leuk en dankbaar speelgoed voor kindje van 1 jaar?

leuk, die reaktie van de blender...Mijn jongens zjin 5 en 6, en we hebben altijd het volgende gehanteerd: (Nou ja, toen ze er oud genoeg voor waren, maar dat is met 3 jaar al wel het geval volgens ons) eten wat de pot schaft. Het hoeft niet, maar er is geen substituut en geen toetje.
Tussendoor krijgen ze niks, als het dan etenstijd is hebben ze honger en het is nooit een strijdpunt omdat de keuze bij hen zelf ligt. We worden nergens kwaad om, ze mogen gewoon zelf kiezen: of met honger naar bed (is 2x gebeurd, dat overleven ze wel) of eten wat er is.
Nou zijn we niet helemaal barbaars, en ik weet bv dat mijn oudste niet van champignons houdt. Die mag hij er uit plukken (Ik ga niet voor hem zonder koken), geen probleem. Ze mogen zo'n beetje 1 ding kiezen wat ze niet 'lusten', maar over het algemeen eten ze lekker alles op. Regelmatig horen wij ook: dat lust ik niet, met een volledige driftbui eraan vast, dat laten we rustig uitrazen, en dan mogen ze nog steeds zelf kiezen of ze wel of niet willen eten. Meestal eten ze daarna gewoon lekker wat er op tafel staat!

Mijn zoontje van 2,5 heeft ook niet altijd zin om te eten, maar dwingen helpt bij hem ook echt niet.
Ik doe er zelf niet zo moeilijk over: geen zin, dan maar niet, morgen beter.
Wel genoeg laten drinken en gelukkig is hij gek op fruit, dat gaat iedere dag goed. Of tussendoor een blokje kaas of plakje leverworst of rozijntjes. Ik heb wel ontdekt dat hij niet van warm eten houdt, maar als het al koud is, eet hij het wel, dus misschien moet je dat eens proberen.

Hier het verhaal van een slechte eter.
Pasgeboren: laat die borstvoeding maar, daar moet ik me veel te moe voor maken, geef mij maar een fles, met een GROOT gat in die speen. 1 jaar: alles is vies!
2 jaar: alleen pudding graag. 3 jaar: meisje, neem een hapje, kauwen kauwen, slikken,Jaaaah goed zo!!!4 jaar: hou op met sabbelen op dat vlees, kauw erop en slik het af, NU!!!! En toen heb ik de moed opgegeven. Ze is nu negen, graatmager, kerngezond, eet nog steeds niet goed. Maar ze danst!!!!Klassiek ballet, en nu denk ik, tja, op de een of andere manier past dit postuur dus kennelijk bij haar, zo'n tenger ballerinaatje. En is dat dan eigenlijk niet zonde geweest van al mijn ergernis.
Volgens de kreet van mijn moeder (die ik al die jaren heb aangehoord) laten die kinderen zichzelf heus niet
"uitsterven".
Dus alles bij elkaar is mijn boodschap om er niet zo zwaar aan te tillen.

Hoi,
Ik heb ook een slechte eter van bijna 3 jaar. Ik heb met de tijd wel gemerkt dat je erg creatief moet zijn om zo'n hummeltje aan het eten te krijgen. Op de strenge manier gaat het even goed, en op de speelse manier ook, maar dan ... dan moet je maar weet iets nieuws bedenken. En nog steeds ben ik er dagelijks mee bezig. Nu is het de beloningsfase. Als je je bordje leeg eet krijg je dit of dat, meestal in de vorm van een koekje. Het kost allemaal wat tijd, maar hij eet WEL zijn bordje leeg.
Ik zou zeggen; wees creatief en maak je vooral niet druk, want als je dochtertje echt honger heeft zal ze ook wel willen eten.

Succes!

Hai,

Onze zoon van bijna drie eet vanaf ie een jaar was ook heel slecht. Alleen pannekoeken of patat met mayo gaat er makkelijk in. Vlees eten kan ie niet hij blijft net zolang kauwen totdat het helemaal is gemalen en spuugt het dan uit. Ik heb om toch zo zijn vitamines binnen te krijgen van die kindervitamines gekocht en laat hem veel sap drinken. Liga, boterhammen en fruit eet ie wel goed dus dat is al weer meegenomen. Maak je er maar niet te druk om. Boos worden of in discussie gaan heeft ook geen nut daar heb je alleen jezelf en je kindje mee en wordt het eten elke keer weer een strijd.

Hallo,

Al heel veel reacties dus dat moet toch al genoeg voor je zijn om te weten dat je je er niet al te druk om moet maken. Het komt overal voor. Mijn zoon van drie heeft bijna een jaar niet warm gegeten. HElaas hadden papa en mama wel een andere mening over hoe het een en ander opgelost moest worden. Ik besteedde er geen aandacht aan en probeerde met vruchtensap de ontbrekende vitaminen toe te voegen maar papa werd weleens boos omdat hij niets at. Ik kan je vertellen, het helpt niet. Op een gegeven moment begon hij 2 maanden geleden ineens weer te eten. Het hele bordje leeg!
En nog steeds gaat het heel goed en hij eet alles weer. Heb geduld en het komt goed!

onze zoon van 5 heeft nog nooit goed gegeten (afgezien van patat en pannekoeken)en na alles geprobeerd te hebben en heel veel strijd waren we het helemaal zat. We hebben toen met hem afgesproken dat hij mag kiezen, hij mag het zelf weten of hij wel of niet eet maar hij moet wel aan tafel zitten met ons we scheppen een klein beetje op enals hij het opeet krijgt hij een toetje. Hij is hierdoor iets beter gaan eten, maar het belangrijkste is dat we van de strijd aan tafel af zijn. Hij krijgt elke dag een multi-vitamine dus wat dat betrefd komt hij niets te kort (hij is nooit ziek)

Om te beginnen ben ik het met alle voorgaande reacties EENS. Je moet voor jezelf namelijk verzinnen wat het beste bij jullie past. Wat ik noeg niet was tegengekomen in de reacties was het verhaal van mijn zus.

Haar dochter (nu 3) had eigenlijk ook nooit goed gegeten, en was eigenlijk ook wat te dun. Omdat ze vrij vaak verkouden was is ze doorgestuurd naar een KNO-arts, die haar amandelen heeft geknipt en ze eet nu als een zonnetje.

In ieder geval veel succes (en mijn zoon heeft me ook al laten genieten van zijn 'tafelmanieren')

Terug
Bovenaan