Lichaam na zwangerschap

Door wie wordt jij 3 maanden na je bevalling bekritiseerd om je gewicht?? Geef ze er maar stevig van langs! Hallo, zo’n zwangerschap en bevalling gaat je niet in de koude kleren zitten. 

Als jij er zelf klaar voor bent kun je weer lekker wat gaan sporten, het geeft je een momentje voor jezelf (dat kan je plotseling als moeder ook heel veel goed doen ?) en je kunt je conditie weer wat opbouwen en voor je lichaam zorgen. En voorlopig zou ik er als ik jou was qua gewicht en aesthetische overwegingen even niet teveel eisen aan stellen. Jouw lichaam heeft een kindje gemaakt en is daarvoor nog altijd hard aan het werk. 

Ik heb het geluk gehad dat ik helemaal niet ben aangekomen tijdens de zwangerschap maar na de zwangerschap maar liefst 13 kilo lichter was dan voor de zwangerschap. 
Een zwangerschap doet zoveel met je lijf, ik zou me vooral niks aantrekken van wat mensen daarvan zeggen. Het belangrijkste is dat jij je goed voelt en dat je trots bent op wat je lijf heeft gepresteerd!! 

Als je je goed voelt dan komt dat vanzelf wel goed, en als die kilo's eraan blijven dan is dat ook goed! Trots zijn op jezelf en vooral genieten! 

Hay, ik herken heel duidelijk je verhaal.
Ik ben nu 8 maanden (ongeveer) verder is ben niet afgevallen maar blijf wel gelijk.
Ik ben met mijn zwangerschap (schrik niet) 40 kilo aangekomen. Toen ons kindje geboren werd woog hij ruim 4 kilo. Met borstvoeding en normaal eten ging het snel + het mega vele vruchtwater wat eruit kwam woog ik snel weer 80. Ik was echt super trots. Tot ik stopte met borstvoeding geven kwam ik aan omdat ik nog steeds at zoals ik deed met de borstvoeding + de hormonen zijn ook geen pretje.
Ik kon pas met 4 maanden beginnen met sporten ipv totaal reptuur en een diastase van 4,4 cm.
Ik ben nu nog steeds 15 kilo zwaarder maar begin steeds meer aan mijn lichaam te wennen. Ik wacht eerst af tot een jaar en zie dan weer verder.
You can do it ??

Waar bemoeien mensen zich mee zeg, echt vervelend. Daar zit je niet op te wachten na je bevalling. Met alle hormonen nog in je lichaam ben je vaak al onzeker genoeg. Goed slapen en je goed voelen zijn belangrijker. Of je je oude figuur terug krijgt ligt helemaal aan je bouw. Het aantal kilo's wat je bent aangekomen staat daar los van. Zelf was ik zo'n 12 kilo aangekomen en wil ik die laatste twee eraf krijgen zal ik moeten gaan sporten. Maar als de keuze sporten of slapen is, dan kies ik voor slapen ? Voor m'n zwangerschap mooie platte buik, maar heb nu een klein buikje over gehouden. Niet slap, maar gewoon een uitsteking en taille wat minder. Maar daarentegen geen striae ? Deze rare corona tijd helpt ook niemand met gezond doen denk. Althans bij mij niet. Door alle stress toch sneller wat lekkers of een wijntje, dus tja...Laat je niet gek maken door wat anderen vinden hoor. Denk dat veel vrouwen pas na een jaar hun figuur terug hebben en weer tijd en energie hebben om wat actiever te zijn. Geniet van je kleintje.

Wat vreselijk dat mensen je bekritiseren om je gewicht. Dit vind ik normaal gesproken al erg, maar vlak na je bevalling helemaal!
Ik ben ook drie maanden geleden bevallen en ben amper nog wat kwijt qua kilo's. Dit maakt mij enorm onzeker, maar mijn lijf werkt hard om borstvoeding te geven. Volgens mij is het ook goed om je lijf de tijd te gunnen. Ik wandel iedere dag en dat is een goede start. De rest komt vanzelf. Eerst maar goed herstellen. 

Wat vervelend! Tip; wees trots op jezelf en je lichaam, trek je er niks van aan! Je hebt 9 maand (als goed is, of korter of langer) je kindje mogen gedragen en moet je kijken wat je er voor terug krijg. Dan maakt dat buikje en/of extra kg helemaal niet meer uit. Je dochter is nog maar 3 maandjes oud, geeft je lichaam de tijd. Bij de één gaat het nou wat sneller dan bij de ander. 

Ik kwam 12kg aan tijdens mijn zwangerschap, ik was veel bloed verloren (meer dan 1,5 liter) tijdens de bevalling en was na 1,5 week was ik 8,3kg kwijt. Na 4 maand zat ik weer op het oude gewicht (als het langer had geduurd, had het me helemaal niks uit gemaakt!) Het enige wat ik er aan over heb gehouden zijn (veel) tijgerstrepen (striae), eerst was ik er niet blij mee, schaamte zelfs, maar nu ben ik trots op mn tijgerstrepen! 

mn zoontje is nu 9,5 maand en wat ze zeggen; 9 maand zwanger 9 maand ontzwangeren klopt wel en misschien nog wel langer. 
Wees trots op jezelf en je lichaam en lekker genieten van je kleine dame! Want de tijd gaat super snel!

Terug
Bovenaan