Kinkhoestvaccinatie

<p>De kinkhoestvaccinatie: wel of niet?</p><p>Je kunt de vaccinatie laten zetten tussen de 28 en 32 weken zwangerschap. Maar ik twijfel. Ik ben zeker vóór vaccineren. Alleen tijdens de zwangerschap vind ik dit een eng idee. Door meerdere miskramen ben ik al heel erg voorzichtig (ja ik sla soms een beetje door) en neem nog geen paracetamol. Maar dan wel gewoon een vaccinatie laten zetten..  </p><p>Aan de ene kant wil ik het graag doen zodat mijn kindje straks minder kans heeft erg ziek te worden maar aan de andere kant voelt het nu gewoon niet goed.. </p><p>Wat doen jullie? Wel of niet? En waarom?</p><p>Dit gaat meer om een gevoelskwestie dan dat ik de vaccinaties of zo in twijfel trek. Dus ik wil zeker geen discussie creëen over vaccineren in het algemeen...</p>

Bij beide zwangerschappen niet gehad. Ik wou het bij de 2e wel maar waren het vergeten. Was wel aangeboden maar door omstandigheden dus niet gebeurt. Ik vond het juist het idee fijn dat ie de antistoffen van mij dan kreeg.

Ik heb het laten doen! Super fijn idee om te weten dat mijn zoontje straks de eerste maanden al beschermd is ? ik heb me goed ingelezen en ben er van overtuigd dat deze vaccinatie geen kwaad voor je ongeboren kindje kan. Deze vaccinatie word al veel langer in bijvoorbeeld de delen van de vs gegeven zonder ook maar een geval er tussen dat het fout ging. Dit is gewoon precies dezelfde prik die jij heb gekregen toen je klein was maar dit geeft nog een extra boost! 

Bedankt voor jullie reacties! Maar is het dan zo dat alleen de antistoffen bij het kindje komen en niet het vaccin zelf? Of bestaat het vaccin juist uit die antistoffen? 

Wat ik heb begrepen van de mevrouw die mij de prik gaf is dat het vaccin het DKPT vaccin is (kan je even Googlen) en dat je kindje via de placenta de antistoffen daarvoor opneemt. 

Ik heb vorige week de kinkhoest vaccinatie gehad. Het wordt aangeraden dus ik heb daar ook niet over getwijfeld.. vind het een rustgevend idee dat ons kleine meisje straks goed beschermd is. Volgend jaar willen ze de vaccinatie ook gaan aanbieden aan alle zwangere vrouwen en dan zal het ook vergoed. Nu koste het mij €38,- maar dat heb ik er zeker voor over.
Wel is er op dit moment moeilijker aan te komen hoorde ik bij de apotheek, dus als je toch besluit hem te laten zetten dan zou het langer kunnen duren voor de vaccin binnen is. 

Ik zal het zeker doen, het wordt geadviseerd en vanaf volgend jaar wordt het standaard & vergoed aangeboden. Zie site RIVM, als het niet veilig zou zijn dan was dit advies er niet. Daarnaast geldt het al in verschillende europese landen al als standaard. 

Ik doe het ook volgende week! 
Mijn gynacealoog verzekerd mij dat dit geen kwaad kan, en dat het juist je baby helpt beschermen in de eerste 3 maanden. 
Toevallig hebben wij een kennis waarvan haar dochter 3 weken na de geboorte kinkhoest kreeg, zij heeft dit helaas niet overleeft.. deste meer reden voor mij om het wel te doen! 

Terug
Bovenaan