Man zorgt niet veel mee

Hoi allemaal. Ik wil even mijn hart luchten .. we hebben een kleine van 5 weekjes oud.

Mijn man en ik zijn beide thuis zwangerschaps verlof en (ziekte wet) dus we zitten 24 uur op elkaars lip. Nu wilt mijn man geen luiers verschonen. Hij zegt dat hij dat geen fijn idee vind nou dat ze zo klein is.. ook trekt hij zijn handen terug kwa zorg merk ik en doet hij zijn eigen ding. In het begin gaf hij nog eens de fles maar nu niets meer, wel eens even knuffelen en heel even aandacht geven maar meer niet. Hij blijft dus ook elke ochtend in bed liggen tot een uur of 12/13;00 en snachts slapen wij apart (ik met de kleine) en zorg ik voor haar. Is dit normaal? Hij geeft zelf ook aan dat de moeder normaal alle zorg doet en dat de meeste mannen gewoon vaak weg zijn en aan het werk, maar aangezien hij thuis zit..

Wat vinden jullie hier van? Als ik er over begin voelt hij zich ook aangevallen.

Begrijp ik goed dat hij in de ziektewet zit? Krijgt hij daar hulp bij?
Het argument dat moeders meer doen dan vaders is totaal niet waar. Je moet samen kijken welke verdeling voor jullie werkt. En zo te horen wil jij graag dat er iets verandert, dus dan mag je dat best bespreekbaar maken. Kom je er samen niet uit, schakel dan hulp in.
De eerste weken met zo'n kleintje zijn heftig en zal je tegen de verschillende opvattingen aanlopen. Maar zoek compromissen, die zijn er echt.

Wat normaal is bepaald ieder voor zich natuurlijk, maar ik zou dit echt helemaal niet accepteren. Jullie wilden toch samen een kindje? Zeker als je allebei thuis bent kan hij echt veel meer doen. Nu weet ik niet waarom hij in de ziektewet zit natuurlijk, een depressie is een heel ander verhaal dan bijvoorbeeld een gebroken bot... maar ik zou hier wel even een stevig gesprek over aangaan en ook bespreken / bedenken hoe jullie de toekomst samen zien qua zorg. 

Mannen zijn evengoed in staat om voor een baby/kind te zorgen als vrouwen. En dat mannen meer weg zijn en werken is in mijn optiek een enorm ouderwetse gedachte, daar moet hij echt vanaf!
praat met elkaar, als ik dit lees gedraagt hij zich als een hork en neemt hij weinig verantwoordelijkheid. Maar wellicht heeft hij hier een goede reden voor? Heb je hier wel goed over gesproken voordat de kleine er was?
tip: de driedelige docu van Eva Jinek op Videoland! Moet hij maar eens naar kijken. 

Terug
Bovenaan