Kinkhoestvaccinatie tijdens zwangerschap.

Ik heb hem in september gehad toen ik 30 weken zwanger was. Bij mij op het werk (middelbare school) heerste kinkhoest en ik wilde het risico niet nemen. Als je namelijk kinkhoest hebt als je bevalt of als je kindje heel klein is, is er een grote kans dat je kindje dit ook krijgt. Dan kan het heel erg gevaarlijk zijn. 
Mij wil niemand vaccinaties opdringen hoor. Maar heb hiervoor gekozen omdat ik zelf voor vaccineren ben. Aangezien ik anders m’n kleintje ook al met een paar weken zou laten vaccineren, vond ik het nu ook goed om te doen. Ze hoeven hierdoor pas later hun eerste vaccinatie te hebben en krijgen er ook eentje minder. Bovendien wordt dit in landen om ons heen al jaren toegepast. 
Zelf ben ik dus niet bang voor nadelige effecten. Succes met je keuze! 

Ik heb hem afgelopen week gehaald met 32 weken. Het risico is me echt te groot. Kinkhoest kom steeds vaker voor en bij een kennis van mij is een kindje er heel ziek van geworden. Er overlijden in NL zelfs ieder jaar baby’s aan. Ik houd ook niet van naalden, maar zou het mezelf nooit vergeven als ons dochtertje ziek zou worden.
Oh en de prik zelf, daar heb ik dus serieus niets van gevoeld. Daarna alleen twee dagen een beetje een beurse plek op mijn arm, als ik er op lag. Al met al stelde het echt niets voor!

De vaccinatie die je krijgt is een cocktail (difterie kinkhoest tetanus en polio) die al jaren wordt toegediend.(en bij zwangeren bewezen geen risico's mee geeft) Ik heb de dktp vorige week gekregen met 28 weken. Het dekt idd de eerste maanden voor de baby. Kinkhoest is weer actiever in Nederland.  Kleintjes worden heel erg ziek als ze het krijgen en er is kans op overlijden. Ze kunnen de baby niet eerder dan meen ik 6 weken inenten vandaar dat ze het eind van het jaar standaart aan gaan bieden aan zwangeren  Nu is de overgangsperiode dus nog wel kosten aan verbonden. Als je bij HA vraagt is het vaak goedkoper dan bij ggd. Was voor 25, -  klaar.
Snap dilemma wel hoor je moet zoveel keuzes maken. Maar als je voor vaccinaties voor bmr en dktp straks ook gaat zou ik dezezeker doen. De kleine is dan namelijk de meest kwetsbare periodebeschermt  waarschijnlijk.bewijs daarvoor is er nog niet veel want dat kost tijd. https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezondheid/artikel/3859586/inenten-tijdens-de-zwangerschap-ben-je-gek-deskundigen
https://www.ge-bu.nl/artikel/kinkhoestvaccinatie-voor-zwangere-vrouwen
Wellicht dat dit ook nog wat antwoord voor je bied

Hoi,
ik behoor tot het 'kamp' dat niet zomaar laat vaccineren. Ik ben niet volledig tegen vaccineren, maar wel voor heel bewust hier naar kijken en mee omgaan. Ik onderzoek ook de andere kant en lees onderzoeken naar de effecten van vaccinaties. Een familielid dat scheikundige is (en moeder) kijkt hier ook kritisch naar (daarmee kan ik uitwisselen), en een bevriende huisarts heeft getipt om te kijken naar de mogelijkheden van homeopathisch vaccineren (heb ik me nog niet in verdiept).
Het feit dat artsen zeggen dat het kan, heeft soms meer met protocol te maken dan dat zij zich altijd zelf werkelijk verdiepen in de meerdere invalshoeken rondom vaccinatie. Er zijn namelijk ook genoeg geluiden, ook binnen de medische wereld, waar twijfels zijn. Maar omdat het artsen zijn, gaan we er altijd gelijk vanuit 'dat het dan klopt'. Als leek is het soms gewoon heel lastig om door de bomen het bos te zien..
Mijn jongste dochter is heel ziek geworden met 11 dagen oud van een virus waarvoor je niet gevaccineerd wordt (verwant aan een enterovirus). Ik gaf volledig borstvoeding en toen zij beter was gaf de arts op het consultatiebureau aan dat ze rustig gevaccineerd kon worden, terwijl haar leverwaarden nog niet normaal waren. In overleg met de kinderarts is besloten om inentingen juist uit te stellen, mede omdat ik ook borstvoeding gaf, en te wachten tot haar leverwaarden weer goed waren. Ze heeft daarop pas bij 6 maanden haar eerste vaccinaties gehad. Dus verschil van mening binnen reguliere medische wereld over wat te doen.
Ik heb zowiezo besloten dat mijn ongeboren kind uitgestelde vaccinaties krijgt (dus pas veel later dan de 2 maanden). In de natuur komt het nooit voor dat je tegelijkertijd geinfecteerd bent met 6-7 verschillende ziekteverwekkers (virussen of bacterieën) en toch geven wij met 2 maanden dit aan onze baby's met een onrijp immuunsysteem. De effecten op langere termijn komen misschien pas op latere leeftijd naar voren.
Ik ben ervoor dat iedereen zijn eigen pad kiest, maar doordat ik ook de andere kant heb onderzocht kijk ik persoonlijk inmiddels genuanceerder dan eerst naar het hele vaccinatieverhaal.
Over kinkhoest: ik denk op dit moment dat ik me niet laat vaccineren. Er heerst veel angst hieromtrent en ja, je kind kan heel ziek worden. Maar wist je dat een baby ook ontzettend ziek kan worden van 'gewone' virussen zoals influenza (griep) of een enterovirus (buikvirus)? Dat heb ik zelf meegemaakt met mijn babydochter die met hoge koorts a la minute opgenomen werd in het ziekenhuis. Over 20 jaar enten we mogelijk tegen nog 10 andere virussen in.., maar ik mis in dit alles ook de nadruk op de goede behandelmethoden die er óók zijn, het optimaal stimuleren van het immuunsysteem, de kracht van borstvoeding en een gezonde leefstijl (méér dan de schijf van vijf) bij zowel moeder als straks dreumes en kind. 
Lees je in en volg dan je gevoel is het enige dat ik zou kunnen zeggen... Op de site van kritisch prikken kun je al veel informatie met bronvermelding vinden. Het blijft lastig.. dat wel..

Ik heb de vaccinatie gehaald bij 29 weken en het stelde qua prik echt niks voor. 2 dagen een beetje een beurse plek gehad, verder niks. Ik heb hem zelf betaald en was geloof ik 32 euro kwijt. 
De vaccinatiegraad is hier in de omgeving iets lager en ik heb graag dat ons kindje vanaf de geboorte zo goed mogelijk beschermd is. Wij laten ons kind sowieso vaccineren, dus ik zag geen reden om de prik niet nu al zelf te halen. 

Hier in Belgie wordt het kinkhoestvaccin al jaren terug betaald voor zwanger vrouwen al is het niet verplicht. 
Er wordt ook aangeraden dat de partner een hervaccinatie krijgt (goed voor de komende 10 jaar)
Bij mijn eerste zwangerschap hebben mijn ouders en broers en zussen ook een inenting laten zetten aangezien zij heel veel in contact komen met mijn kinderen.
Ik snap de discussie wel, maar als je niets fundamenteel tegen vaccinaties hebt, zou ik het laten doen. Je kindje beschermen als je kan, lijkt mij als ouder je taak.

Ik lees er op internet het 1 en ander over maar niks van gehoord van de verloskundige! 
Ik ga hem daarom ook niet halen omdat niet iedereen (huisartsen en verloskundige) er over te spreken is. 
Daarnaast ken ik ook niemand die hem in haar zwangerschap gehaald heeft
32 + 5 dagen zwanger

Terug
Bovenaan