kraamfeest vs kraamvisite

Ik heb al duidelijk gemaakt tegen iedereen (die waarschijnlijk snel op visite wil komen) dat de eerste week, voor mij en de baby en mijn vriend, ouders en broer en zus zijn. Daarna gaan we de visites inplannen.

Als je eens een weekje geen zin hebt, dan zeg je gewoon dat je vol zit toch/??

liefs

Je kunt ook een klein kraamfeestje houden.. voor de mensen die wat verder van je af staan. Directe familie en goede vrienden komen dan niet op dat feestje, maar inderdaad ooms en tantes en 'bekenden' die je wel een kaartje wil sturen zouden dan op bijv. 1 middag kunnen komen of verdeeld over 2 middagen als die groep nog te groot is.

Wij gaan ook voor 'gewoon' kraamvisite, hoewel me dat de vorige keer wel wat tegen is gevallen. Ik denk dat wij 5 maanden later nog 'kraamvisite' hadden, op een gegeven moment was ik er wel klaar mee. Dit is ons tweede kindje, hopelijk is de nieuwigheid eraf en scheelt dat wat in de bezoekersaantallen :)

Misschien helpt het ook om direct (wanneer bezoek belt voor het maken van een afspraak) aan te geven dat je max. een uur aanhoudt? Ik vind het zelf ook lastig in te schatten hoor, heb ook geen zin om op voorhand me al druk te gaan maken over dingen die misschien helemaal niet gebeuren. Ik ga er ook vanuit dat mensen snappen dat er een bepaalde volgorde van belangrijkheid is en dat je geen 3 uur durend kraambezoek aflegt.

Anderzijds trekt het mij ook niet om na 4 maanden nog mensen langs te krijgen...

Ander puntje: merken jullie ook dat iedereen nu nog met je af wil spreken (nu het nog kan zeg maar)? Bij sommigen denk ik: oh, ja, gezellig! En bij anderen denk ik: ik zit er niet écht op te wachten...

Wat Blossom zegt heb ik ook, veel vriendinnen willen nog even afspreken voordat hier de hectiek uitbreekt (van 1 naar 3 kinderen...). Ik vind het wel heel fijn, maar zeg nu al vooraf dat een uur/anderhalf lang genoeg is voor mij. Maar de afleiding is heerlijk! Ik ben al sinds half juni niet meer aan het werk en mijn mobiliteit neemt met de dag af, dus het is superfijn als vriendinnen, collega's en familie nog even polshoogte komen nemen, haha! Door mijn dikke buik (die alleen maar naar voren steekt) kan ik nog moeilijk fietsen, lopen etc. Autorijden gaat nog wel, maar dat vind ik dan weer teveel gedoe...
En inderdaad, je zit niet op iedereen te wachten, maar gelukkig valt dat bij mij wel mee!

Hoi, ik ben van het april forum en neus af en toe op andere forums....
Joost is inmiddels mijn derde kindje, dus heb al best wat kraamvisite te verstouwen gehad. Helaas was Joost heel ziek na zijn geboorte, dus toen we eindelijk naar huis mochten, hadden we geen zin meer in iedere avond visite. Wij hebben toen een kraamfeest gedaan. Tja, het was wel gezellig ofzo, maar heel veel mensen konden uiteindelijk niet, en kwamen alsnog een andere keer. Wat dus precies eigenlijk niet de bedoeling was.
Ook wij hebben plakkers in de familie en ook mensen die het leuk vinden om "spontaan" langs te komen. Mijn man is niet zo assertief, normaal ik wel, maar niet als ik net bevallen ben. Maar toch moet je voor je eigen bescherming heel erg duidelijk zijn. Als mensen bellen voor visite, zeg dan duidelijk dat ze welkom zijn van bijv 16.00 uur tot 17.00 uur. Dan is het gelijk duidelijk dat er dus ook een eindtijd is. En als ze dan nog blijven zitten, vertrek je gewoon om 17.00 uur lekker met je baby naar boven en kan je man bijv zeggen dat hij nog boodschappen moet doen voor het eten ofzo.

Weet je trouwens wat niet netjes is om te doen, maar vaak heel goed werkt?
Pijnlijke stiltes laten vallen als je het zat bent... Oei, dan zijn ze meestal zo weg.

Dit is een tip voor degene die niet zo assertief is als Moonpoontje. Ik hoop trouwens dat het met Joost nu wel goed gaat?

Ai, slechte gedachtes heb ik toch...

Wij gaan ook voor 'gewone' kraamvisite omdat we normaal gesproken ook helemaal niet van feestjes met veel mensen houden.
We willen wel de eerste dagen echt alleen onze naaste familie en beste vrienden op bezoek en we gaan ook echt een agenda bijhouden voor maximaal één bezoekje 's ochtends en één bezoekje 's middags (en af en toe even helemaal niks!). Gelukkig is mijn man wel heel duidelijk hierin en ik weet zeker dat hij voor mij de grenzen gaat bewaken. Hij is nu al zo bezorgd of visite etc. me niet allemaal te veel wordt!

Voor ons is dit de eerste keer dat we dit allemaal gaan meemaken, dus we zullen wel zien hoe het uiteindelijk loopt allemaal. Maar op dit moment heb ik best zin in de kraamtijd!

Liefs Elin

Hoi dames,

ik wilde iedereen graag even bedanken voor alle reacties en tips en het meedenken! We houden het op de kraamvisite en hebben er strikte afspraken over gemaakt. Nou hopen dat het ook werkt!

Liefs!

Terug
Bovenaan