren van het immuunsysteem, de kracht van borstvoeding en een gezonde leefstijl (méér dan de schijf van vijf) bij zowel moeder als straks dreumes en kind.
Lees je in en volg dan je gevoel is het enige dat ik zou kunnen zeggen... Op de site van kritisch prikken kun je al veel informatie met bronvermelding vinden. Het blijft lastig.. dat wel..