Kraamvisite

Ik had ook op het kaartje staan dat ze eerst moesten bellen, daarbij heb ik het kaartje pas op de 5de dag verstuurd en kwam er dus pas eind tweede week de eerste visite (behalve ouders,zus en beste vriendin, die kwamen direct natuurlijk) ik was hier erg blij mee want had echt geen behoefte om sociaal te doen en er een beetje knap uit te zien, aangezien je niet slaapt en kapot bent van de bevalling en wellicht een hoop pijn hebt, en al helemaal niet om mijn kleintje aan iedereen af te geven de eerste weken. Succes en geniet vooral veel van jullie kindje. 

Ik maakte me er ook van te voren best druk om, maar eigenlijk ging het vanzelf en heel goed. Inderdaad een goede tip om niet te ver van te voren te plannen. We merkten ook dat meer dan 2 afspraken per dag echt niet lukte. We hebben ook een keer een afspraak afgezegd omdat ik kapot was. En een keer een appje gestuurd dat ze een half uurtje later moesten komen, in verband met voeden. Was écht geen probleem, iedereen begrijpt het. En inderdaad na anderhalve week, toen de kraamzorg weg was, even een dagje geen bezoek gepland bewust. Dat wel al ver van te voren gepland samen, die dag wilden we gewoon vrij houden. Lekker met zn 3en zijn! 

Wij hadden niks op het kaartje gezet en iedereen belde van tevoren even, nooit spontaan bezoek gehad. Maar dat doen/krijgen we sowieso nooit, zo zit onze omgeving niet in elkaar. Als het bij jullie normaal gesproken wel meer van de zoete inval is zou je het voor de zekerheid op het kaartje kunnen zetten. Een tijd waarop je rust is denk ik lastig inschatten van tevoren omdat je niet weet hoe het ritme zal zijn.
Over de frequentie van bezoek: wij hadden een vrij pittige start en deden daarom 1 bezoek per weekend. Maar ook dat hangt erg af van hoe het gaat en hoe je zelf in elkaar zit :) Ik heb ook een vriendin die zowel zaterdag als zondag zowel in de ochtend als de middag bezoek ontving en daar erg van genoot. Ik vind dat zonder pasgeboren kind ook al niks ;)

We hadden het er voor de zekerheid wel opgezet; Wil je langskomen? graag eerst even een berichtje.
Iedereen heeft ook netjes dat gedaan.

We hebben het bezoek verdeeld maar ik had er dus totaal geen zin in. Heb een best zware bevalling gehad en had totaal geen behoefte aan mensen die langs kwamen. Gaf ook bv en vooral in het begin zat er bij ons totaal geen schema in.

Wat ik als tip aan je wil meegeven is dat jullie bepalen wanneer en hoelang mensen blijven. Heb je geen zin of ben je moe, zeg dan gewoon af en spreek een andere dag af. Wil jij je kindje niet aan iemand geven, doe dit dan ook vooral niet.
Zet in je bericht als ze willen afspreken bijv wij kunnen van 19:00 tot 20:00 uur. Zo weten ze zelf al dat het geen uren lang bezoek wordt.
Wij hebben ook plakkers gehad en ik heb toen gewoon gezegd dat het tijd is voor de volgende voeding en heb ze bedankt voor hun komst.
Misschien is het bij jullie heel anders en geniet je echt van je bezoek maar voor mij voelde het als een moetje. Van te voren dacht ik ook ohh ik ben heel 'makkelijk', bleek dat toch even heel anders te zijn ;)

Bij een eventueel volgend ukje gaan we een kraamfeest doen in de middag. Kan iedereen komen en zijn we er meteen 'vanaf'.

Hoe hebben jullie dat gedaan met je baby laten vasthouden door de kraamvisite? 
Het lijkt me helemaal niks en in heb gehoord dat het ook helemaal niet goed is voor een pasgeboren babytje om door allemaal verschillende mensen vastgehouden te worden.
Wel lijkt het me erg lastig als onze oma's en alle familie vraagt ah mogen we 'm even vasthouden? Om dan nee te zeggen..
Hoe gingen jullie hier mee om? 
Het enige alternatief wat ik kan verzinnen is een kraamborrel, maar goed..dan ben je ook een paar 100 eu kwijt aan drankjes. Alle visite past namelijk niet bij ons thuis. 

Tijdens kraamvisite hield ik haar vast of lag ze lekker te slapen in de box.
Ik wilde haar ook niet van arm naar arm hebben want sommige roken en andere doen parfum op als ze op kraamvisite komen. Dat snap ik al helemaal niet en wilde dus absoluut niet dat ze daar naar ging ruiken.
Ook als familie op bezoek kwam dan hield ik haar vast. Wanneer ze apart op visite kwamen gaf ik haar wel. Ik heb vanaf het begin gezegd ik geef haar niet van arm naar arm dus dat wisten ze.

Als kraamvisite haar wilde vasthouden dan soms dacht ik nu kan het wel maar ik zei gewoon ook liever niet. Ook hebben we veel visite gehad in de verkoudheid periode dus toen zei ik gewoon nee sorry je bent verkouden.
Wat ik al zei; jullie kindje dus jullie bepalen. Als mensen hierdoor teleurgesteld zijn, tja dat is dan toch echt hun probleem. Probeer je er niet druk om te maken want je gaat het al druk genoeg krijgen met alles :)

Je kunt ook je kraamverzorger vragen om je hiermee te helpen, die van mij gooide het gewoon in de groep "De baby blijft wel lekker bij mama liggen, niet van hand op hand, zolang ze nog niet op geboortegewicht is." Daar durfde niemand iets tegenin te brengen hehe. 
We hebben wel uitzondering gemaakt voor bijvoorbeeld mijn opa en oma, die moeten anderhalf uur rijden. Maar voor de rest zei ik het gewoon zelf, we doen nog even niet hand op hand zolang ze nog niet op geboortegewicht is, komt de volgende keer wel als we jullie zien. 
Ook daar maakte ik me van te voren best druk om, maar toen mijn dochter er eenmaal was, was het een stuk makkelijker te zeggen dan ik dacht. En als jij het moeilijk vind om te zeggen, dan kun je het ook aan je partner overlaten. Laat hem "de boeman" zijn ;)

Jullie hebben helemaal gelijk. Toch kijk ik er wel tegenop. Zeker de oma van mn partner is nogal snel beledigd, maar goed..dan mag hij dat lekker zeggen haha.
Wat heeft het geboortegewicht te maken van van arm naar arm? Dat wist ik namelijk niet. Dat maakt het misschien wat makkelijker uitleggen.
Ik wist alleen dat het voor de hechting niet goed is om telkens bij andere mensen in de armen te liggen. 
Daarnaast hebben jullie helemaal gelijk.. het is ons kind. Als andere daardoor beledigd zijn dan is dat maar zo. 
Wie hebben jullie de eerste dagen wel toegelaten? Ouders en broers/zussen? Bij ons zou dat zijn mijn moeder, stiefvader en broertje. Dat kan wel eventjes toch? 
Ik weet nu al dat ik er als een havik bovenop zal zitten, haha. 

Terug
Bovenaan