kraamhulp..hele dag?of paar uurtjes?

A

Anoniem

Guest
hallo
woensdag heb ik een telefonisch intake-gesprek met het kraambureau.
maar ik kan er niet uitkomen wat ik wil.ik lees steeds vaker dat ze bijna niks meer hoeven te doen in het huishouden.prima hoor,dan doet mijn man dat.maar dan hoef ik in principe ook niet iemand de hele dag in huis.ik heb zelf ook geen dagtaak aan het huishouden,dus wat doet zo'n kraamhulp dan de hele dag?behalve dan helpen met de baby.wat dat betreft zeg ik:kom maar 2/3 keer per dag 2 uurtjes ofzo.
maar andere mensen zeggen weer:als je bevallen bent ben je blij dat ze er is.ook met visite enzo.maar ik ben bang dat ik me aan haar ga storen.het moet natuurlijk maar net klikken.bovendien is mn man(als alles op tijd gebeurt)ook 3 weken thuis.en met een beetje geluk schuifel ik al snel weer rond.maarja,dat weet je natuurlijk niet van tevoren.hoe doen/deden jullie het?
groetjes kari

Hallo,

ik heb bij mijn eerste wel geoon hele dagen hulp gehad...vooral als je 's middags ligt te rusten ging mijn kraamhulp naar de beebie toe als er iets was. Ze liet ook de hond uit, iets wat ze niet hoeven,,maar onze kraamhulp was echt een schat.
Als het niet klikt heb je zo een andere in huis...
Ik wil je een tipje geven, neem echt je rust...Ik was ook veel te snel weer op de been en daar heb ik nu nog spijt van..

Ondertussen wonen wij in Belgie en daar is het vrij normaal dat je 5 dagen in het zkh, op de kraamafdeling blijft. Nu heb ik daar dus voor gekozen, want daar krijg je ook echt weer je rust...na die 5 dagen krijg ik nog 2 dagen 6 uur hulp thuis en 1 dag 4...en pas daarna heeft mijn man een week vrij...

Ik ben van plan om nu echt misbruik van de situatie te maken en dus echt 8 dagen niks te doen als alleen maar genieten van mijn gezinnetje, voor het eerst met zijn vieren...

Succes iig en geniet er straks maar van, want wat zijn nou 8 dagen op een heel menesleven???

Groetjes Valerie

hallo
ik ben zelf kraamverzorgster geweest en inderdaad als je man thuis is is het onzin dat er een hele dag kraamhulp is, maar er is ook zoiets als 5 uurs zorg dan komt ze 5 uur per dag zorgt ze voor jou en de baby en doet de was en beetje huishouden dat vond ik altijd ideaal.

succes met je beslissing
mandy

Hallo,

Ik ben 3 jaar geleden bevallen van een dochtertje en aan de ene kant zag ik ook op tegen een kraamverzorgster. Mijn man was ook thuis en hielp met veel, zelf was ik ook weer snel op de been dus wat huishouden betreft valt dat erg tegen. Ze kijken je wel elke dag goed na en de baby ook, ze geven goede tips over de verzorging van de baby etc en laten je zien hoe je de baby juist moet aankleden, in bad stoppen enz. Mijn kraamverzorgster was een lieve vrouw en het was zelfs gezellig als ze er weer was. De eerste 3 dagen is ze wel de volle tijd gebleven maar daarna heb ik haar elke dag een uurtje eerder naar huis gestuurd omdat ze toch niks meer te doen had. Kortom het is wel handig.

Gr Elmira.

Ik ben vorig jaar augustus bevallen en vond het zeker de eerste 2 dagen heerlijk dat ze er de hele dag was. Mijn man was druk met de familie en vrienden bellen, foto's maken, de verzorging leren, eten verzorgen, de aangifte doen, de kaartjes bij de drukker bestellen, foto's op internet zetten, en verwonderd zijn over het grote wondertje. Dan wilde hij ook nog de tweede dag ook een middagdutje doen, omdat we toen 2 nachten niet geslapen hadden en ook hij daar echt wel aan toe was. Dat was dan de kant van de kersverse vader. Ik lag ondertussen compleet uitgeteld voor pampus.

De kraamhulp verzorgde de lunch, zorgde elke dag voor een schoon bed, want daar ligt de kraamvrouw vloeiend na de bevalling bijna de hele dag in, de allereerste dagen. Ze zorgde voor de was, die overvloedig is de eerste dag. Zeker als je thuis bevallen bent. Ze ving de kraamvisiste op en ook de telefoontjes en ze was gewoon de hele dag beschikbaar voor vragen. En die krijg je zeker de eerste dagen. Vergeet verder de ondersteuning bij de kraamtranen en de borstvoeding, kolven, flessen en je eigen voeding niet. Je weet de eerste dagen echt niet waar je tijd blijft, maar hij vliegt!!!

Kortom: genoeg te doen voor de vader en kraamhulp. Na de derde dag vonden we het inderdaad wel genoeg, dus kwam ze vanaf toen ze halve dagen. En toen ze na 8 dagen weggging keken wij terug op een leuke kraamtijd maar waren we ook zelfverzekerd genoeg om die kleine zelf te verzorgen.

greet

Hoi,

Ik heb zelf 5 uur per dag kraamhulp gehad en met name bij borstvoeding is dat ideaal. Je hebt er, zeker in het begin, nog veel hulp bij nodig. Je kindje drinkt elke 3-4 uur dus met een beetje mazzel kan de kraamhulp je 2 keer helpen. Verder gaat er in het begin veel tijd zitten in badderen, verzorgen,  allerlei adviezen etc.

Langer dan 5 uur per dag vind ik persoonlijk niet nodig maar  2 uurtjes lijkt me heel erg kort. Qua huishouden doen ze overigens wel de wc en badkamer. Wassen doen de meesten ook wel (ik had  drie  hulpen  in 10 dagen) maar strijken deed niet iedereen, het is heel erg afhankelijk van de instelling van de hulp. Sommige zien wat er nodig is en doen heet ongevraagd (heerlijk!), anderen zitten maar en moet je aansturen.

De laatste vier dagen had ik overigens  vier uur, dat schiet me nu te binnen. Toen was ik blij dat we weer met zijn tweetjes (+ baby) waren. Vergis je niet in al het werk dat erbij komt kijken. Vooral de ondersteuning vond ik erg fijn. Je bent moe van de bevalling en gebroken nachten en ziet niet alles meer even helder. Onderschat dat niet.

Succes,
Ingeborg

Hallo

Ik ben 20-07-2006 bevallen van een prachtige zoon Jesse.
Waar ik dus ook het meeste tegen op zag was de kraamhulp in mijn huis.
Ik moest er niet aan denken om een week lang een vreemde in mijn huis te hebben.
Maar ik heb een super kraamhulp gehad nog een van de oude stempel want mijn man kreeg zelf ontbijt op bed en ze waste ook al onze kleren.
Je moet echt die 8 dagen je lekker laten verwennen en rustig aan doen.
En als het niet klikt met de kraamverzorgster moet je altijd gelijk aan de bel trekken anders zal je daardoor heel je kraamtijd verpesten.

Groetjes Tamara

Ik heb steeds maximaal aangevraagd, dan kun je op het moment zelf kijken hoe het gaat. Als het goed gaat dan is de kraamhulp op tijd weer weg. Als je minder aanvraagt en het minder goed gaat dan is uitbreiding vaak veel moeilijker te krijgen.

Terug
Bovenaan