kledingmaten/leeftijd

Dat kun je in de winkel vragen. In v&d hangt er vaak een lijst.
Maat 50 is pasgeboren
Maat 56 is voor kindjes van 1 maand
Maat 62 is voor een kind van 3 maanden
Maat 68 is voor een kind van 4 maanden
Maat 74 is voor een kind van 9 maanden
Maat 80 is voor een kind van ca. een jaar.
Uiteraard zijn er kleren die klein vallen of groot. Kleren van de Hema vallen altijd klein, is mijn ervaring en pakjes die uit een geheel bestaan gaan minder lang mee dan enkele broekjes en truitjes en shirtjes.
 
Even een aanvulling op het vorige berichtje: dit lijstje is natuurlijk een richtlijn, in werkelijkheid kan het natuurlijk wel anders uitpakken. Onze zoon zat al met 2 maanden op maat 62, bij verschillende merken kleding. Het is en blijft dus gokken welke maat je moet hebben...
 
Je moet echt niet op die lijsten vertrouwen. Het verschilt namelijk per winkel en je moet in de eerste plaats eerst even op de groeiontwikkeling van je kind wachten.
Mijn dochter is nu bijna 2 en draagt van broeken maat 74/80. Toen ze een half jaar was droeg ze maat 62/68 van broeken. Truitjes draagt ze altijd ongeveer een maat groter. Mijn dochter loopt wat betreft de lengte ongeveer op de middenlijn van het grafiekje in het boekje van het consultatiebureau en wat betreft het gewicht loopt ze onder de middenlijn.
 
O ja je kan een beetje naar de lengte van je kind kijken want die maten zijn gebaseerd op lengte. Waarom maat 74 dan bijna altijd voor 9 maanden staat snap ik ook niet, want 74 centimeter is het gemiddelde voor 1 jaar.
 
koop een jas liever twee maten te groot, tenzij hij groot valt. ruime jassen kunnen makkelijker aan, en zitten lekkerder (bovendien moet onder een winterjas vaak ook nog een dikke trui passen). ik sla overigens altijd een maat over. mijn kind heeft bijna niets van maat 62 aan gehad, en nu valt 74 ook vaak af, liever meteen 80, tenzij alles groot valt natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan