Last van darmen en maag; 6 weken zwanger

Hallo allemaal,

Ik ben nu zo'n 6 weken zwanger. Het is mijn eerste zwangerschap, dus ik weet niet goed wat ik kan en mag verwachten. Daarnaast wil ik het nog met niemand delen, ik wil de eerste echo afwachten.

Sinds 5 dagen heb ik erge last van mijn maag en darmen. Ik lig er nu steeds 's nachts wakker van. Het is niet dat ik moet overgeven of buikloop heb. Het voelt als een geïrriteerde maag met soms een misselijke vlaag in de ochtend of avond. Mijn darmen rommelen veel en heb regelmatig krampen, maar moet af en toe gewoon en normaal naar het toilet. Geen diaree of iets dergelijks. Wel veel winderigheid.

Al met al zorgt dit ervoor dat ik mij erg vermoeid en lamlendig voel. Eten lukt niet veel, al heb ik wel gewoon normale trek. Na een paar happen voel ik mijn maag alweer opspelen. Ik voel me lusteloos en heb weinig zin in iets te ondernemen.

Herkent iemand dit? Is dit normaal tijdens een zwangerschap? Valt dit onder de kwalen? En duurt dit voornamelijk tot het eerste trimester? Ik hoor het graag. Ik weet dat ik in mijn handen mag knijpen dat ik zo snel ( binnen 2 maanden) zwanger ben geworden, maar ik weet wel dat ik er op deze manier, hopelijk maar even, geen klap aan vind...

liefs,

mmo

Hi MMO,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Tja, die darmen en maag horen er wel bij, hoor. Dat is een redelijk standaard kwaaltje. Bij mijn eerste echo kon de verloskundige amper iets zien, omdat mijn darmen zo onrustig waren en constant golfbewegingen maakten. Bij de meeste vrouwen gaat het over na 3 maanden. Bij mij werd het ook minder, maar niet helemaal weggegaan. Het komt door hormonen en je baarmoeder is ruimte aan het opeisen in je buik.

Probeer s ochtends voor het opstaan een beschuitje te eten (dus naast je bed zetten) en doe gember in je thee. Er zijn echt een hoop tips te vinden op internet tegen deze kwaaltjes. En als je het echt niet trekt, even langs de huisarts.

Succes!

Liefs Anna

Hi MMO,

Ten eerste gefeliciteerd met je eerste zwangerschap! Spannend allemaal hé! Ik ben momenteel 7+3 weken zwanger en heb dezelfde klachten! Met vlagen misselijk (voornamelijk als ik honger heb) en dan helpt eten bij mij! Maar het vervelende is dat ik absoluut geen eetlust heb, het eten dus echt naar binnen moet duwen en inderdaad na een paar happen zit ik vol.

Vermoeidheid heb ik ook erg last van, kan smiddags echt gewoon in slaap vallen en s avonds lig ik echt vroeg in bed. Ik slaap ook onrustiger voor mijn gevoel en moet er elke nacht zeker 1 keer uit om te plassen.

Ook heb ik als ik vrij ben nergens zin in en moet me er echt toe zetten om iets te doen.

Van mijn darmen heb in ook last, al heb ik daar altijd al last van, maar is wel iets toegenomen.

Maar dit hoort er allemaal echt bij :) het schijnt weer over te gaan over een paar weken. Probeer te genieten van je zwangerschap!

Hoort erbij, geen zorgen ik herken me in alles wat jij hebt/voelt.

ik ben in het begin van de zwangerschap 4 kilo afgevallen omdat ik gewoon echt geen eetlust had.

goed je zwangerschapvitamines innemen en kleine beetjes proberen te eten.

leg ochtends alvast droge crackers naast je bed en neem wat extra de tijd om op te staan.

na 12 tot 14 weken voel je je een stuk beter hihi.

Bedankt allemaal, voor jullie reacties.

Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap, Suzan4!

Het is inderdaad erg spannend allemaal! Vooral het niet vertellen en het afslaan van de wijntjes en sigaretten maken het lastig. Niet voor mijzelf hoor.. dat gaat mij makkelijk af. Ik merk alleen dat ik mij sociaal wat meer afzonder om maar geen argwaan te wekken bij vrienden. Haha. Even die 12 weken door!

Vanochtend was het weer feest. 5u wakker en krampen. Heb inderdaad een beschuitje genomen en dat hielp wel. Bedankt voor de tip om wat te eten! Ook fijn te lezen dat ik niet de enige ben.. en dat het er helaas bij hoort! Ik ga wat meer genieten nu.

Dank jullie wel!

Hey MMO,

Gefeliciteerd met je zwangerschap, en de rest ook :)

Ik ben nu bijna 6 weken moeder van mijn eerste kindje. In het begin van de zwangerschap had ik ook last van misselijkheid vooral als ik honger had. Wat ik altijd bij me had waren pakjes met droge toastjes, die hielpen bij mij erg goed op het moment dat ik honger had (en tegelijkertijd misselijk)

Succes allen.

Hallo allemaal!

gefeliciteerd met jullie zwangerschappen! Ik ben zelf net 5 weken en 1 dag.

wist al vrij snel dat het raak was. Vorige week wel misselijk geweest als ik patat rook of saté.

verder wel erg vermoeid, slaap is echt nodig in de middag. Ook zijn mijn borsten al een cup gegroeid.

is onze eerst dus erg spannend

@ MMO

klinkt me heel bekend in de oren..

ik was uiteraard super blij dat ik zwanger bleek maar jeeetje wat een hel  die eerste 9 weken bij mij waren ronduit VRESELIJK !

ik was zooooo moeeeeee kon niks wilde niks wilde niks eten wilde niet opstaan smorgens helemaal niks!

Ik neem aan dan je vitamine slikt en ik weet dat die davitamon mama compleet niet heel lekker zijn voor je darmen..

ik ben toen overgestapt op ook een zwangerschaps pil in een bruin potje met goud embleem en een goude dop uit de vitamine winkel! Super ik voelde me beter darmen gingen weer goed echt een aan rader !

nou is iedereen echt anders zwanger dus klam je niet vast aan die 9 weken van mij kan zomaar zijn dat je je snel weer beter gaat voelen..

inmiddels ben ik volop aan het genieten en ben ik 23 weken in verwachting van ons eerste kindje een meisje ..

veel geluk! En hoop dat je je snel beter gaat voelen !

Terug
Bovenaan