M'n wereldje ingestort...Slechte uitslag nekplooimeting...

Waarom....Waarom nou wij?
Afgelopen dinsdagavond een 12 weken echo gehad en een nekplooimeting laten doen.
Woensdagochtend moest ik daarvoor nog bloed laten prikken, daar het een combinatietest is.Aan de hand van de nekplooimeting en mijn bloed komt er een kansberekening op het Down Syndroom uit.
Enfin, kreeg die avond van de echoscopiste al te horen dat het een keurige uitslag was, de nekplooimeting, namelijk 1.7 mm.Mag max 3,5 mm zijn.
De uitslag zou ik bij m'n eerst volgende afspraak bij de verloskundige krijgen, over 3 weken.
Werd ik afgelopen vrijdagochtend om 9 uur gebeld, was net weer thuis van kids naar school brengen en m'n verloskundige hing aan de telefoon.....
Mijn bloed gaf zo'n lage uitslag  aan  dat het gemiddelde naar beneden kelderde.
Ik kreeg de kandsberekening van 1 op 200 dat ons kindje Down heeft...
En da's precies de grens waar verloskundigen je voorleggen vervolgonderzoek te laten doen.
Ben meteen ingestort.Heb uren en uren gejankt.
Gelukkig was manlief thuis, was nog ziek, maar kwam meteen uit bed en heeft de telefoon overgenomen, kon niet meer praten.
Daar zit ik dan, met m'n 29 jaar.Ben verdorie op m'n 22e al moeder geworden, en nu komt de laatste op m'n 29e....ben toch geen 40 ofzo???
1,5 Jaar geleden lieten wij de combinatietest van m'n lieve Lenthe doen en was de uitslag 1 op 5000....en nu 1 op 200...
Over een kleine 3 weken  ben  ik 16 weken en laten we een vruchtwaterpunctie doen, heeft (geweldig, kan er ook nog wel bij) ook weer een kans op een miskraam als gevolg, en vervolgens nog eens 3 weken te moeten wachten de uitslag...
En dan....we weten dat we een kindje met Down niet gaan houden, maar het idee om met 19 weken dus te moeten bevallen van een kindje van 20 cm.....
Tuurlijk is dit het ramp-scenario, en positief gezien zijn er nog 199 kansen dat ons kindje geen Down heeft....maar de lol heb ik niet meer, mijn plan was om onwijs te genieten van deze zwangerschap, het is de laatste.
En wie zegt dat als ons kindje geen Down heeft,  het  geen andere  aandoeningen heeft...
We hadden het nog niet aan onze oudsten vertelt  (4,5 en 7 jaar) wilden dat binnenkort gaan doen, maar wachten nu liever even.Maar ja, om nou te wachten tot mijn 19e week  (krijgen we de uitslag)  mijn buik te verbergen....
Gelukkig heb ik overdag mijn kleine Lenthe die mijn tranen (letterlijk) van mijn  wangen veegt en me afleid met haar lieve lach en brabbel-woordjes, maar o wat kan deze wereld zo onwijs oneerlijk zijn...
In september een miskraam, in, in  november een miskraam en nu dit...volgens mij MOGEN wij gewoon geen (gezond) kindje meer krijgen...
Zie nu alleen maar gehandicapten op straat en tv spotjes voor gehandicapten-kindertjes-fondsen en foundations....
En als klap op de vuurpijl voelde ik gister het 1e schopje....
Ben echt ontroostbaar, was juist zo blij dat ik de eerste 12 weken door was gekomen, misschien te naief geweest, zag het totaal niet aankomen...
Groet Roos.

Hoi Roos,

Wat een verschrikkelijk rot nieuws. Ik snap dat je een klap in je gezicht hebt gekregen. Maar het is een kansberekening, vergeet dat niet. Van 200 kinderen die geboren worden heeft er 1 downsyndroom. Dat zijn er 199 die dat niet hebben. En de nekplooimeting was goed. Ik hoop dat je de komende tijd kan doorkomen, kan je niet eerder onderzoek laten doen, want deze spanning is heel moeilijk om mee te leven.
Als je behoefte hebt om hier je verhaal te doen dan is er altijd een luisterend oor!

Reisa

Meid ik leef met je mee. Misschien valt het wel mee en ja net als reisa zeg 1 op de 200 dus 1 van de 199. Ik ga hard voor je duimen. En inderdaad zoals reisa zeg kunnen ze niet eerder de andere testen doen .

heel veel sterkte meid
groetjes lisette

Lieve Roos,

Wat een vreselijk nieuws.... Ik weet dat je deze woorden al gehoord hebt, maar het is echt een kansberekening!!   Ik heb bij de verloskundige al zo vaak gehoord, dat er een kans was en dat er gewoon gezonden kindjes werden geboren! Ik zou echt proberen om toch van het kleine wondertje te genieten, hoe moelijk het ook is, want als staks blijkt, dat het kindje gezond is, heb je deze weken niet echt genoten.
Wij hebben deze test bij de eerste en nu bij deze zwangerschap niet gedaan, omdat wij het kindje toch zouden houden, en ik had de angst van de uitslag ook niet aangekunt. Ook al zou het 1 op de 3000 zijn. Dus meid, geloof me, ik begrijp jouw angst....
Ik zal echt aan je denken en je verhaal volgen!!! Ik wens je heel veel sterkte in deze zwaren weken en als je je verhaal kwijt wil, zal ik altijd de tijd voor je nemen hoor, net als alle andere meiden hier!!!

Groetjes

lieve roos

wat een klote bericht om het zo maar even te zeggen.
maar net wat de rest zegt het is maar een kans berekening.
als je bij de loterij de kans 1 op 200 was zeg je ook nou ik zou het wel niet winnen.
dus waarom zouden jullie nu wel een kindje met het DS krijgen.
een kennis van mij die had een uitslag van 1 op 8 maar uit eindelijk na een vruchtwater test te hebben gesaan is er een kern gezonde jongen geboren.
dus hou je sterk ik weet zeker dat het allemaal goed komt. ik duim voor jullie

dikke kus shirley

hey roos

wat een klote bericht zeg!
dat gun je niemand.
natuurlijk hoop je op een gezond kindje, en zoals al mn voorgangers al zeiden, de kans is veeeel groter dat je een gezond kindje krijgt.
en als je kindje ds heeft, waarom zou je het dan niet meer willen?
het is je vlees en bloed.
ik heb bij nathalia de test niet laten doen.
wat we ook zouden krijgen, we zouden klaar staan voor ons kindje.

ik wens je heel veel sterkte, de komende tijd.
maar denk er heel goed over na, voordat je een beslissing neemt.
het blijft je nl echt de rest van je leven achtervolgen.

liefs, do

Hoi Roos,

Ik sluit me helemaal bij de anderen aan, het is een kansberekening. De kans dat je een gezond kindje krijgt is vele malen groter..

Heb bij mijn zwangerschap van Lisa de combinatietest niet gedaan.. Wisten toen al dat we het kindje so wie so gingen houden en weet van mezelf dat ik die stress met de uitslag niet echt aan zou kunnen.

Heel veel sterkte en probeer hoe moeilijk het is toch een beetje te genieten van je zwangerschap!

groetjes

Jess

Hoi Roos,

Ik lees al een tijdje alleen mee, maar wilde je toch even een hart onder de riem steken!
De nekplooimeting is zo mooi! En de bloedtest is alleen een kansberekening, probeer niet in te storten, je heb een klein wondertje in je buik dat je nu zelfs gerustellend schopt!
En daarbij heb je al 3 geweldige kinderen, de kans is zo klein dat er echt iets is met dit kindje.
Ik zelf heb er daarom juist voor gekozen geen enkele test te doen, de onzekerheid die je er voor terug krijgt, niemand wil dat er iets is met hun kindje, maar zekerheid heb je pas als het geboren word!
Bij mijn jongste zoontje dachten ze even dat er iets niet klopte met de kleine hersenen, na 2 weken in spanning te hebben gezeten bleek er toch niks aan de hand te zijn!
Ik weet dat het bijna niet te doen is maar probeer rustig de vruchtwaterpunctie af te wachten, blijf jezelf voorhouden dat je 3 gezonde kinderen op de wereld hebt gezet en dat de nekplooimeting juist heel mooi was!
Ik zal aan je denken!

Liefs MJ

Terug
Bovenaan