kraamfeest vs kraamvisite

Hoi dames,

Normaal gesproken lees ik alleen mee op dit gezellige forum, maar nu zou ik toch graag jullie ervaringen en/of advies willen.

Over vier weken ben ik uitgerekend van m'n tweede, en na de geboorte wilde ik een kraamfeest geven. Lijkt mij lekker, in een middag alle "gewone" visite en niet weken lang om de zoveel tijd mensen over de vloer (zeker niet diegene die eigenlijk uit een soort verplichting komen...). Mijn man daarentegen wil het liever op de gewone manier doen, omdat hij bang is dat er op zo'n feest te weinig tijd is voor alle gasten (door grote families sowieso veel gasten) en dat mensen zich gepasseerd gaan voelen. Ook is hij bang dat ons huis aan de kleine kant is en dat het dan proppen gaat worden...of dat het te duur wordt...

Zeker nu de tekst van het geboortekaartje wel een beetje bepaald moet worden, moet er een beslissing genomen worden! Help!

Liefs!

hoi,

mijn ervaring is dat bij een kraamfeest iedereen wordt uitgenodigd maar dat het feest niet direct na de geboorte plaats vind maar een paar weken erna, wat je dus zowiezo gaat krijgen is de naaste familie die dan en op het feest komen en na de geboorte komen dus beetje dubbelop. mocht je toch een feest willen geven adviseer ik je om de kleine in het middelpunt te leggen in bv de wagen inplaats van bij jou op schoot zo kan iedereen zelf kijken zonder bij jou in de rij te hoeven staan. persoonlijk hou ik het liever hetzelfde als je man is voor mijn gevoel toch rustiger, je bent wel even zoet met plannen en dat levert misschien teveel stress op voor en na de bevalling. je bent nu namelijk ook al aan het stressen voor de geboorte kaartjes omdat dit "probleem" voorbij komt. waarom wil je zo graag een kraamfeest?? heb je spijt dat je het bij de eerste niet gedaan hebt? zo niet dan zou ik het gewoon hetzelfde doen als bij de 1e.

groetjes non

hey,

ik heb er ook over nagedacht, vooral omdat zo verschrikkelijk veel mensen al hebben aangegevebn op bezoek te willen komen.
een kraamfeest hoeft natuurlijk niet thuis, als je bang bent dat het te druk wordt (of dat moet dan weer te duur zijn...)
ik heb uiteindelijk besloten om toch gewoon voor bezoek te gaan, dan zullen sommige mensen maar genoegen moeten nemen met het bezoeken van een wat grotere baby...

liefs,

T

Hoi,

Ik snap je probleem, ik zit er ook over na te denken. Wij wonen alleen niet heel groot dus we hebben eigenlijk geen plek voor een huis vol mensen. Bij ons zal het dus wel gedoseerd moeten!

Ik vind het voordeel van een kraamfeest KLINKEN dat je iedereen in 1 dag gehad hebt, maar of het in de praktijk ook zo werkt... ik denk ook dat veel mensen niet tot die tijd kunnen wachten en eerder willen komen, of bijvoorbeeld niet kunnen komen op die dag en daarom een aparte afspraak plannen.

Ik denk voor mezelf dat ik het bezoek een beetje in ga delen in categorieen: directe familie en goede vrienden zijn direct welkom, mensen die verder weg staan mogen later komen. En soms misschien ook 3 bezoekjes op een avond zodat ze ook geen uren kunnen blijven zitten maar 'plaats moeten maken' voor de volgenden. Nou ja, ik heb in ieder geval zoiets van: ik zie wel hoe het loopt en hoe druk het wordt. Ik neem mezelf gewoon in acht en zijn we de bezoekjes zat, dan nemen we even een time-out!

Succes!

Ps. nog een ingeving: kun je het kraamfeest niet achterwege laten op het kaartje en in gedachten al een datum prikken en als de 'categorie mensen' belt die je nou bij uitstek op zo'n feest zou willen uitnodigen, dat je ze dat op dat moment meldt? Leuk dat je belt. Wij geven een kraamfeest op datum x, dus dan zijn jullie van harte welkom?

We gaan een beetje voorbij aan het feit dat niets 'hoeft'! Natuurlijk is het geweldig dat er mensen geïnteresseerd en benieuwd zijn naar jouw kindje, maar niemand zal het je kwalijk nemen als je 'nee' zegt of na een uurtje vraagt of men weer weg wilt gaan. En als dat wel zo is, dan weet je gelijk wat je aan ze hebt.
We zijn altijd bezig met 'wat men er van zal vinden' en 'iedereen te pleasen', maar zeker in een kraamtijd is het allerbelangrijkste wat moeder en kind ervan vinden (en partner, eventuele oudere kinderen) en hoe zij zich voelen.
Zo'n kraamfeest is een happening op zich, ben je net een paar weken oud, komt de hele familie, buurt etc even gezellig langs.. poeh.
Als je zelf echt achter het idee staat en het geweldig vindt, moet je het zeker doen..
Jullie begrijpen het al: geen kraamfeest hier en ook geen avondbezoekjes. Max 2 bezoekjes per dag, net als bij de eerste. Natuurlijk zijn directe familie en goede vrienden direct welkom, maar de rest wacht maar mooi even!
Hebben het bij de eerste ook zo gedaan en dat heeft prima gewerkt. Ik vind het zelf ook helemaal niet raar als ik bij niet hele goede vrienden pas na een week of 4 op visite kan, ik ken mijn plaats =)

@Blossom: bedenk dat je bij 3 bezoekjes per avond, je ook 3x het hele bevallingsverhaal aan het vertellen bent en dat de avond ook juist een tijd is dat je samen met je partner (die overdag wellicht gewoon werkt of andere 'klusjes' aan het doen is) van jullie baby kan genieten. Kraamzorg is dan naar huis, even lekker weer je eigen plekje en dan met zo'n baby'tje in het midden!

Hey,

Wij kiezen NIET voor een kraamfeest. Dit omdat er toch redelijk wat mensen uitgenodigd dienen te worden. Ook de meeste mensen hiervan zijn toch 'goede' familie-leden. Als we nu een minder hechte familie hadden had ik denk ik wel een kraamfeest gehouden. Maar de mensen die een kaartje ontvangen.... die willen denk ik de nieuwe aanwinst bij ons natuurlijk ook eventjes vasthouden...

Dat is op een kraamfeest echt niet te doen. En ook als je baby dan toevallig zijn dagje niet heeft, lijkt het me erg vervelend om dat feest door te laten gaan.

En Idd zoals Mirthe zegt meoten we het verhaal dan natuurlijk 100 keer vertellen. En zal het ons ook echt de kont uit gaan hangen. Maar ik had ergens gelezen dat je je bevalling 'sneller verwerkt' als je er heel veel over praat. Lijkt me ook handig voor als je een traumatische of gewoon erg zware bevalling hebt gehad.

Liefs

Hi ladies,

Ik heb er echt nog totaal geen ervaring mee, dus ik schreef hierboven op hoe ik het nu voor me zie. Maar voor de duidelijkheid: wij bepalen zelf waar we wel/geen zin in hebben en ik laat me nergens toe verplichten hoor! Ik zie in zekere zin zelf wel een beetje op tegen die hordes ooms en tantes die (naar ik verwacht) langs willen komen... Dat bedoel ik met 3 bezoekjes tegelijk: nodig ze uit voor hetzelfde moment, dan zullen ze wel snappen dat ze niet oneindig kunnen blijven plakken en dat het volle bak is. Of ik doe gewoon wat tantes alleen overdag. Heb er nogal veel, dat is het punt...

Ik denk dat de meeste mensen in onze omgeving hun plaats wel kennen, (idd. net zoals ik!!!) maar je hebt er tussen zitten...

Nee, eerlijk gezegd kijk ik er naar uit om ons kindje te laten zien aan alle mensen die dichtbij staan, maar die grote schil van mensen die verder weg staan... dat lijkt mij ook niet alles. Anderzijds wil ik er ook positief tegenaan kijken: ze komen allemaal uit interesse en doen er moeite voor.

Terug
Bovenaan