Hoi,
Ik heb de eerste spiraal ook zelf moeten halen en de bijsluiter ook helemaal door gelezen. De huisarts vertelde me dat een echo niet nodig was, maar moest wel na 6 weken terug komen voor controle of hij er nog zat. Dat was dus het geval. Toen ik hem 8 weken had ging het dus mis. Ik ga er toch van uit dat de huisarts ook wel te vertrouwen is en weet waar hij het over heeft.
De tweede keer heb ik dus de voorwaarde gesteld dat de gyn het zou doen en er een echo gemaakt zou worden, dat is dus gebeurd en alles zag er goed uit.
Ben nog op controle geweest en heb vooral de eerste tijd steeds gecontroleerd of ik de draadjes wel voelde.
Het is ook niet zo dat elke vrouw minder of helemaal niet ongesteld wordt. Bij mij was het dus van begin af aan een rommeltje, Dan weer 6 weken achter elkaar bloeden en een week daarop weer ongesteld. Dan weer 8 weken niet ongesteld en dan maar 1 dag. Soms heel heftig en soms bijna niets. Er was dus geen touw aan vast te knopen, dus op een gegeven moment kon ik dus niet meer bijhouden wanneer ik nu weer ongesteld moest worden en wanneer dat geweest was.
Ik heb toen voor mezelf de grens gelegd dat als het na 1,5 jaar nog zo was dat ik hem zou laten verwijderen.
Er wordt overal vermeld dat de mirena net zo betrouwbaar, maar niet zo'n definitief alternatief is als sterilisatie. Er zouden maar heel weinig vrouwen toch zwanger worden met de mirena, minder dan bij de pil. Ik lees en hoor het dus best vaak dat dit wel gebeurd en dat komt dan echt niet door nalatigheid van de vrouwen zelf, maar door de nalatigheid van artsen die niet de juiste of volledige informatie geven.
Het kan voor andere vrouwen misschien het perfecte voorbehoedmiddel zijn, maar dus niet voor iedereen. Mijn moeder heeft er zelf een gehad en een vriendin van mij ook en die zijn ook altijd tevreden geweest. Ik ben dus een van de (vele) gevallen geweest die er alleen maar ellende van heeft gehad.
Groetjes Paula
18 weken