kraamhulp..hele dag?of paar uurtjes?

vanaf 1 jan 2006 krijge je ongveer 4 a'5 uur kraamzorg per dag.

ik had er al me ete makne in mei 2005. want bij sommige verzekeringen was het al per 1 jan 2005 ingegaan.

ze kwamen bij mij van 8.30 tot 13.30 uur

hallo,

Ik hadt van m,n 1e meisje geen kraamverzorgster , en dat is mij slecht bevallen
m,n moeder kwam me helpen maaar ze hadt zelf ook nog haar eigen werk en kon ook geen vrij krijgen .

zo kwam het dus dat m,n huishouden meestal ma vooor de helft opgeruimt was en dat  we ook heel vroeg moesten eten rondt half 4 s,middags en dan bleef de afwas ook nog eens staan meestal deed m,n jongere zusje dat dan of de zusje van m,n man .

kortom was geen doen . dus heb ik er met m,n 2e meisje er ook niet aan getwijfeld lekker een kraamverzorgster genomen deed bij mij heel veel in de huishouden geen ramen lappen ofzo maar wel de dagelijkse dingen !
en de baby heel veel tips en geholpen en heel veel m,n de grote zus gespeeld samen met de baby ,

met deze 3 e baby ga ik dezelfde kraamverzorgster aanvragen , dat is hier gelukkig mogelijk en dan heb je ook veel kans dat je haar krijgt heb volgende week echo en als die er goed uitziet dan ga ik gelijk na icare zo heet die buro haha vlakbij ziekenhuis en gelijk aanvragen die hap

neem 4 volle dagen en 4 halve dagen .

groetjes anna 10 wk en 2 dg

Hoi,

Ik heb  begrepen dat inderdaad vanaf 1 januari 2006 iedereen standaard gedurende 8 dagen, 5 uur per dag kraamhulp krijgt. Daar valt niets aan te kiezen.
Ik heb mijn intake gesprek gehad en had geen keuze. 5 uur per dag wordt het.
Alleen  als er problemen zijn kan je meer uren krijgen dit bekijken ze dan tijdens de kraamweek.
groetjes Janneke

hoi janneke
wat raar dat je geen keus had zeg.ik kan 8 keer 8 uur krijgen,maar heb gekozen voor de eerste 4 dagen 8 uur en de 2e helft 4 uur.mocht meer nodig zijn kan het uitgebreid worden tot max 64 uur(heb nu dus 48)en mocht ze overbodig zijn dan kan ze eerder naar huis.ik vroeg ook hoe ze zich dan de hele dag nuttig maakte.ik kreeg toen te horen dat ze gewoon alles doen.moeder en baby verzorgen,maar ook de rest   van het gezin.koken,stofzuigen,wassen,visite,huisdieren verzorgen.ookal is mn man thuis,ze doen het.terwijl ik hier weleens lees dat ze bijna niks meer doen in huis.daarom twijfelde ik erg aan het aantal uur wat ik zou vragen.maar ik ben met een tevreden gevoel uit de intake gekomen.
bedankt voor alle reacties.ik heb er echt wat aan gehad.
groetjes kari

Sinds 1 januari 2006 (sommige verzekeringen al eerder wordt er gewerkt met een checklist. Afhankelijk van je antwoorden krijg je meer of minder uren kraamzorg.

Ander kind onder de 4 jaar levert bijv. extra uren op, ook als je borstvoeding wil geven. Als je minder mobiel ben of geen partner hebt.

De basis  is 40 uur.

Zelf kreeg ik er 48 uur (dat was afgelopen april), maar vanwege een ziekenhuis bevalling en nachtje ziekenhuis ging daar weer 6 uur vanaf.

De eerste dagen kwam ze 8 uur, daarna 4 uurtjes.
Mijn kraamhulp zorgde er voor dat de hele was wegwas, ze zorgde voor mijn natje en droogje, hielp met met het verzorgen van onze knul en maakte het eten zover klaar dat alleen de pannen nog maar op het vuur hoefde.

Miep

Hoi hoi,

als ik jou was zou ik gewoon voor het maximale aantal uren kraamzorg gaan. Als je dan het idee krijgt dat het teveel is kan je altijd mog afspreken dat de kraamhulp minder komt. Het is vaak lastiger om meer uren te krijgen (ivm personeelstekorten) dan om te minderen.

Ik heb trouwens bij mijn eerste acht dagen lang acht uur kraamzorg gehad. Daar was ik erg blij mee omdat ik niet zo snel herstelde van de bevalling. Ik had mijn stuitje gekneusd en ijzertekort. Bij de tweede kreeg ik vier hele dagen en vier halve dagen. De laatste twee dagen hadden van mij niet zo meer gehoeven omdat ik snel herstelde. Mijn zoon is op donderdag geboren en op zondag liep ik alleen buiten met hem. Op dinsdag ben ik zelfs al naar de tandarts gelopen met de kinderwagen, want mijn vulling viel uit mijn kies.

Nu krijg ik vierenveertig uur hulp. Maar als ik weer zo snel herstel stop ik eerder met de hulp.

Veel succes.

Ik zou ook voor zoveel mpgelijk uren gaan

Bij mijn 1e kreeg ik maar 3 uur. Wist ik veel! Vond het wel genoeg, maar was dus achteraf te snel weer vanalles aan het doen.
Bij de 2e kreeg ik 8 dagen 8 uur. Heerlijk! Ik heb echt genoten van de rust die ik kreeg. Mijn man moest gewoon werken en had dus ook nog een kleine rondlopen.
Nu krijg ik 5 tot 6 of 7 uur per dag. ik zal zeker het vele verwennen missen. Maar ik weet dat het niet anders kan. Misschien krijg ik er nog wat uurtjes bij. Dat merken we in het kraambed. Daar wordt weer bepaald wat ik wel en niet kan!

Dus, ik zou voor zoveel mogelijk uren gaan. De kraamzorg instellingen krijgen niet zoveel uren. De rest moet je "verdienen".

Monique

Ik heb begrepen dat het met de nieuwe regels anders is: je krijgt gewoon een aantal uren toegewezen, afhankelijk van je 'toestand.' Meer info staat in het blad BV (Borstvoeding), te krijgen bij de verloskundige. Het heeft iets met de nieuwe ziektekostenverzekering te maken, geloof ik. Ik dacht dat 't om 44 uur verdeeld over 8 dagen ging, maar zeker weten doe ik 't niet.

~Hilde

Terug
Bovenaan