laatste voeding: laten liggen of wakker maken ??

Wij geven rond half 12/12 nog een fles, omdat mij verteld is dat ze dan beter een nachtritme opbouwen. Voorheen lieten we haar slapen als na fles van uur of 8 eindelijk om 9 of half 10 sliep. Ze werd dan rond 2/3u 's nachts wakker. iemand zei me dat ze wel die laatste voeding nog moet hebben omdat ze moet 'leren dat ze die ruk van 8 naar 2u moet verleggen van bv 12 naar 5/6u.

nou lees ik op inbakeren.nl weer dit:Op een geven moment slapen kinderen vaak één lange periode, bijvoorbeeld van 20.00 tot 2.00 uur. Wakker maken voor een late voeding haalt vaak niets uit. Een kind ligt dan net in zijn diepe slaap, drinkt weinig en wordt 4 uur later toch weer wakker.

precies dus wat er bij ons gebeurt...wat denken jullie, wat moet ik aanhouden??? Als ik namelijk haar laat liggen en pas rond 2u voedt komt de volgende voeding waarschijnlijk rond6u en zit ik niet meer rond 8u 's ochtends....

pff, ik vind het wel een gedoetje hoor, hoe het allemaal zit met voeden/hoeveelheden en tijden...;)

liefs.

Ps: denk dat ik voortaan lekker bij jullie mijn vragen neer zet want jullie zijn iets actiever ;). En t scheelt maar 2 weekjes....

Julia krijgt bv, en zij drinkt rond half 9 en komt dan ook tussen 2 en 3 weer.
Afgelopen weekend waren we 2 keer laat op of thuis en heeft ze rond 11 uur ook nog gedronken. Helaas deed haar interne wekker het gewoon.... Ze werd weer lekker tussen 3 en half 4 wakker.
Het werkt dus niet altijd om het te proberen te verschuiven.
Ik hoop dat ze zelf op den duur zal doorslapen van 9 uur tot 's morgens....

Liefs Marit

Ha, dit is precies waarover wij ook met vragen zitten. Hij drinkt rond 19.30 zijn laatste borstvoeding en slaapt dan tot een uur of 01.00. Vervolgens komt hij weer rond 04.30 en om 07.00 begint dan de dag.

Ook wij zouden graaaag willen dat hij van 22.30 tot 04.00 slaapt, maar ook wij vragen ons af of het zin heeft om 'm wakker te maken om 22.30; als ons ventje slaapt dan is hij meestal heel moeilik wakker te krijgen... Wij gaan morgen naar het cb, ben benieuwd wat ze er over adviseren.

Ik ben ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen hiermee.

X
Evje

Mijn dochter wordt tussen 4 en 5 uur wakker voor de voeding. Het maakt niks uit of ze de voeding van 23.00 uur nou wel of niet heeft gekregen.
Ik heb het wel geprobeerd hoor, om 23.00 uur wakker maken en maar proberen zoveel mogelijk voeding erin te krijgen zodat ze de nacht door zou slapen maar het werkt helaas niet.

Vorige week heeft ze 4 nachten achter elkaar door geslapen maar na die 4 nachten was dat helaas weer over, en waar dat aan ligt...??????

Hoi,

Hier hetzelfde 'probleem' en dezelfde twijfel: waar doe je nou goed aan? Ik heb in ieder geval niet het idee dat het zin heeft om hem wakker te maken voor een laatste voeding. Want inderdaad, hij komt daarna rustig na 3-4 uur weer. Wij gaan dus gewoon naar bed wanneer het voor ons bedtijd is (rond een uur of 22.00/22.30) en laten hem gewoon komen voor een voeding. Dat werkt voor ons het beste. Soms betekent het dat hij ineens om 24.00 uur nog een fles moet, soms pas om 2.00 uur en soms slaapt hij zomaar door tot een uur of 5.00. Daar is bij ons nog niet echt ritme in te ontdekken. Diederik is nu 5,5 week oud en bij mij zeiden ze op het cb dat een baby het ritme ergens in de eerste 3 maanden uit zichzelf 'inregelt' en dat je daar weinig in kunt sturen. Dus ik laat het maar zoals het is in de hoop dat er vanzelf een tijd komt dat je beseft: he, hij slaapt al een paar nachten door!

Wat ik wel doe is proberen de tijd tussen de voedingen 's nachts te rekken door eerst de speen er nog een keer in te doen, soms slaapt hij dan zomaar weer een uur of meer. En ik wil eigenlijk dat er minimaal 3,5-4 uur tussen 2 voedingen inzit, zowel overdag als 's nachts. Dus tenzij hij echt onhoudbaar jengelt, rek ik het soms een beetje. Maar meestal meldt hij zich uit zichzelf pas na 3,5-4 uur, dus dat gaat eigenlijk wel goed.

Ik maak me soms meer zorgen over de hoeveelheid die hij krijgt. Hij is ruim 5 kilo nu maar drinkt al wel 750-850 cc per etmaal (6 voedingen). Maar ook daarvan zei het cb: het is een grote baby, dus kijk gewoon wat hij nodig heeft. Als je maar niet meer dan 1 liter per dag geeft. Ik vraag me alleen af of ik het nog 3 maanden redt met max. 1 liter per dag. Maar goed, wie dan leeft...

Mijn zoons drinken meestal rond 21.30. ik lig dan om 22.30 in bed. Dan kwamen ze om 02 a 03 uur , een week later om 04 uur en gisteren 5.15 en vandaag om 6.00u Dit doen ze echt zelf. Ik moet hun om 6.00 drinken geven anders kan ik de andere kinderen niet op tijd op school krijgen, dus dit ritme is echt super.
Ik heb trouwens bij de voeding van 03 - 04 uur de jongens maar 5 min laten drinken, omdat ze om 6.00 weer moesten drinken (anders loopt het hier in de soep). Normaal drinken ze 15 min.
Ik zou ze dus ook niet wakker maken voor die late voeding, zou gewoon zelf in bed duiken om 21.00, dan heb je zelf ook al een flinke ruk te pakken.
Succes

Hoi mamamar,

Mag ik vragen hoe je het timed dat ze meestal rond 21.30 uur drinken? Bij mij wisselen de tijden nog zo per dag, de ene dag drinkt hij om 20.00 uur, de andere om 22.00 uur zeg maar... Misschien komt dat wel omdat je standaard om 6 uur 's morgens voedt dus dat het dagritme ongeveer elke dag gelijk is?

Ik vind het zelf wel lastig om te bepalen welke voeding je standaard rond dezelfde tijd geeft. Wij zouden het ook kunnen proberen rond een uur of 6.00, mijn man gaat nl. 6.30 uur uit bed en hij vindt het prima om vlak daarvoor een fles te geven...

Nou ben benieuwd naar je tips!

Terug
Bovenaan