Kleuter wordt 4 x per nacht wakker

Ik heb een lief zoontje van net 4 jaar . Hij gaat met plezier naar school. We gaan buiten school tijd veel naar buiten. Hij klimt en klautert en kan zijn energie kwijt. Als hij gaat slapen rond 19 u liggen we bij hem totdat hij slaapt om hem nabijheid te bieden. Hij vraagt hierom en vinden we geen probleem. Een nacht lampje aan. Een ritueel eraan vooraf: lezen, zingen en een gebedje. Overdag kijkt hij een half uur tv. Verder geen tablet of iets. Hij kijkt onschuldige dingen zoals buurman en buurman of kikker. We proberen hem dus, naast de uitdaging, structuur en rust te bieden. Ondanks dit alles slaapt hij bar slecht. Hij komt er vaak 4 x per nacht uit. We leggen hem dan terug, laten hem vooraf even plassen en knuffelen hem. Hij gaat vaak weer slapen maar dus niet voor lang omdat het patroon zich de hele nacht herhaalt. Ik vind het bij de 3e en 4e keer erg moeilijk om nog lief te blijven. Maar streng zijn of lief zijn: Niets helpt. Ik had gehoopt dat als hij naar school zou gaan het anders zou worden maar het duurt nu al 3 kwart jaar. Ik ben zwanger van de tweede en mijn hormonen spelen ook op. Heb weinig energie en word gek van slaap gebrek. Herkent iemand dit en heeft iemand tips? Een moeder met slaap gebrek.

Mijn peuter heeft dit ook heel lang gedaan en eerlijk, hij is pas gaan doorslapen toen wij stopte met bij hem blijven zitten, tijdens het in slapen.
Wij gaan nu uit het zicht zitten in een andere kamer. Sinds we dit doen, hoef ik er 's nachts niet meer uit

Ik denk idd dat je er niet meer bij moet zitten s avonds, hij is nu niet geleerd alleen in slaap te vallen en dat lukt hem dus in de nacht ook niet.

En hoe wil je dat straks met 2 kindjes doen? Dan kun je toch niet altijd bij de oudste blijven zitten? De baby heeft je ook nodig.

Mijn dochters zijn bijna 3.5 jaar en 19 maanden oud nu. Ik zit er nooit bij als ze gaan slapen, alleen als ze ziek zijn soms.

De oudste wordt soms ook wakker in de nacht maar slaapt vaak zelf weer verder. Een enkele keer roept ze me voor een slokje water, maar het is in ieder geval nooit gedoe s nachts.

Je moet echt werken aan het 'zelf in slaap vallen'. Zit je er al naast sinds hij baby is of is het iets van het laatste jaar?

Hier houd ik altijd de deur open als mijn dochter gaat slapen en de lamp op de gang aan. Dat vindt ze fijn. Zodra wij gaan slapen, gaat de deur dicht en de lamp uit en wordt het donker. Dat weet ze.

Ze vindt het fijn als ik ga douchen of boven r rommel zodra zij in slaap valt, maar dat doe ik echt niet elke avond. Vaak is ze gewoon alleen boven en valt ze in slaap.

Misschien kun je het een beetje afbouwen door de deur open te laten en de lamp aan en dan zelf op de gang gaan zitten, waar hij jou nog wel ziet. En dan na 3 avonden een stukje verder in de gang, waar hij je niet ziet. 3 Avonden verder op de trap en dan weer 3 avonden verder gewoon naar beneden gaan.

Een kind van 4 moet eerlijk gezegd makkelijk zelf in slaap kunnen vallen.. Ik ben bang dat je hier echt vanaf moet en hij dan leert dat het oké is om alleen te zijn en dat er niks is om bang voor te zijn. En dan is het s nachts ook oké om alleen te zijn zodra hij wakker wordt.

Hoe lang blijf je bij hem liggen? Tot hij slaapt of ga je na een minuten knuffelen weg? Als je wel even naast hem wil liggen, zou ik je adviseren om dan na bijvoorbeeld 5minuten weg te gaan, zodat hij wel alleen in slaap valt. 
Onze zoon komt af en toe ook in de nacht er uit, maar dat is alleen als hij zijn knuffel kwijt is. In de nacht praat ik dan amper tot niet met hem, snel knuffeltje geven, lekker toedekken, kus op zijn voorkeur en weer terug naar bed. 
Probeer inderdaad de adviezen die in de bovenstaande reacties al gegeven zijn op te volgen. Succes!

Wat pittig dat hij nog zo vaak wakker wordt, zeker nu je weer zwanger bent.
Als reactie op wat hierboven gezegd wordt over zelf in slaap leren vallen ben ik het niet mee eens. Mijn dochter is 2 en valt zelf ook echt niet in slaap. Wij liggen altijd bij haar tot ze slaapt en sluipen dan pas weg. Maar ze slaapt de nacht prima door. Als jij dat dus niet wilt aanpassen hoeft dat ook niet, ik denk dat je hem hier juist mee helpt, het klinkt als een gevoelig jongetje. Dat kan er ook voor zorgen dat hij 's nachts moeilijk in slaap valt. Er gebeurt een hoop overdag wat hij moet verwerken. Als je er voor open staat kun je proberen of het helpt als hij bij jullie op de kamer verder kan slapen. Matrasje op de grond, een extra bed in de kamer of een familiebed maken, wat maar past voor jullie. Wellicht dat het dichter bij jullie slapen hem helpt. 
En echt, hij gaat een keer doorslapen. Ik herken je wanhoop, alhoewel het hier gelukkig wat minder lang geduurd heeft. Je doet het zo goed voor hem, daar mag je trots op zijn!

Als jullie het geen probleem vinden, zou je ook een matrasje naast jullie bed kunnen leggen. Daar mag hij dan op komen slapen als hij 's nachts wakker wordt. Ik denk dat hij ook gewoon veel nabijheid zoekt in deze spannende tijden van kleuter zijn en naar school gaan (waar je ouders je moeten afzetten bij de deur). Misschien mist hij jullie wel.

Herkenbaar verhaal, inclusief zwangerschap en bijbehorende uitputting... Wij hebben destijds op een goed uitgekozen moment (overdag! En kind is vrolijk, niet moe etc) er met ons zoontje over gepraat. Begrip getoond, uitleggen dat papa en mama ook graag willen slapen. Als hij zo vaak uit bed komt dat papa en mama dan overdag erg moe zijn en niet zo goed voor hem kunnen zorgen. Als de baby er is dat we daar heel erg moe van zijn. Als hij echt eng gedroomd heeft dan mag hij komen. Niet om te plassen/drinken oid, dat kan hij zelf. En als hij 'gewoon' wakker is, dan hoeven wij dat niet te weten, dan kan hij rustig blijven liggen totdat hij weer in slaap valt.
Af en toe moet dit weer eventjes herhaald worden, maar dan werkt het wel weer. Kleuters begrijpen zulke dingen prima. 
Heeft hij trouwens een wekker? Zodat hij weet wanneer het dag is en hij er wel uit mag komen? Kan ook nog helpen! Succes ermee hoor!

Terug
Bovenaan