Hé meid,
Ik snap dat je je ontzettend klote voelt. En het is erg vervelend als je huisarts niet mee wil werken. Maar die hebben in hun hoofd zitten dat ze pas na een jaar verder willen gaan kijken. Je moet eerst maar eens een jaar proberen, zoals velen te horen krijgen. Velen moeten maar weer eens op een cursus "luisteren naar de patient"! Want dat is tegenwoordig ook nogal eens het probleem.
Ik hoop dat je je door de volgende 3 verhalen wat minder klote voelt.
Een kennis van mij heeft echt hele lange cyclussen, meestal duurt 1 cyclus een maand of 4. Ze was dan ook al snel bij een gyneacoloog (huisarts werkte wel mee). De gyn gaf haar eigenlijk geen kans op een spontane zwangerschap. Ze heeft een hele tijd hormonen geslikt, maar daar ging ze zelf bijna aan onderdoor. Ze zijn hiermee dan ook gestopt. De enige optie die ze dan nog zouden hebben zou IVF zijn. Hier wilden ze toch wel even goed over nadenken, en aangezien mijn kennis nog jong genoeg is (23 jaar), hebben ze besloten om het maar even op zijn beloop te laten.
Wat denk je, 2 maanden later was ze spontaan zwanger! En nu is ze bijna uitgerekend!
Mijn eigen verhaal:
Wij wisten dat het zou kunnen zijn dat ik wat moeilijker zwanger zou raken. Ik heb ene onregelmatige cyclus (tussen de 32 en 42 dagen) en een gekantelde baarmoeder. Wij hadden zelf zoiets van: we zien het wel. Na 2 jaar zijn we toch maar naar de huisarts gegaan, deze stuurde ons na een sperma onderzoek, welke goed was, door naar de gyn. De dag voor we onze 1e afspraak zouden hebben bij de gyn had ik een positieve test in mijn handen. Dus toch gewoon spontaan zwanger.
En het 3e verhaal:
Een ex-collega van mij heeft de hele medische molen doorlopen en na 5 ivf pogingen hebben ze besloten voor adoptie te gaan. Ze hebben een schat van een kind geadopteerd en alle hoop op een spontane zwangerschap opgegeven. 2 maanden geleden is ze bevallen van een gezonde zoon. Ze is dus toch spontaan zwanger geraakt!
Gyneacologen kunnen geen wonderen verrichten, dat doet je lichaam zelf. De gyn kan je lichaam alleen een handje helpen en soms is dat het extra zetje wat je lichaam nodig heeft. Geef de hoop op een spontane zwangerschap niet op en probeer, hoe moeilijk dat ook is, geduld te hebben.
Hopelijk ben je snel zwanger, met of zonder hulp van de gyn! Veel succes de 21e!
Liefs,
mama van Tijs