minder uren kraamzorg

Ik ben in februari bevallen van nr 3, geen mantelzorg en andere mensen dicht bij. Geindiceert op 53 uur. Na de bevalling te horen gekregen dat ik uiteindelijk 24 zou krijgen. Dus niets brief, maar een leuke verrassing toen we opbelde naar het kraambureau...........De kraam draaide twee gezinnen op een dag. Ze halen ook nog de laatste dag van de 8 dagen af.

Tot op heden heb je geen recht op de uren die ze indiceren, maar op minimaal 24 uur moeder en kind zorg.

Volgens mij is er een nieuwe regelgeving met ingang van 1 april 2008 (niet zo snel kunnen vinden)

In het zh heb ik als tip mee gekregen naar een particulier kraamzorgbureau te gaan, Meer garanties op volledige zorg. Kijk of je verzekering dit toelaat en of je nog kunt overstappen.

Dat kan toch niet zomaar. Kun je niet je verzekering vragen om geld uit te keren voor die uren die je minder krijgt, zodat je zelf iemand kunt inhuren?
Mag ik vragen uit welke regio jullie komen? ( voor diegene die gekort worden op de uren )

Hoi,

Ik woon in de buurt van 's Hertogenbosch. Ik ben vandaag bij de verloskundige geweest en ik ben niet de enige met dit probleem. Er zijn zelfs al kamervragen over het tekort aan Kraamzorg gesteld, dus Den Haag is ook op de hoogte. Het probleem is ontstaan door de basisverzekering en het tekort aan kraamverzorgsters.

Volgens de verloskundige moet je de verzekering aansprakelijk stellen, zij moeten zorgen dat er voldoende zorg is. Desnoods moeten ze kraamverzorgsters halen uit regio's waar het minder druk is.  

Ik hou jullie op de hoogte

Ivke

Ik heb ook geen brief ontvangen dat het een probleem zou zijn.Wacht het dus af.

Bij mijn vorige kindje heb ik ook halve dagen kraamzorg gehad ,omdat de hulp ook een ander gezin draaide. In ons geval was dat best te doen eigenlijk. had nog geen kindje rondlopen natuurlijk. Maar de uren waren wel voldoende om ons alles te leren wat we moesten weten om zelf goed voor nynke te kunnen zorgen. en wat betreft de zorg voor een kind dat al rondloopt: officieel mag de kraam dat niet doen. Daarvoor moet je toch mantelzorg regelen.

Begrijp me niet verkeerd: je moet echt proberen om de uren te krijgen waarvoor je geïndiceerd is, maar mocht je die onverhoopt niet krijgen: met een halve dag goed besteed kom je ook een heel eind.

Anne

Terug
Bovenaan