Kraambed opmaken

Hoi meiden,

De laatste weekjes beginnen eraan te komen. As woensdag ben ik 36 weken zwanger...

Nu heb ik van mijn verloskundige begrepen dat ze het liefst hebben dat het kraambed met 36 a 37 weken klaarstaat. Nu hebben we gisteren het bed op klossen gezet, dus dat is het probleem niet meer (wel mega hoog trouwens)

Alleen mijn probleem is  dat wij een extra lang bed hebben, 220 cm lang. We hebben twee 1 persoonsmatrassen dus ik ben op zoek naar matrasbeschermers van 90x220. Dit is dus bijna nergens te koop (ja, of 60 euro per stuk, beetje te duur) Bijna alle matrasbeschermers of waterdichte moltons  bijv van de hema zijn maar 200 cm lang.

Wie heeft dit probleem ook, en hoe lossen jullie dit op? Ik vind bijvoorbeeld die  matrasbeschermers bij het kraampakket echt helemaal niks!! Het kraakt aan alle kanten en is bovendien echt veel te klein. Maar bied bijvoorbeeld een waterdicht molton voldoende bescherming?

Het is neem ik aan de bedoeling eerst de matrasbeschermer op je matras leggen, daaroverheen een molton en daarna je hoeslaken?

Groetjes van Simone

Hoi Simone,

Dat er 20 cm van je bed niet beschermt is is echt geen probleem. Vouw het plastic van je kraampakket maar uit, dan zul je zien dat die alleen onder je middel kan liggen qua grootte. Mijn tip (als kraamverzorgende) om de matrasbeschermer tot aan de onderkant te laten lopen, dus bovenaan 20 cm overhouden. Dáár overheen je molton inderdaad, en dan je hoeslaken. Wat misschien nog een handige aanvulling is: leg op je molton zo'n kleiner kraammatrasje (in de meeste pakketten blauw of groen, plastic laagje onder, en het celstof boven). Plak die vast met het tape uit  het pakket en doe hierover heen een dubbel gevouwen laken of een grote badhanddoek en dán je hoeslaken. (tegen het broeien)

Mochten je vliezen plotseling in de nacht breken dan hoef je alleen maar je hoeslaken en het losse laken/handdoek daaronder weg te halen, en kun je het matje weggooien. Nieuwe hoeslaken erover heen en op dat moment bovenop een nieuw matje precies onder je billen.

Dan weet je zéker dat je matras goed beschermt is en ook het onderste deel van je matras tijdens de bellaing schoon blijft (als de baby geboren wordt wil er nog wel eens bloed/vruchtwater langs het schoudertje wat verder weg terecht komen ;).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes, Mirjam (35 wkn)

Hoi Mirjam en Moonpoontje,

goeie vraag en een perfect antwoord! Hier heb ik ook iets aan! Toch handig om een kraamverzorgende in het septemberforum te hebben. We krijgen gratis tips! Succes met de laatste loodjes allemaal!
Groetjes, Hanneke (34 weken, 4 dagen)

Mmmmm, nu heb ik mijn kraampakket bekeken, en nu sta ik alweer voor een groot raadsel

In mijn kraampakket zit: een matrasbeschermer, zon dun plastic ding..Nou is mij duidelijk dat die op het matras moet. Maar dan heb ik ook nog een kraammatras, die je volgens de verpakking tien dagen voor de uitgerekende datum op je matras moet leggen..

Ik ga mijn bed nu als volgt opmaken: Matras (uiteraard), daar boven de matrasbeschermer (dat dunne ding) daarboven op doe ik dan maar een waterdicht molton laken, daarboven een molton hoeslaken (niet waterdicht) dan de kraammatras, badlaken en dan hoeslaken....

Heb ik het dan zo goed? Of sla ik wat over, of doe ik wat teveel?

Doen jullie trouwens de kant van manlief ook? Ik dwaal nog wel eens door het bed, en weet niet of ik tijdens de bevalling goed kan  mikken, dus ik doe mans kant denk ik maar wel.

hey Simone,

Ik heb voor onze beide matrassen (bij de Kruidvat een paar weken terug) een matrasbeschermer gekocht. Omdat ik ook regelmatig op zijn "helft" wakker word en wij net nieuwe matrassen hebben. Maar ik leg daar geen extra zeiltjes ed op hoor.

Als je bedoeld dat dat "grotere kraammatras" wit is en een soort van instopstroken heeft kun je die inderdaad gebruiken om onder dat dubbele laken te doen waar ik het over had. Je verloskundige zal de blauwe (of groene) kleinere matjes gebruiken om onder je billen te leggen, meestal legt ze dr drie half over elkaar, zodat ze tijdens de bevalling de bovenste kan wegtrekken, dan lig jij weer "droog en schoon".

Maak je vooral niet al te druk om hoe je je bed op maakt. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik binnen kwam (meestal rond 8 a 9 cm) en dat de verloskundige en ik er toen achter kwamen dat er helemáál geen plastic op het matras lag, alleen die kleine matjes. Ik kan je verzekeren dat je je matras in zo'n geval echt weg kunt gooien als het vruchtwater en bloed er langs is gelopen, want dat krijg je niet meer schoon en ruikt ook niet fris.

Dus met  de informatie die je nu hebt over het opmaken, kan het zeker geen ramp worden!!

Let wel even op: de meeste verloskundigen zijn rechtshandig. Het is voor hun dus het meest handig als je op de (voor de "kijkers") linkerkant bevalt. Vraag anders even aan je praktijk wat zij wenselijk vinden. Het is namelijk ook al eens gebeurd dat de helft van de kraamvrouw keurig was opgemaakt en de bevalling op de andere (onbeschemde helft) plaatsvond.

Ow nu bedenk ik me nóg wat. Op het moment van de bevalling, als de weeën goed door gaan zetten, zou je je kussen in een vuilniszak kunnen doen en dáár omheen je kussensloop. Met erg warm weer is dit alleen niet heel erg fijn. Mocht het vruchtwater tijdens de bevalling naar achteren lopen dan wordt je kussen iig niet nat.

Nou, als het nu niet duidelijk is ;)

Groetjes!!

ik heb een zeil om me matrassen gedaan en dat met duck-tape vastgeplakt. het zweet wel en kraakt. maar zo heb je wel je matrassen beschermd.

vind het zonde als ik straks de matras kan weggooien.

en na de bevalling heb ik een bedzeiltje (buiten wat in het kraampakket zit) is wel wat kleiner maar met de elastiek op de hoeken blijft dat wel zitten en het gaat zich na de bevalling toch om het middenstuk te beschermen.

succes
groetjes dees

Jee, daar had ik nog geeneens bij stilgestaan, met linkshandig of rechtshandig...

Nou, ik heb bij de hema waterdichte  molton onderdekens  gehaald, 2 stuks, 90 bij 200.

Vind dat toch een stuk prettiger dan dat plastic broeiding wat in mijn kraampakket zit. Daaroverheen heb ik een gewone molton gedaan en dan mijn hoeslaken. Idd, als je matras maar beschermd is. Die dingen zijn duur zat....

Voor mijn man is het nu ook tenminste niet zo broeierig.

Goeie tip van de kussens!! Heb de rol vuilniszakken bij mijn kraampakket gedaan.

Onwijs bedankt voor jullie uitgebreide antwoord!!

Terug
Bovenaan