Mama's die bv geven

Mijn kleine is nu bijna   4 maanden en drinkt nu 4x op een dag.
Inmiddels heb ik besloten dat ik een halfjaar BV genoeg vind. Hoe kun je na een half jaar het beste overgaan op opvolgmelk. Ineens stoppen of hoelang doe je over afbouwen?

Hoi anoniemama,

Afbouwen kun je het beste per voeding doen, dus 1 borstvoeding vervangen door fles. Wanneer je borsten die voeding niet meer aanmaken, laat je er weer 1 vallen. Probeer de tijden tussen de voedingen die je nog wel zelf geeft zo gelijk mogelijk te verdelen. De ochtendvoeding kun je beste als laatste afbouwen, omdat je dan natuurlijk al zo'n lange nacht hebt gehad en dan zitten ze vaak al vol.
Wel goed opletten dat je geen harde plekken krijgt, als je die wel hebt kun je ze evt tijdens  het douchen beetje wegmasseren.

Groetjes en succes ermee,
Yvette

PS Deze informatie heb ik overigens niet uit eigen ervaring, maar van de info-cursus die ik heb gevolgd en van mijn buurvrouw die na 3 mnd over is gegaan op flesvoeding.

Vanaf 6 maanden is afbouwen veel gemakkelijker omdat je in principe niet elke borstvoeding hoeft te vervangen door een fles.
Een deel van de borst wordt namelijk vervangen door het vaste voedsel, een deel kun je vervangen door een bakjyoghurt (als er geen verhoogde allergiekans is).

Handig afbouwen beginnen met 6 maanden zou je zo kunnen doen:

eens per dag hapjes aanbieden: 1 borst, dan hapjes, dan toetjesborst
Eet ie lekker dan wordt het: hapjes, toetjesborst
Vervolgens stop je met de toetjesborst.

Andere borstvoedingen bouw je op eenzelfde manier af, bijvoorbeeld ontbijt en lunch:
borst - pap (vanaf 7 maanden boterham) - borst, tot je alleen de boterham overhoudt.

Probeer als je afbouwt zo lang mogelijk 1 voeding zelf te blijven geven, de afbouwmelk die je borsten maken zit net zo vol met antistoffen als colostrum, en is daarom erg waardevol voor je kind.

Hallo mede-bv-mama's!

Elk kind is anders en met borstvoeding kun je niet te veel geven. Kindjes kunnen heel goed regelen wat ze zelf nodig hebben. Tot 6 maanden is uitsluitend bv voldoende. Daarna kun je naast de bv andere dingen gaan geven. Wil je bv blijven geven dan is het verstandig om altijd eerst bv te geven en dan daarna de bijvoeding. Zo voorkom je dat je bv te hard terugloopt. Tot ca. 1 jaar blijft bv het belangrijkste, de rest blijft nog BIJvoeding.
Kijk eens op www.borstvoeding.com Daar is ontzettend veel info te vinden. En ook www.borstvoedingsforum.nl is een aanrader!

Mijn dochter is nu bijna 23 maanden en drinkt nog steeds bij me. Ik laat het volledig aan haar over of ze wil of niet. Voor de voeding heeft ze het uiteraard echt niet meer nodig nu, ze eet en drinkt gewoon met ons mee. Ze is geen borstverslaafd kind dat om de haverklap aan de borst hangt, ze drinkt nog 1-2x per week. Vraagt heel af en toe, meestal in het weekend als ze 's morgens nog even bij ons in bed ligt. Ze heeft zelf heel geleidelijk aan afgebouwd.
Nachtvoedingen heeft ze gehad tot 14 maanden (ook door haar zelf afgebouwd).

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006) en 14 weken zwanger (ETA 8-4-2009)

Terug
Bovenaan