Kinkhoestvaccinatie

Ik heb t wel gedaan. Het idee dat je t niet zou doen en je kind t op zou lopen met alle gevolgen van dien, (kan echt heel ernstig zijn) zou ik mezelf dan nooit kunnen vergeven. 

Ik heb het ook laten doen. Ik heb verhalen gelezen over baby’tjes die zijn overleden aan kinkhoest, dus vond het een fijn idee dat ik op deze manier mijn kindje antistoffen mee kan geven voor deze ziekte. 
Het was inderdaad lastig om aan te komen, wij zijn er uiteindelijk voor naar België gereden en heb de prik met 34 weken laten zetten. 

Hier iemand die het niet gedaan heeft. Wij hebben een zoon rondlopen van 22 maanden en toen ik zwanger was van hem, was de vaccinatie er nog niet voor zwangeren (hij werd in elk geval niet aangeboden of geadviseerd). Wel doorlopen we met hem het hele vaccinatieprogramma. Ik heb ervoor gekozen om het niet te doen op basis van gevoel, het afwegen van de kosten en het risico dat we gaan lopen na de bevalling. Ik twijfelde in eerste instantie heel erg, omdat onze zoon naar het kinderdagverblijf gaat en ik dacht daardoor meer risico te lopen. Maar hij is zelf ingeënt en alle kinderen op het dagverblijf doorlopen ook het programma, waardoor de kans op besmetting via die weg zeer minimaal is. Ik zou het zelf eventueel via mijn werk kunnen overbrengen (ik werk met kinderen), maar tegen die tijd heeft de baby de vaccinatie allang moeten krijgen. Dit zijn mijn / onze overwegingen geweest om het uiteindelijk niet te doen en gewoon te wachten tot hij/zij er is en de prik krijgt als we het programma gaan doorlopen. Ik ben er absoluut geen tegenstander van, als het goed voelt en je er achter staat moet je het in mijn ogen ook echt vooral doen! Ik kon mezelf echter niet per se overhalen om de meerwaarde ervan in te zien. ;)
Wat betreft die paracetamol: die mag je gewoon hebben tijdens de zwangerschap hoor! Zolang het geen ibuprofen is, kun je gewone paracetamol hebben en dit heeft 0,0 invloed op je kindje. Dus mocht je het nodig hebben (bijv vanwege hele heftige krampen of voorweeën) zou ik mezelf dat niet ontnemen ;)

Zeker doen! Ik had juist het idee dat mijn kindje dan beetje extra beschermd werd omdat het eerst door mij ging. (Waarschijnlijk onzin ?) en scheelt als je kindje geboren is 1 prik! Dat was ook een belangrijke reden en die eerste 2 maanden zijn gedekt!

Zelf om gevraagd en gehaald. Gelukkig, want een paar dagen na de bevalling werd ik gebeld door het ziekenhuis dat ik mogelijk in aanraking was geweest met iemand met kinkhoest.. 

Ik laat het ook doen. Ik ben uitgebreid voorgelicht door mijn verloskundige. Je zou evt ook nog bij hen wat extra informatie kunnen vragen als je dat prettig vindt. 
En uiteindelijk moet je zelf je keuze maken, wat het beste voelt voor jou en je man. En als je de keuze gemaakt hebt, probeer dan niet meer te gaan googelen enzo want dan hou je twijfel denk ik. 
Wel moet je de vaccinatie echt tijdig aanvragen bij je apotheek. Ik heb er 5 weken (!) op moeten wachten.... 

Terug
Bovenaan