Laagliggende placenta?

Ik heb maandag de 20 weken echo gehad en hier precies het zelfde. De placenta licht achter en licht veels te dicht bij de baarmoedermoed, 10 mm ervanaf inplaats van 20 mm. Ik moet met 32 weken terug komen voor een extra controle. 
Ik snap je bezorgtheid want deze heb ik ook momenteel

Ik heb het ondertussen met wat meer mensen gedeeld en ENORM veel mensen blijkern dit te horen te krijgen en ik heb maar 1 iemand (van de 15 a 20) gesproken bij wie het daadwerkelijk zo gebleven is. Dat heeft mij wel geholpen in het opzij zetten van mijn zorgen :)

Hey allemaal, ik lees hier gelukkig overwegend positieve verhalen (afloop), ik heb gisteren een 14 weken echo gehad (voor geslacht), en daarop zag ze dat de placenta 3 cm voor de ingang/uitgang ligt. Heb nog geen bloedverlies gehad. Ze zei dat dit nog kon komen. Ze vertelde ook dat het niet zo zorgelijk is met 14 weken. Met 20 weken is het een aandachtspunt en bij 32 weken een probleem. Maar ze zei dat met het naar boven groeien de placenta het waarschijnlijk wel zal halen. Moet ik me hier ongerust over maken? Als we het hebben over bloedverlies, gaat het dan om een paar druppels? Wanneer is het alarm? Dit even omdat ik me ook goed wil voorbereiden... met het kindje was het trouwens erg goed! Alle orgaantjes zo’n beetje gezien, overduidelijk ook een piemeltje hihi :)

@Marjoleintje Bloedverlies kan optreden maar hoeft zeker niet! Het kan ook variëren qua hoeveelheid maar als je bloedverlies hebt, gewoon even de VK bellen. Werd mij ook als advies gegeven. Ik ben nu 23 weken en de placenta ligt compleet voor de uitgang. Zeg maar de “ergste” vorm en de echoscopiste zei ook met mijn 20 weken echo dat ik maar uit moet gaan van een keizersnede. Verder alleen het advies om niet zwaar te tillen. Je hoeft je nergens druk om te maken! Ik heb tot nu toe nergens last van gehad, geen bloedverlies niks. Je hebt alleen kans dat het een geplande keizersnede wordt. Maar dat is echt maar bij heel weinig vrouwen het geval ?

@Ellonor, dankjewel voor je antwoord. Ik lees allemaal zulke enge verhalen op het internet waarbij het aan het eind van de zwangerschap toch spannend is geworden... Ik wil jou op mijn beurt ook niet bang maken, maar het maakt mij wel wat bang... Ook lees ik dat je er weer meer kans op hebt bij een volgende zwangerschap. Een keizersnede in het ergste geval is dan maar zo, maar als het bloedverlies opeens de kop op trekt dan lijkt me dat zo ontzettend eng. Ik hoop dat het ons beide bespaart blijft... Ik kreeg van de echo-mevrouw (niet mijn verloskundige) er niet heel veel informatie over mee. Ze zei "Had het misschien beter niet kunnen melden", maar dat vind ik een rare reactie. Je wilt je toch ook goed kunnen voorbereiden?

14 weken is echt nog heel vroeg hoor! Probeer je niet teveel zorgen te maken. Stel je krijgt wat bloedverlies (ook die kans is heel klein) bel je de verloskundige. Verder bedoelde ze denk ik met ‘had het beter niet kunnen melden’ dat ze je bezorgder maakt dan nodig. Bij heel veel mensen ligt de placenta nog voor of te dichtbij de ‘uitgang’ bij die termijn. Alles rekt nog op en uit en schuift nog op. Geen zorgen maken en van je zwangerschap genieten! Mocht het bij de 20 weken echo nog zo zijn kijk je dan verder (en dan nog is de kans zeer groot dat het zich vóór 32 weken wel oplost).
Fijne zwangerschap!

Terug
Bovenaan