Lichaam na zwangerschap

Ik denk dat maar weinig vrouwen hun oude figuur echt weer terug krijgen, zelfs als je al je kilos weer af valt. 
En 3 maanden? Pfff toen begon ik net een beetje te bekomen van de grootste schok van bevallen en moeder worden. Zo kort op een bevalling hoef je helemaal niet met je figuur bezig te zijn hoor. Lekker focussen op genoeg slaap, de hechting met de baby en hooguit rustig aan wat fitter worden met wandelen ofzo. Als je er behoefte aan hebt. En die opmerkingen zou ik direct afkappen. Wat denken ze wel. Als iemand niet bevallen is, maar gewoon wat voller, dan zeg je daar toch ook niks over? Waarom is het zo normaal om dat over zwangeren wel te doen?
Zelf (mijn lijf, mijn ervaring) kwam ik 17 kilo aan, veel vocht ook. Mijn buik was huuuuge, en mn voeten ook. Een week na de bevalling was ik er 12 kwijt. En na een maand 15. Die 2 kilo is blijven plakken, ondanks borstvoeding. Dat snelle afvallen door borstvoeding gold dus niet voor mij. Mijn buik was voor de zwangerschap al zo'n 3 maanden buikje. Dat is nu een 4 maanden buikje en als ik zo de slappe huid voel, dan denk ik dat het zo blijft. Ik heb ook een beetje striae. Gewoon toch wel een beetje het leeg zakje gevoel. Ben nu 6 maanden na bevallen. Ik had een totaalruptuur, en nu verklevingen waar ik nog geopereerd aan moet worden als ik ooit weer seks wil. Ik sta op de wachtlijst. Bekkenpijn heb ik na inspannende dingen nog steeds wel eens. Had ik voor de bevalling minimaal. Mn bekkenbodem voel ik na mijn eisprong ook nog steeds goed. 3 maanden...? Nee toen begon mn herstel pas goed haha!

Ik was aardig wat aangekomen maar dat was er na 3 weken (toen ik op de weegschaal stond in het ziekenhuis) weer af. Mijn buik komt echter niet meer goed. Ik weet niet of het door de keizersnede erger is maar ik heb echt een hangbuik. Ik zie mijn eigen litteken dus nooit! Zoals iemand die veel is afgevallen en vel overheeft. Ik baal daar wel erg van. Mogelijk na een tweede een bezoekje aan de plastisch chirurg. Ik ben echter zo blij met mijn kindje dat ik ook vaak denk: als dit is wat ik ervoor over moet hebben dan is dat prima. 

Ik ben vanaf de bevalling tot 6 maanden daarna op hetzelfde gewicht gebleven (ondanks borstvoeding)", er kwam niks bij en ging niks af. Na de 6 maanden begin ik nu rustig aan af te vallen maar mijn verwachting is niet dat ik ooit weer volledig mijn oude lichaam terug krijg, maar zolang ik er zelf tevreden mee ben vind ik het prima :)
Mensen die dat soort opmerkingen maken moeten echt verboden worden.. Alsof er al niet genoeg maatschappelijke druk is om na je bevalling binnen no time weer je "oude" zelf te zijn.. 

Nou ja! Hier kan ik echt wel boos om worden.
Mijn ervaring: ik was voor mijn bevalling best slank. Toen ook zo'n 20 kg aangekomen (ik ben bij 19 gestopt met op de weegschaal gaan staan, vond het wel mooi geweest). De eerste 11 of gingen er vlot af. De rest heel langzaam. 
Sporten opbouwen ging ook langzaam. Eerst omdat ik lang last had van mijn bekkenbodem (echt niets forceren en rustig opbouwen is de tip). Daarna kwam corona . 
De kilo's gingen er eigenlijk pas af toen ik ging werken,  beetje , bij beetje. Nu is ze 12  maanden en ben ik even zwaar als voorheen en kreeg vandaag zelfs een compliment over mijn figuur :)
Ik dacht echt niet dat het ooit"goed" kwam. En ja, ik heb meer vel bij mijn buik en was minder mooie borsten. Maar ben eigenlijk heel tevreden over hoe ik eruit zie. 

Nou mensen moeten écht kappen met dit soort dingen zeggen! Je niks van aantrekken hoor.
Hier had ik na 3 maanden zeeeeker nog niet m'n lichaam terug. Wel besloot ik rond die periode dat het iig tijd was beetje op te letten qua eten (ik at al niet heel ongezond maar wilde wel iets afvallen, dus ben calorieën gaan tellen) en weer lekker actiever te gaan sporten (vind ik ook leuk, dat helpt wel). Vijf maanden na de bevalling ongeveer was ik qua kleding dat ik in ieder geval weer m'n eigen kleding prima aan kon (dat ik mezelf er niet in hoefde te persen, haha). Maar m'n eigen lichaam.. nee, zo voelde het nog helemaal niet. Vooral naakt! Was allemaal iets zachter, en gewoon anders dan ervoor!
Had eigenlijk me er al bij 'neergelegd' (en verrassend genoeg ging dat ook steeds makkelijker), prachtig mannetje loopt hier rond en ja, wat maakt het dan uit dat je buik ieetsje zachter is? Maar toen, rond de 11 maanden na de bevalling, realiseerde ik me dat ik me INEENS weer mezelf voelde - en ook qua lichaam is het sindsdien vrijwel zoals voor de zwangerschap (op een keizersnede litteken na).
Wat ik wil zeggen.. heb geduld! Sporten is als je dat leuk vindt altijd gezond voor je - en ik vond het in dat verse ouderschap ook even een fijne 'getaway' paar keer per week. Maar als sporten niet je ding is: gezond eten kan iedereen. En beste tip of all: wees niet te streng voor jezelf! Het duurde hier dus een jaar voordat ik me weer écht mezelf voelde en hoor dit bij veel vrouwen om me heen ook. 

Toen ik weer begon met werken waren de kilo's er bijna af. De wat slappere buik heb nog steeds.. heb ook niet veel energie meer in gestoken toen ik weer moest gaan werken.

Terug
Bovenaan