kraamhulp kunnen we niet betalen

hallo allemaal

van de week hebben we een intake geprek gehat voor de kraamzorg.
helaas kunnen we dat niet betalen
omdat mijn zorg pakket dat niet vergoed.
we moeten veel zelf betalen, dus ook de bevalling.

nu weet ik niet hoe het verder moet
we willen niet in de problemen komen met het geld
omdat alles al duur is.
we hebben wel ouders die ons kunnen en willen helpen met de kleine.
maar ik moet tog ook in de gaten worden gehouden.
hoe kunnen we dit het beste oplossen.

xxx
 
Wat vervelend! Ik heb per jan mijn verzekering ook nog snel even aangepast omdat ik met hetzelfde probleem te maken zou krijgen. Jammer dat je hier te laat achter bent gekomen. Als ik dat probleem zou hebben zou ik mijn familie maar om hulp vragen ook als dat betekend dat ik geld zou moeten lenen. Want net wat je zegt je moet zelf toch ook goed in de gaten worden gehouden die eerste week. En je beebje ook trouwens. Suc6 met het vinden van een oplossing.
 
wat gek dat je alles zelf moet betalen.
Voor zover ik weet zit kraamhulp in het basispakket (de verzekering die voor iedereen verplicht is), waarbij je ' enkel' een eigen bijdragen van x euro per uur (ik weet niet hoe nu precies de bedragen zijn) betaald. 3 jaar geleden was ik daar nog zo'n 130 euro voor betalen. Maar misschien bedoel je deze kosten ook wel?
En de kosten voor bevalling: zonder medische indicatie moet je inderdaad voor een ziekenhuis (poliklinisch, met eigen verloskundige) bevalling betalen. (dat was toendertijd zo'n 300 euro). als er tijdens de bevalling complicaties optreden en je dus overgedragen wordt aan het ziekenhuis, hoef je die kosten niet te betalen. een thuisbevalling zit eveneens in het basispakket, daar hoef je zelf niet voor te betalen (gaat ook niet van je eigen bijdrage af, net als de consulten bij de verloskundige of de echo's).

Misschien helpt het om alle kosten die je denkt te gaan maken op papier te zetten en te kijken wat je echt nodig hebt (kraamhulp, bevalling, kraampakket, bepaalde spullen) en wat je ook misschien niet of minder hard nodig hebt. Qua babyspullen kun je misschien ook wel veel lenen, of goedkoop op marktplaats aanschaffen? (bedenk dat een pasgeboren baby niet veel nodig heeft: een plek om te slapen, wat kleertjes, luiers, eten -borstvoeding is dan een goedkope oplossing-, en allerlei spullen die op verschillende lijstjes staan zijn handig, maar niet noodzakelijk!)
Succes!
 
Hallo Sharon,

Tien jaar geleden ben ik bevallen en toen ik kraamhulp kreeg stelde dat niet veel voor. Ze was er voor de moeder en het kind, en verder hoefde ze niets te doen. Mijn exman moest toen al het huishoudelijke werk en zo doen. Nu ik straks weer ga bevallen kies ik voor minder uren hulp. Dit scheelt in de kosten. Misschien kan je moeder/schoonmoeder in de kraamtijd jou helpen, of dat je man een extra dag vrij neemt. Als de kraamverzorging nog zo is als tien jaar geleden, dan weet ik het wel.
Miss dat je hier wat aan hebt
 
Hey sharon

Ik heb me verzekering gebelt en kon het gewoon veranderen me polis
Ik was basis en heb nu gezin pakket hoef kraamzorg en ziekenhuis bevalling niet te betalen
Kan je niet x bellen of ze je anders kunnem helpen.ik zit bij cz

Succes
 
Ik zou toch zorgen voor kraamhulp. Zij onderzoekt je elke dag, houdt je vloeien in de gaten, zeker als je ingescheurd bent, geeft je advies en doet licht huishoudelijk werk. Ook houdt zij alles bij van de baby. Hoe het drinkt en of het groeit.
Ik zou niet weten wat ik zonder haar had gemoeten die twee keer dat ik een kindje heb gekregen. Je hebt echt hulp nodig de eerste week.

Zeker als het je eerste is zou ik je een kraamhulp adviseren. Het is allemaal zo nieuw, anders en zwaar... daarnaast ben je waarschijnlijk doodop van de bevalling en hebt misschien nog andere bijkomende dingen... het is het geld dubbel en dwars waard.

Ik zou bellen naar je verzekering...
 
Terug
Bovenaan