Kleuter wordt 4 x per nacht wakker

Er zijn onderzoeken die aangeven dat een kind dat niet alleen in slaap valt veel onrustiger slaapt en droomd. Sinds ik onze dochter heb geleerd om alleen in slaap te vallen slaapt ze ook door. Zij werd ook rustig 3 keer wakker in de nacht.

Wat een herkenbaar verhaal! En eerlijk gezegd vind ik de reacties hierboven helemaal niet zo fijn klinken...Ik weet ook niet wat de oplossing is, behalve dan dat je vooral moet doen wat voor jou/jullie goed voelt!
onze dochter van 4 vond het ook erg lastig om heel de nacht door te slapen zeker met de veranderingen van het naar school gaan, alle regels rondom corona, het krijgen van een zusje en ga zo maar door..
heb een aantal maanden terug ergens gelezen dat kinderen die te vroeg naar bed gaan s nachts vaker wakker zijn.. ik weet niet of het waar is, maar bij ons werkt het! Ipv 19:00 brengen we haar nu om 20:00 naar bed.
Een van ons ligt elke avond na het boekje lezen naast haar tot ze slaapt en dat gaat prima! Ze slaapt nu heel de nacht.
Ik hoop dat je een oplossing vind.. het is erg pittig, zeker met een kleintje onderweg!

Ik heb echt nog nooit naast mn kind gezeten tot hij in slaap viel. Vanaf het begin aangeleerd om zelf in slaap te vallen en hij gaat zonder problemen slapen, om 19.00. Het op bed leggen duurt bij ons een kwartiertje, omkleden, schone luier, tanden poetsen en een verhaaltje. Dikke knuffel, licht uit en deur dicht. Nog nooit slaapproblemen gehad.
Rust, ritme, en regelmaat zodat je kind weet waar het aan toe is.
Soms ligt hij nog even een uurtje wakker, maar dat vind hij prima. Valt vanzelf in slaap.

[quote quote=10436274]Ik heb echt nog nooit naast mn kind gezeten tot hij in slaap viel. Vanaf het begin aangeleerd om zelf in slaap te vallen en hij gaat zonder problemen slapen, om 19.00. Het op bed leggen duurt bij ons een kwartiertje, omkleden, schone luier, tanden poetsen en een verhaaltje. Dikke knuffel, licht uit en deur dicht. Nog nooit slaapproblemen gehad. Rust, ritme, en regelmaat zodat je kind weet waar het aan toe is.[/quote]
Wat ontzettend fijn dat jij zo'n makkelijke slaper hebt. Ik denk echter niet dat dat veel te maken heeft met meteen aanleren, maar met hoe je kind is. Ik lees in je opmerking een beetje 'eigen schuld' en dat maakt andere moeders alleen maar onzeker. 
Sommige kindjes kunnen goed alleen in slaap vallen. Andere kindjes hebben daar wat meer moeite mee, maar kunnen het met wat hulp wel leren. En dan zijn er nog kindjes die zonder hulp de eerste tijd gewoon niet in slaap kunnen vallen. Van helpen door oefenen is dan geen sprake, omdat je kindje al overstuur gaat huilen zodra het alleen in bed ligt. 
Mijn dochter hoort bij de laatste categorie. Ik heb de eerste tijd geprobeerd haar alleen te laten slapen, maar dat leverde alleen maar paniek en krijsen op. Zelf rustig worden kon ze echt niet. Ik heb dat een tijdje volgehouden omdat ik door verhalen zoals jij ze vertelt dacht dat het aan mij lag. Maat het werkte niet. Daarna ben ik mijn gevoel gaan volgen en heb haar bij mij laten slapen. Inmiddels is ze 2j2m. Inslapen lukt haar nog niet alleen maar ik heb er vertrouwen in dat dat komt als ze er aan toe is. Als ze eenmaal slaapt gaat het prima en ze slaapt 's nachts de hele nacht door. 

Ik verbaas me gewoon echt over hoeveel grip kinderen op alles hebben, en tot hoever je doorgaat terwijl je eigen humeur / energie etc. eraan onder doorgaat.
Happy mom, happy baby is mijn motto. En niet andersom :) want ze vragen altijd om meer omdat kinderen nou eenmaal grenzen zoeken. Als jij die niet geeft, stopt het nooit.

[quote quote=10436356]Ik verbaas me gewoon echt over hoeveel grip kinderen op alles hebben, en tot hoever je doorgaat terwijl je eigen humeur / energie etc. eraan onder doorgaat. Happy mom, happy baby is mijn motto. En niet andersom ? want ze vragen altijd om meer omdat kinderen nou eenmaal grenzen zoeken. Als jij die niet geeft, stopt het nooit.[/quote]
Mijn dochter krijgt meer dan genoeg grenzen, ik heb hier echt geen onopgevoede peuter rondstormen die maar alles kan en mag.
De leeftijd waarop ik mijn dochter heb geprobeerd alleen te leren slapen was absoluut geen leeftijd waarop kinderen 'grenzen opzoeken' maar alleen een relfexmatige zoektocht naar veiligheid en geborgenheid. Juist het loslaten van het idee dat ze alleen moet kunnen inslapen en dat ik iets fout deed als haar dat niet lukte gaf mij zoveel rust, dat is het absoluut waard geweest. 
En ja, als je kindje prima zelf alleen in slaap kan vallen is dat prima en als dit voor jou werkt vooral doen. Waar ik problemen mee heb is dat andere moeders, waarvan het kindje moeilijk in slaap valt, hierdoor onzeker worden en denken dat ze het niet goed doen. Terwijl ze alleen maar tegemoet komen aan de natuurlijke behoeftes van hun kindje. Er is geen kind dat met 16 jaar niet alleen in slaap kan vallen, kinderen zijn daar op hun eigen tijd vanzelf aan toe. Dus iedereen moet vooral een oplossing zoeken die bij haar gezin past, en daar niet over veroordeeld worden door andere moeders.

[quote quote=10436356]Happy mom, happy baby is mijn motto. En niet andersom ? [/quote]
En dit, ik was behoorlijk ongelukkig toen mijn dochter niet happy was. Toen zij zich geborgen voelde, lekker sliep bij mij en blij was, was ik ook weer blij. 

Dat snap ik ook wel, totdat ook dat niet meer werkt. En je ineens ongemerkt een jaar lang met je kind tussenin slaapt. Ik zou daar niet blij van worden, dus begin ik daar niet aan.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik doe alles om mijn kinderen gelukkig te zien, maar ik heb wel regels waar ik me vanaf het begin af aan al aan houd. Een daarvan is om 19.00 naar bed en iedereen slaapt in zijn eigen bed. De nacht is om te slapen. Dat is voor iedereen heel duidelijk en is dus ook nooit een probleem.
Evenals: eten doen we aan tafel, zonder ipad of telefoon en we wachten tot iedereen klaar is met eten. Altijd. Daar is dan ook nooit gedoe over.

En zo heb ik er nog een paar. Noem me ouderwets, maar het werkt prima en er is rust in huis.

Ik lees hierboven een vraag van een moeder die er erg doorheen zit, met slaapgebrek, een zwangerschap, en geen energie. Dan wordt het echt tijd om door te pakken en hem te leren dat de nacht is om te slapen en leert dat als hij wakker wordt dat papa en mama dan aan het slapen zijn. Dat is niet zielig, dat leert hem nl. ook beter slapen waar hij uiteindelijk zelf ook baat bij heeft. En het hele gezin, zeker als er straks nog een kindje is dat snachts wakker wordt en aandacht nodig heeft.
Wat ik zou doen als hij wakker wordt snachts, is naar hem toe gaan. Zeggen: het is nu nacht en dan slapen we. Ga maar gauw weer lekker slapen. En dan weggaan. En dat herhalen elke x weer. Niet uit bed halen, geen slokje water, niet tussenin maar volhouden en doorzetten. Hij is 4. Hij snapt dat echt wel! Ik denk dat je er met een week (of 2) vanaf bent.

Terug
Bovenaan