Kraambed opmaken

natuurlijk mag ook bij mij de kraamhulp gewoon meeeten uit onze voorraad. Zou toch stom zijn als zij oud brood uit een bakje zit te eten en wij vers gesmeerd.

Ik heb trouwens gisteren bij Hema een waterdicht molton gehaald.
T kost 15 euro (1 persoons) en bestrijkt de hele matras.
Bovenkant is katoen en de onderzijde is een soort plastic.
Hij zit nu in de wasmachine (kan tot 60 graden) en gaat er als hij droog is op.

Dat voelt toch wat veiliger als zo'n plastic zeiltje die alleen onder je kont mag.

Groetjes

Mamamirrie, ik heb even een vraagje aan jou als je dit niet erg vind?

Wij hebben een waterbed en ik kan/mag daar dus niet bevallen. Nu wil ik de matrasbeschermer op mijn kant van het waterbed leggen, omdat als mijn vliezen vantevoren gaan breken dit  op het waterbed  gaat gebeuren.

Voor de bevalling en kraamtijd heb ik dan een eenpersoonsbed beneden in de woonkamer staan. Als ik deze ga opmaken (rond 36 weken) dan wil ik het  kraammatras hierop leggen. En dan die matjes voor onder mijn billen tijdens de bevalling.

Is dit handig zo of had jij misschien nog tips?

Groetjes Saskia

Hoi Saskia,

Ik werk(te) regelmatig in gezinnnen met een waterbed. Het is heel slim om op je waterbed ook een beschermer te leggen, al is die hoes geloof ik goed uit te wassen toch? Die om die water"zak" heen zit.

Het losse bed om op te bevallen kun je net zo opmaken als eerder dit onderwerp genoemd. Als de bevalling achter de rug is kun je lekker op je eigen bed gaan zitten. Ik doe meestal terwijl de kraamvrouw onder de douche staat zo'n celstofmatje met een badhanddoek erop op het bed waar ze wil gaan zitten (in jouw geval het waterbed). Er wil na een bevalling nog wel eens het een en ander langs je verband lopen.

Helaas zal je kraamverzorgende je waterbed niet verschonen, omdat dit te laag is, maar dat is je al gezegd denk ik (en er zijn ook kraamverzorgenden die het door de vingers zien hoor,  maar we zijn het niet verplicht).

Blijft dat bevallingsbed op de klossen staan? Als je borstvoeding wilt geven zou dit wel handig zijn voor de eerste dagen, want een baby naast je in het waterbed kost wat meer moeite met aanleggen, omdat het kindje naar je toe zal rollen. Dus voor het "oefenen" kan het gewone bed een oplossing zijn.

Groetjes!! Mirjam

Hoi Mirjam,

Wij hebben een hele brede waterbed met ieder een eigen waterzak. Vandaar dat ik wel een matrasbeschermer wil gebruiken, want als mijn vliezen gaan breken dan kan het in de gleuf tussen de waterzakken gaan en dat lijkt me niet handig schoonmaken.

Het eenpersoonsbed komt op klossen te staan en die willen we ook de eerste dagen in de woonkamer laten staan, voor de borstvoeding en de controles. Tijdens het intakegesprek heb ik aangegeven dat mijn man het waterbed gaan verschonen, ik vind het onzin dat de kraamhulp dit moet doen als ik hier alleen in ga slapen en verder in het bed beneden lig.

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan