Man met burn out. Ik trek het niet meer!!!

Hoi Meiden,
Ik heb echt wat raad en steun nodig. Ik ben nu 25 weken zwanger. Mijn man heeft al een paar maanden een ernstige burn out. Hij kan nergens van genieten en heeft nergens meer zin in. Als ik vraag om ergens een keer heen te gaan ziet hij dat als enorme balast en voelt zich schuldig omdat hij zich zo voelt. En je weet wat er gebeurt als koppige mannen zich schuldig voelen. Hij probeert zijn schuldgevoel  te overschaduwen  door boos te doen en geagiteerd te reageren op alles. De eerste paar weken heb ik heel erg mijn best gedaan om er voor hem te zijn  maar ik merk nu dat mijn gedult aan het opraken is en dat mijn zwangerschap aan me voorbijgaat zonder dat ik ervan kan genieten. Met hem praten werkt ook niet want hij biedt alleen maar zijn exuses aan en zegt dat hij er niets aan kan doen. Hoe kan ik nou genieten als ik weet dat hij het op dit moment niet kan. Ik voel dat het lichamelijk ook zijn tol begint te eisen. Ik heb meer last van bandenpijn en hartkloppingen. Ik heb enorm veel stres doordat hij een burn out heeft. Tegelijkertijd voel ik me schuldig omdat ik heel veel van mijn man (mijn grote liefde) hou en er voor hem wil zijn. Maar ik trek het gewoon niet meer. Ik trek het niet meer om alleen maar negatieve verhalen te horen en alleen maar ellende te horen terwijl we zoveel hebben om dankbaar voor te zijn. Als hij niet aan het werk is is hij aan het slapen. Soms een hele dag en dan word hij nog sjagarijnig wakker ook!! Ik heb geen ervaring met een burn out dus ik weet echt niet hoe je je dan voelt. Maar als ik naar hem kijk is het echt geen pretje.
Met het mooie weer zit ik op de bank omdat ik niet weg wil als hij op bed ligt. Ik voel me bezwaard leuke dingen te ondernemen zonder hem en wel te genieten van mijn zwangerschap. Tegelijkertijd heb ik ook nog te maken met mijn lichaam die helemaal aan het veranderen is en met mijn eigen zwangerschapsperikelen en stemmingswisselingen. We hebben zoveel ruzie de laatset tijd. Ik ga hier echt aan onderdoor. Herkent iemand dit? Wie heeft er tips. Please.
Liefs van een bezorgde zwangere muts.
 
Hallo,

Als je man echt een burn out heeft is het misschien verstandig om zich ziek te melden op het werk en even rust neemt om bij te komen. De dokter kan vast wel een verklaring afgeven. Misschien ook nog wat medicijnen die hem erdoor heen helpen.

Maar als dit nog lang zo doorgaat dan kan ik je alleen maar adviseren om voor jezelf te kiezen. Ga alles doe wat jij wil en jij moet genieten ervan. En wat hij doet, niet jouw probleem. Het klinkt hard maar als het niet anders kan.

Probeer eerst via de huisarts te kijken wat er mogelijk is. Ziek melden op werk, medicijnen of misschien wel therapie.

Heel veel succes ermee
 
Hoi hoi,

Als je man echt een burn out heeft, kan hij ook niet werken. Dan moet hij zich ziekmelden en via de ARBO arts een doorverwijzing krijgen voor een psycholoog.
Alleen dan kan hij er weer uitkrabbelen. Psychische klachten zijn altijd lastig, zeker voor buitenstaanders. Je weet immers niet wat er in iemand omgaat. Zodra hij bij de psycholoog onder behandeling is, kun je een keer met hem meegaan om te kijken hoe jullie hier samen mee om moeten gaan.
Ik wil je niet ontmoedigen maar zulke dingen kunnen heel lang gaan duren. Je man moet immers weer de zin en het plezier in het leven zien terug te vinden. Dat is heel moeilijk voor hem.
Je moet zelf zoeken naar een gulle middenweg voor jou. Natuurlijk wil je er zijn voor je man maar daarmee hoef je niet alle leuke dingen te laten liggen. Jij mag nog wel plezier hebben! Probeer bijvoorbeeld 1 dag van het weekend iets voor jezelf te doen en de andere dag ben je er dan voor je man.
Laat jezelf niet meeslepen in zijn sores. Punt 1 lost het het probleem niet op, punt 2 ga je er zelf dan ook aan onderdoor en punt 3 ben je zwanger en daar moet je ook aandacht aan besteden.
Push je man om zelf stappen te ondernemen om iets aan zijn ziekte te doen. Het is wel heel makkelijk van hem om de hele dag in bed te liggen maar hij lost er niets mee op. Daarnaast heeft hij een verantwoordelijkheid naar zichzelf, jou en jullie kleintje toe en dat moet hij niet vergeten!
Heel veel succes en je mag hier altijd je hart luchten!

Liefs,
Maike
 
Hoi,

ik sluit me bij de andere dames aan, als hij echt een burn-out heeft, moet hij zich ziekmelden en langs de huisarts  of arbo-arts gaan voor een verwijzing naar een psycholoog!
Jij moet je niet veel van hem aantrekken en juist genieten van je zwangerschap! Dit is een periode in je leven die je maar een paar keer mee zult maken, dus geniet met volle teugen! Ook zal je kindje merken dat jij nu niet goed in je vel zit en dat komt de ontwikkeling van je kindje nu en in de toekomst niet ten goede!
Voel je niet schuldig om wat jij wel kan en wilt doen, doe het gewoon!
En alsjeblieft, stuur je man naar de huisarts, jij mag hier niet aan onderdoor gaan!

Sterkte en houd ons op de hoogte!

Sas
 
Ik ben het helemaal eens met Maikje. Een burn out, hoe sterk je zelf ook denkt te zijn, los je niet in je eentje op. Een psycholoog of een therapeut kan ervoor zorgen dat je man ermee leert om te gaan, en om het een plekje te geven.

Door hulp in te schakelen, leert je man ook om in het vervolg een burn out te voorkomen doordat hij de symptonen leert kennen en beter weet wat hij wel en niet prettig vindt.

Ik kan me zo goed voorstellen dat je hem zo graag wilt helpen, maar in dit geval moeten er hulptroepen worden ingeschakeld; dit is gewoon te zwaar om in je eentje te doen!

Mannen ( en vrouwen :)   ) kunnen waanzinnig koppig zijn, maar ik denk dat je man zich wel realiseert dat de weg waar hij zich nu op bevindt ook niet een oplossing is, hij loopt met zijn ziel onder zijn arm heb ik het idee als ik je verhaal zo lees.


Actieplan:
- Ga samen op zoek naar een psycholoog/therpeut waarmee je man een "klik"heeft. Niets is zo erg als je bij iemand je hart wil luchten terwijl je elkaar niet ligt. Geef ook aan bij je man dat deze situatie waar jullie je beide nu in bevinden niet de goede kant op gaat, er moet iets veranderen.

- Bescherm jezelf meer door er wel voor hem te zijn tot een zekere hoogte. Het klinkt heel hard maar als jezelf ook in de filesteinen loopt is het helemaal verschrikkelijk. Hij is een volwasse vent die zich op dit moment elendig voelt, maar zichzelf wel kan redden. Laad jezelf op door  er even uit te gaan.    Zorgen voor je man houdt in dit geval in dat je externe hulp inschakeld. Sommige dingen kan je niet alleen, niemand niet.  

groetjes Hansje
 
Hoi Meiden,
Hij is een maand in de ziektewet geweest. Het heeft hem echter niets geholpen omdat hij tegen de muren omhoog liep   van het niets doen. Ik heb keer op keer tegen hem gezegd dat hij zichzelf moet dwingen om rust te nemen omdat het ook effect heeft op mij en ons kindje. Het lijkt alleen niet tot hem door te dringen. Hij krijgt langs alle kanten adviesen en er word hem langs alle kanten hulp aangeboden maar en ik vind het heel erg om dit te zeggen het lijkt wel hoe meer adviesen hij krijgt hoe meer hij ze in de wind slaat en nog meer in zijn neerwaartse spiraal zakt. Ik heb hem aangeboden op vakantie te gaan en zelfs aangeboden dat hij er alleen tussenuit gaat. Wat hij heeft gedaan is ervoor kiezen halve dagen te werken omdat hij dacht dat het hem goed zou doen iets te doen te hebben. Hij houdt heel veel van mij en van zijn werk maar niets geeft hem voldoening. Ik ben zelfs een tijdje bij mijn moeder gaan wonen om hem wat meer ruimte te geven. Het leek even te helpen maar binnen de kortste keren kwamen alle negatieve eigenschappen weer terug. Het is net of ik met een vreemde samen ben. Het kind was niet gepland. Misschien is dat wel hetgeen wat hij niet mee om kan gaan en nog niet aan toe is. Maar ik wel heel erg. Ik kan me nu al geen leven voorstellen zonder mijn kleine. Ik voel allerlei tegenstrijdige gevoelens. Misschien is het goed om met een proffessional te gaan praten. Ik ben bang dat ik hem nooit mee krijg omdat hij niet goed is in het uiten van zijn zwakte. Ik weet het echt niet meer.
Ik denk dat ik in ieder geval zels ergens steun ga vragen want van mijn en zijn familie word ik ook niet vrolijk. Wat denken jullie?
Liefs.
 
echt neem asjeblieft contact op met een psycholoog of therapeut. Het lost niks op dat je man een maand lang heeft thuis gezeten als de oorzaak niet wordt aangepakt!!!

Rust is inderdaad goed, maar daarnaast moet hij echt begeleiding krijgen van een proffesional. Op dit moment loop ik stage op een vreselijke plek waardoor het helemaal niet meer goed met me ging. Ik werd stil, had last van huilbuien en zat echt kut in mijn   vel. Zelfs ik heb hulp gezocht bij een psycholoog die me heeft geholpen om me wat weerbaarder te maken, en om me te helpen om mijn gevoelens een plekje te geven. Ik dacht eerst  dat het allemaal wel meeviel, en dat als ik mijn schouders eronder zou zetten ik het wel in mijn eentje zou gaan redden. Niet dus, sommige dingen zijn te groot en te ingewikkeld om zonder hulp ( van een psycholoog) op te lossen. Dit kan iedereen overkomen.

Ik wil niet beterweterig overkomen, maar een burn out is net als een depressie; met goede hulp krijg je het meer onder controle, laat je het op zijn beloop dan kan het zo zijn dat het veel langer duurt voordat het weer wat beter met je gaat. Ook kan je afhankelijk blijven van medicatie. Ga desnoods eerst langs bij de huisarts zodat hij je kan doorverwijzen. Maar dit gaat zo niet de goede kant op.

Asjeblieft zoek hulp, dit gaat niet vanzelf over.

Groetjes Hansje
 
... klinkt een beetje dwangmatig maar het is echt goed bedoelt.

Ga in gesprek met je man waarin je ook aangeeft dat je heel erg veel van hem houdt, en dat je eraan kapot gaat om hem zo te zien worstelen. Vraag desnoods of hij voor jou naar iemand toe wilt gaan. Op deze manier raakt hij je kwijt doordat hij zich steeds meer van je af gaat zetten, geef ook aan dat je dat niet wil en dat je samen wil kijken wat een oplossing kan zijn voor deze situatie. Je bent geen looser als je hulp inschakeld, misschien ziet hij het als falen door hulp in te schakelen?

Als hij zelf niet zich realiseerd hoe erg de situatie is, moet hij nog dieper zakken wil hij hulp zoeken uit zichzelf.

 
Terug
Bovenaan