Koemelkallergie kind 1 jaar

Pepti is opvolgmelk en sojamelk is 'melk'. 
Vanaf 1 jaar hebben kinderen geen opvolgmelk meer nodig. Zelf gaf ik mijn oudste dochter bij ontbijt en lunch gewone halfvolle melk met een boterham toen ze 1 jaar werd. Voor het slapen gaf ik nog wel een fles opvolgmelk tot 17 maanden. Maar niet om de bouwstoffen, meer omdat ze dan een goed gevuld warm buikje had voor het slapen gaan.
Als ze overdag gewoon fruit/groente/brood eten (aardig met de pot mee eten dus) hebben ze geen opvolgmelk meer nodig.  Tuurlijk kun je het blijven geven, maar ik zou niet 3x per dag een fles pepti geven. 1 Fles is al een hele maaltijd...
Ik werk op een kinderdagverblijf en alle kindjes die koemelk allergie hebben, krijgen sojamelk bij ontbijt en lunch! Lijkt me dus niks mis mee ;)
 
 
Bij het CB zeggen ze pepti blijven geven tot hij de gewone melk wel kan verdragen. En toen ik het woord soyamelk benoemde werd ze boos want ik dacht toch niet echt dat dat een goede vervanging was voor de opvolgmelk.. ?
 
Whahaha.. ach, doe waar je je goed bij voelrt ;) Er is geen goed of fout. Maar als hij tot 2-3 jaar geen gewone melk kan verdragen, kun je toch niet 3x per dag opvolgmelk blijven geven? Dat wordt wel heel veel voeding naast de vaste voeding die hij steeds beter/meer gaat eten..ik vraag mr af hoe het CB dit ziet. Ze roepen keihard dat kindjes boven de 1 jaar geen opvolgmelk meer nodig hebben, maar bij een kindje met koemelk allergie is de opvolgmelk wel een must? Raar! ;)
 
Wij hebben onze dochter vanaf 4 weken op de pepti. Gaf 2,5 week BV. Langzaamaan gestopt maar al snel zat ze vol uitslag / veel krampen / niet meer slapen etc. wij doen alles in overleg met diëtiste, vanuit het ziekenhuis zijn wij hier naar doorverwezen. Onze dochter is nu net 1 jaar en kan nog steeds geen 'pure' melk verdragen. Dan spuugt ze veel en krijgt ze soms nog uitslag. advies: verhitte melk. Zoals in koekjes of brood. Dit neemt haar lichaam dan niet op als melk en dat gaat hier goed. Soja toetjes en soja melk krijgt ze verder. Wij proberen soms 1 dag een paar hapjes yoghurt en de tweede dag meer happen. Kijken hoe zij reageert. Als ze dan spuugt/uitslag etc. Moeten we weer een week stoppen. Zelfde geldt voor melk. Maar wij provoceren maar met 1 melk product per keer om zo te zien wat ze wel / niet aan kan. Misschien kan je dat zo testen? dit alles hebben wij dus via diëtiste, ook opbouw schema's en alle uitleg van producten/allergieën. Misschien kan je daar nog eens advies inwinnen? Succes!  (Oja, ochtend en avond fles krijgt ze nog pepti. Alleen bij lunch soja melk)
 
Soya word op deze leeftijd nog vaak afgeraden door diëtistes en cb omdat er ooo stoffen in zitten die nog niet goed schijnen te zijn voor die kleintjes. 1x per dag maximaal werd ons geadviseerd. Onze dochter is bijna 2 jaar maar krijgt helemaal geen melk heel soms een bekertje soya ze hebben dit ook zeker niet dagelijks nodig. Wanneer we te veel melk producten geven zit ze ook gelijk weer onder de eczeem. Ik zou geven waar jij je vooral goed bij voelt. Maar onze diëtist waarbij we liepen voor de kleine meid was ook geen voorstandervan soya. Succes ! 
 
Het kan zijn dat je zoontje niet reageert op producten waar melk in zit omdat er delen van melk in verwerkt zijn en bijv. Niet de eiwitten. Onze zoon heeft een koemelk en peulvruchten allergie dus soja is zeker geen optie. Hij is nu 16 maanden en drink geitenmelk. Hier zitten ook eiwitten in maar die zijn lichter verteerbaar dan koemelk eiwitten en zo kun je langzaam als hij over de allergie heen groei opbouwen na koemelk maar houd zeker rekening met 24 maanden. 
 
Terug
Bovenaan