Je hebt dus al wel ervaring vanuit je eerste bevalling en kraamtijd.. Tja, karakters verschillen nou eenmaal, ik weet niet hoe jij in elkaar zit, maar ik ben altijd vrij duidelijk (zelfs nu al, omdat een tweelingzwangerschap een stuk zwaarder is, moet ik geregeld aangeven dat na een uurtje kletsen met die gezellige collega, de koek voor mij op is!).
Jij kunt als enige aangeven wat je teveel vindt of wat juist wel goed voelt. Nogmaals, als mensen dat niet snappen.... dan zegt dat meer over hen dan over jou!
En laat je man hier ook een rol inspelen, spreek af dat jullie na max een uur kraamvisite van zijn uitgebreide familie, hen vriendelijk de deur wijzen...
Ook al ervaart jouw man het als minder erg (wat sowieso de meeste mannen hebben...), dat betekent niet dat hij jou daarin alleen moet laten. Als jij bij hem aangeeft dat jouw grens is bereikt, dan kan hij dat ook prima aan het bezoek overbrengen! Samen sta je sterk!!
Op het kaartje geef ik verder geen tijd aan, maar laten we weten dat mensen eerst even bellen voordat ze langskomen. De meesten bellen toch niet tussen 12-15uur. En bovendien, je hoeft niet op te nemen ;-)
Een kraamfeest lijkt me in jouw geval ook superdruk, met zoveel familie en rondrennende kinderen, mensen die jullie kleintje vast willen houden, brrrrrr, niks voor mij. Dat heb ik dan wel weer geleerd van mijn eerste, vasthouden is in die eerste weken alleen voor mensen die heel dichtbij staan...